Scheidingswanden: gipsplaten, gipsblokken of gasbetonblokken

Ronaldinho

  • #1
We hebben op de 2e verdieping een grote open ruimte. Hierboven een getoogde dakconstructie met gasbetonelementen (waarop isolatie met dakbedekking). Vloer is beton.
Nu wil ik deze ruimte middels scheidingswanden gaan verdelen in 2 slaapkamers en een bergkast.

Op deze site lees ik dat er 3 mogelijkheden zijn voor deze scheidingswanden:
1) houten stijl- en regelwerk en gipsplaten
2) gipsblokken
3) gasbetonblokken

Wandsysteem

Nu ben ik benieuwd naar de voor- en nadelen van deze 3 mogelijkheden.
Daarbij denk ik o.a. aan sterkte (hangen van legplanken aan de wanden van de bergkast) en geluidsisolatie (draaien muziek in kamer 1 en tegelijkertijd studeren in kamer 2).
Wie kan me adviseren?
 

MichielD

  • #2
Mogelijkheid 1 kan ook met aluminium staanders en liggers (in plaats van hout).

Persoonlijk ben ik meer voor 2 en 3 (ik denk dat sowieso een persoonlijke voorkeur is). Zeker met gasbeton kan je snel een muurtje bouwen. Ook bij ons was er een open ruimte (op de eerste verdieping). We wilden hier ook een muur in, maar niet op de oorspronkelijke plaats (vorige bewoners hadden die eruit gebroken).

Met die verplaatsing hebben we ook een hoek in de overloop extra. We hebben eerst de muur opgebouwd; later heb ik er nog een stuk extra aangezet (maar niet haaks) en een overtollig stuk weggezaagd. Met gipsplaten is dat niet mogelijk. Dan moet je van tevoren alles helemaal goed opgemeten en uitgerekend hebben.

Bij gipsplaten heb je speciale platen die extra zwaar zijn uitgevoerd, maar je hebt wel altijd speciale pluggen nodig.

Leidingwerk is denk ik wel makkelijker met gipsplaten (geen ervaring); je hoeft tenslotte niet te frezen, te hakken en weer dicht te smeren. Anderzijds moet je het wel weer van tevoren bedenken; voordat de muur helemaal staat.

Geluidstechnisch denk ik dat het niet veel voor elkaar onder doet. Bij alle opties kan je de muur zo dik maken als je wilt. En hoewel ik nu een 7 cm scheidingswand heb staan van gasbeton, denk ik dat 10 cm beter was geweest.
 

Ace

Specialist Wanden
  • #3
Ikzelf ben natuurlijk bevooroordeeld als metalstudbouwer :mrgreen:

Maar voor mij lijkt metalstud de beste oplossing.Je kunt eerst met U50( ligger) en C50 (staanders) een frame maken, h.o.h. 60 cm dan aan 1 zijde eerst houten platen dan gipsplaten dan je leidingwerk( elektra e.d.) aanbrengen in de wand dan isoleren, en dan de wand aan de andere zijde sluiten eerst houten platen en dan weer gipsplaten. De wand dan afsmeren.

De eerste laag hout bedoel ik, zodat je overal wat kunt ophangen. Als je dit niet doet, kun je ook holle wand pluggen gebruiken om iets op te hangen.

Ik weet niet over welke "pluggen" Michiel bedoeld? gips schroef je namelijk altijd en "plug"je niet. De zware platen die hij bedoelt zijn denk ik fermacell platen.Deze zijn niet te tillen, en niet makkelijk te verwerken.En deze schroef je met fermacell schroeven.
 

MichielD

  • #4
Ace schreef:
Ik weet niet over welke "pluggen" Michiel bedoeld? gips schroef je namelijk altijd en "plug"je niet.
Ik bedoelde dus de hollewandpluggen (om iets op te hangen).
De zware platen die hij bedoelt zijn denk ik fermacell platen.Deze zijn niet te tillen, en niet makkelijk te verwerken.En deze schroef je met fermacell schroeven.
Geen idee; ze konden 50 kilo hebben als ik het goed heb.
 

Ace

Specialist Wanden
  • #5
Ok
misverstandje :mrgreen: :mrgreen:
 

Ronaldinho

  • #6
Dankjewel Ace en Michiel voor jullie reactie.
Wel grappig om te zien dat ieder van jullie een andere (persoonlijke) voorkeur heeft.

Weet je ook wat in mijn geval het beste zou zijn, ivm geluidsisolatie en sterkte?

Verder loopt mijn plafond niet recht: het dak lijkt op een skischans: in het midden laag en naar de uiteinden loopt het in een ronding omhoog.
Maakt dat iets uit voor het gebruikt van een van de 3 methoden?
 

MichielD

  • #7
Ja, smaken verschillen.
Qua skischans maakt het niet veel uit (al weet ik niet helemaal zeker of ik snap wat je bedoelt). Alle methoden zijn goed bewerkbaar daarvoor. Zoals ik al zei heb ik muren onder een hoek geplaatst: de hal heeft daardoor een extra driehoekig stuk. Met gipsplaten was dat wel lastiger geweest vermoed ik (er moest bv een stukje van een muur af, gewoon de zaag erin).

Geluidsisolatie-technisch kan je wel het één en ander vinden op sites van leveranciers. Voor allemaal geldt, hoe dikker, hoe beter.
Qua sterkte is dat ook zo voor blokken; voor platen niet echt denk ik. Dat wordt vooral sterker door meer staanders te plaatsen (en die houten platen die Ace tipt, helpt zeker).

Ik weet overigens niet wat het goedkoopst is (blokken <-> platen).
 

Ronaldinho

  • #8
Qua 'skischans; bedoel ik dat ons dak niet recht loopt. Het loopt in een soort u-vorm, waarbij het aan de uiteinden circa 0.50 meter hoger is dan in het midden. Dat hoogteverschil loopt dus in een ronding en niet in een rechte lijn.

Dit maakt het aansluiten van de tussenwanden op het plafond lastig denk ik.
 

MichielD

  • #9
Met gipsplaten goed uitmeten en zagen.
Bij blokken de hoek uitzagen en een marge houden (zoals normaal); dat maak je later dicht met pur-schuim.
 

Roman

  • #10
Ace schreef:
Ikzelf ben natuurlijk bevooroordeeld als metalstudbouwer :mrgreen: :mrgreen:
Maar voor mij lijkt metalstud de beste oplossing.Je kunt eerst met U50( ligger) en C50 (staanders) een frame maken, h.o.h. 60 cm dan aan 1 zijde eerst houten platen dan gipsplaten dan je leidingwerk( elektra e.d.) aanbrengen in de wand dan isoleren, en dan de wand aan de andere zijde sluiten eerst houten platen en dan weer gipsplaten. De wand dan afsmeren.
De eerste laag hout bedoel ik, zodat je overal wat kunt ophangen. Als je dit niet doet, kun je ook holle wand pluggen gebruiken om iets op te hangen.
En dat is dus een typisch voorbeeld van hoe het niet moet als je voor geluidsisolatie gaat;)
De voorzet wand alleen aan de voorkant bekleden met hout/gips. Het is beter de totale massa van alle lagen aan 1 kant te hangen zodat de massa hetzelfde blijft maar de "veer" (wol+lucht) groter wordt. Zie andere topics over geluid en voorzet wanden voor de gedetailleerde argumenten.
Overigens, als je hout gaat gebruiken dan liefst MDF (1 van de zwaardere typen hout. 800 kg/m3 net als gips) remember: massa-veer-massa voor optibmale geluidsisolatie. Verder alles goed afkitten, dichten etc.
Ik weet niet over welke "pluggen" Michiel bedoeld? gips schroef je namelijk altijd en "plug"je niet. De zware platen die hij bedoelt zijn denk ik fermacell platen.Deze zijn niet te tillen, en niet makkelijk te verwerken.En deze schroef je met fermacell schroeven.
Dat "merk" gewoon lekker vergeten ;)

Betreft gips/hout/gasbeton etc. Gips en (plaat)hout hebben de grootste massa van de genoemde keuzens. Dus voor geluidsisolatie zijn die aan te raden. Metalframe stud werkt lekker makkelijk, ook qua opvullen met wol. Gewoon die standaard wol platen er in schuiven zonder te hoeven te snijden.

Overigens "gewone" lichte wol gebruiken, geen "akoestische" platen etc. Kijk of je wol kunt vinden van zo'n 48kg/m3, die absorberen het best. (en qua kosten zit je dan ook niet al te hoog). Liefst onbeklede platen iso (damplaag/karton/etc). Als je toch wol met een "laag" hebt, dan deze tegen aan gipsplaten kant. Ietswat tegen het gips/hout aan laten drukken zodat de trillinge iets wat worden gedempt.
 

Roman

  • #11
MichielD schreef:
Met gipsplaten goed uitmeten en zagen.
Bij blokken de hoek uitzagen en een marge houden (zoals normaal); dat maak je later dicht met pur-schuim.
Pur ? :mrgreen:

Eh, pur is geluidslek. vergeet die troep als je wilt geluidsisoleren. Kitten is het sleutelwoord
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
@ Roman, zou je iets andere bewoordingen willen gebruiken wanneer je niet tevreden over bepaalde produkten ?
Het is nog beter die kwalificaties achterwege te laten.
 

MichielD

  • #13
Roman schreef:
MichielD schreef:
Met gipsplaten goed uitmeten en zagen.
Bij blokken de hoek uitzagen en een marge houden (zoals normaal); dat maak je later dicht met pur-schuim.
Pur ? :mrgreen:

Eh, pur is geluidslek. vergeet die troep als je wilt geluidsisoleren. Kitten is het sleutelwoord
Ach, gewoon pur-schuim gebruiken met een gesloten cellen-structuur, maar op de bus van een bekend merk staat dat PUR ook geluid isoleert.

Daarbij is geloof ik zo ongeveer elke binnenmuur in de nieuwbouw met PUR afgewerkt.
 

Roman

  • #14
@jan: Je hebt gelijk. Pur is voor vele doeleinden mooi spul. Maar voor geluidsisolatie biedt het geen oplossing.

@Michield: Je kunt overal wel opzetten "voor geluidsisolatie", maar dat zegt niets. Het zegt alleen iets over de onwetendheid van de fabrikant.
De "gesloten structuur" zegt niets over het isolerend vermogen. Pur heeft geen massa en hard-uit (wordt stijf).

Waarom denk je dat de meest huizen zo lek als een mandje zijn ;)
 

Ace

Specialist Wanden
  • #15
Roman,
Over welke voorzetwand heeft Ronaldhino het eigenlijk?

Volgens mij heeft hij het over scheidingswanden en GEEN voorzetwanden.
Het is mij sowieso een raadsel hoe je aan de achterkant van een zoals je zelf zegt voorzetwand überhaupt een plaat gips oid wilt schroeven tenzij je er zelf achter wilt verblijven tot de rest van je dagen, of dat je flinterdun bent. Achter een voorzetwand zit meestal niet meer dan 2 cm de bestaande wand.

De toon die je zet is behoorlijk agressief. De oplossing van eerst hout en dan gips deed ik, omdat ronaldhino namelijk aangaf dat hij planken aan de muur wilde ophangen, vandaar ook aan beide zijden van de wand deze oplossing, met tussen het frame glaswol.
 

Roman

  • #16
Excuses als mijn reacties iets wat agressief overkomen. Da's niet de bedoeling. Ik lees net ff terug en het gaat inderdaad om een scheidingswand, ook hier heb ik weer een steekje laten vallen. Ik moet beter lezen :mrgreen:

In het geval van scheidingswand is inderdaad het bekleden aan beide zijden wel "verplicht" natuurlijk. Je moest trouwens eens weten hoeveel mensen wel een plaat aan de achterkant van voorzetwanden plaatst. (frame bouwen op de grond, plaat er op en optillen die handel). Ik heb de raarste constructies gezien, alles onder het mom "hoe meer materiaal hoe beter de isolatie".

De oplossing van hout en gips support ik juist ook! (ik gaf alleen aan waarom het geen kwaad zou kunnen ivm geluidsisolatie)

Nogmaals sorry. Volgens mijn heeft Ronaldhino iig nu voldoende antwoorden gekregen :)
 

Ace

Specialist Wanden
  • #17
Ok no hard feelings :mrgreen:
 

Ronaldinho

  • #18
Bedankt voor alle tips en adviezen.

Mijn eerste gedachte was om met gipsblokken lekker makkelijk te gaan stapelen. Maar gezien opmerkingen hierboven over sterkte en geluidsisolatie wordt het toch maar framewerk met hout en gips ervoor, denk ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu