Welke grondkabel

Joblon

  • #1
Voor onze woning worden diepe sleuven gegraven voor elektra naar de garage en aanleg van toekomstige waterleiding, voordat de boel wordt geëgaliseerd. De kabels moeten zo'n 40 meter onder de grond afleggen naar de garage.
Bedoeling is nu de juiste kabel er vast in te leggen zodat we later in de garage een keukentje en logeerplek kunnen realiseren, en er het nodige elektrische gereedschap kunnen gebruiken., misschien zelfs een pottenbakkersoven. We dachten zelf later een extra groepenkast in de garage op te hangen en die tegen de tijd dat we daar gaan verbouwen aan te laten sluiten op de groepenkast in de woning. Probleem waar we nu tegenaan lopen is dat we er niet uitkomen welke kabel we er in moeten leggen. Als ik het goed heb begrepen is 2 of 3 x 2,5 gebruikelijk voor grondkabel, maar is dit ook voldoende als er een stoppenkast op aangesloten wordt? Wat is precies het kenmerk van de kabel, zodat ik niet de verkeerde bestel? Bij voorbaat dank voor het meedenken!
 

Lichtpunt

  • #2
Als ik kijk naar de lengte van 40 meter en naar toch wel onbekende toekomst verwachtingen,
waarbij het plaatsen een groepenkastje toch wel de beste optie gaat zijn,
adviseer ik een ymvk-as kabel 4x6 qmm.
Deze kabel heeft een stalen gevlochten mantel ter bescherming bijv tegen doorsteken met een schep
In deze kabel is een lytze aanwezig (gevlochten koperen ader als beschermingleiding)
De uiteindelijke belasting van de kabel hangt ook af van de voorbeveiliging in het voorhuis,
deze dient wel een 3pase + N eingroep te zijn.
 

Joblon

  • #3
Bedankt voor de snelle reactie!
De nieuwe groepenkast die bij ons is geplaatst (ook al met het oog op de toekomstige uitbreidingen) is:

18 groepen van 16 amp
3 groepen van 20 amp
3 krachtgroepen van 3 x 16 amp
Hoofdschakelaar 3 x 63 amp
2 x aardlek

Ik neem aan dat dit voldoende is?
 

Lichtpunt

  • #4
De nieuwe groepenkast die bij ons is geplaatst (ook al met het oog op de toekomstige uitbreidingen)
Ik neem aan dat deze de nieuwe kast in huis is

Ik denk dat voor de grondkabel en de toekomstverwachting toch wel een afgaande automaat van 3ph+n/40A nodig is,
dus deze zal nog geplaatst moeten worden.
 

Appeltje

  • #5
Joblon schreef:
Bedankt voor de snelle reactie!
De nieuwe groepenkast die bij ons is geplaatst (ook al met het oog op de toekomstige uitbreidingen) is:

18 groepen van 16 amp
3 groepen van 20 amp
3 krachtgroepen van 3 x 16 amp
Hoofdschakelaar 3 x 63 amp
2 x aardlek

Ik neem aan dat dit voldoende is?
Even tellend, kom ik op 24 groepen... dat zou betekenen minimaal 6 aardlekschakelaars, terwijl er maar over 2 gesproken wordt????

Verder vallen me de groepen van 20a op. Is deze situatie in Nederland of zitten we bij onze zuiderburen?
 

Joblon

  • #6
Het gaat inderdaad om een groepenkast net over de grens, niet bij de zuiderburen, maar bij de oosterburen.
 

Lichtpunt

  • #7
Als ik redeneer,
een eindgroep van 16A in de garagekast
een voorbeveiliging van 25A in de garagekast
Dan betekent dit wel een eindgroep in huis van 40A tbv garage.
De voorzekeringen van de huiskast moeten dan ook minimaal 63A zijn.
Bij een voorzekering van > 50 moet dus ook de zekeringkast fysiek opgedeeld en gescheiden worden met een tussenschot.
Licht- en krachtgroepen komen dan wel apart opgesteld met eigen hoofdschakelaars.
Zal bij de oosterburen niet veel verschillen denk ik.
 

Joblon

  • #8
Dit gaat helemaal mijn pet te boven!
Ik weet nu in ieder geval welke kabel we in de grond kunnen stoppen, en zodra het op verder aansluiten en verdelen aankomt, schakelen we weer een elektricien in.
In ieder geval heel hartelijk dank voor het meedenken!
 

Confidence

  • #9
Waarom voor beveiliggen in de garagekast? De kabel is toch afgezekerd in de hoofdkast.
Dan is de trap 16A eindgroepen in de garagekast en 25A afgezekerd in de huiskast en dus minimaal 40A als hoofd zekering.
 

Lichtpunt

  • #10
@Joblon,
laat wel de kabel in de meterkast en in de garage met overlengte uit de grond steken,
Daar waar de kabel door de vloer heen komt, dient u de kabel extra mechanisch te beschermen met een stuk slagvaste buis (hostalit).
Is het een suggestie om een stuk all-weather UTP kabel vanuit de meterkast naar de garage mee te trekken.
Deze communicatie-kabel kunt u rechtssteeks naast de 400V kabel leggen.
 

Joblon

  • #11
Dat van de UTP kabel is een heel goede suggestie, Lichtpunt, bedankt. Ik schrijf het gelijk op de lijst van nog aan te schaffen spullen, evenals hostalit slagvaste buis. Schroom vooral niet als je nog meer bedenkt wat wij vergeten, voor anderen ook handig. Te veel gefocust op het ene, zou je het andere vergeten!
Na het inleggen van alle buizen/draden et cetera gaat de grond er weer overheen en wordt alles geëgaliseerd en met kiezels bedekt, dus beter nu een paar kabels te veel dan over een jaar doodziek zijn dat de boel weer open moet!
 

Confidence

  • #12
Wellicht ook makkelijk om een lose pijp of buis er bij leggen.
Hier kun je eventueel later kabel bij intrekken voor zwakstroom, deurtelefonie, Buitenlamp van uit het huis schakelen etc...
 

Lichtpunt

  • #13
Wellicht ook makkelijk om een lose pijp of buis er bij leggen.
Goede suggestie, maar gezien de afstand van 40m met je deze wel oversized houden, 3 to 4 inch met daarin een nylontrekkoord.
Misschien nog een coax 12 voor televisie?
Misschien nu niet, maar als je straks 70 bent en even van moeders los wil?
 

Joblon

  • #14
Ja, we hadden al bedacht dat het handig was nog een extra kabel erbij te leggen en die bij de brievenbus, hekken e.d. in een lus de grond uit te laten komen en in te pakken voor later gebruik. Is daar ook nog een speciale manier voor om die uiteinden stevig in te pakken zodat ze niet beschadigen? Voor zulk gebruik kunnen we toch wel volstaan met 2 of 3 x 2,5, he?
Goed idee ook van de coax kabel. Niet om even van moeders los te zijn, want het lijkt moeders (mij dus) wel prettig als vaders lekker in de garage naar Barcelona-Madrid gaat kijken! En daar hoeft hij wat mij betreft niet mee te wachten tot hij 70 is...
 

Lichtpunt

  • #15
@Joblon
Voor zulk gebruik kunnen we toch wel volstaan met 2 of 3 x 2,5, he?
Met de buis bedoel ik dan de maat in inches, dus ca 75mm-100mm.

Voor deze maat bestaan er ook mooie afsluitdoppen bij de installateur.

Ga niet dunner, want dan kun je later lachen bij het "proberen" door te trekken van nieuwe kabels.

Probeer ook een centraal punt aan te houden, meterkast en garage.
Scheelt je later zoeken en spitten en graven.
 

Joblon

  • #16
Oke, dus beter een loze leiding leggen dan alvast een wat lichtere kabel leggen die op belangrijke punten in een lus naar boven wordt gehaald? Terwijl ik dit tik bedenk ik dat we de kabel er wel alvast in kunnen leggen en dan flink wat extra kabel aan beide kanten erin duwen voordat we de doppen erop doen, zodat we later niet het probleem krijgen dat de kabel bij het doortrekken ergens vast komt te zitten.
 

Lichtpunt

  • #17
Ga eens met je meissie een avond bomen over ideeën tussen meterkast en garage.
Kan een geestverruiming geven of misschien een :mrgreen: lichtpunt.
 

Joblon

  • #18
Dat meissie ben ik zelf, en ik heb een uitgebreide plattegrond gemaakt van alle plekken waar licht, bel, intercom, toekomstige poortopeners en noem alle wensbare luxe maar op moet komen in het stuk waar geëgaliseerd gaat worden. M.i. wel allemaal te realiseren met een lichtere kabel als ik alle advies op het forum goed gelezen heb.
Vandaar het idee een extra kabel te leggen als alles toch open licht en die in lussen uit de grond te laten komen op al die plekken (die liggen allemaal namelijk dichter bij het huis dan bij de garage).
Maar ook dit is weer een goede tip van je: ik zal het met manlief overleggen, heeft hij ook nog het idee dat hij wat in te brengen heeft.
 

Lichtpunt

  • #19
Ook de tuinverlichtingskabel kan meeraderig uitgevoerd worden, kun je deze verlichting ook in gedeeltes schakelen.
En zolang er op de kabel geen contactdozen worden aangesloten, mag deze rustig uitgevoerd worden in 1,5qmm
 

Denkerd

  • #20
Beste Lichtpunt, het is niet voor het een of ander, zeker naar techniek, wel qua gewoon heel slecht lezen, ze verteld je niet een keer:
Joblon schreef:
Niet om even van moeders los te zijn, want het lijkt moeders (mij dus) wel prettig als vaders lekker in de garage naar Barcelona-Madrid gaat kijken! En daar hoeft hij wat mij betreft niet mee te wachten tot hij 70 is...
En dan nog , je begrijpt ook dat niet:
Lichtpunt schreef:
Ga eens met je meissie een avond bomen over ideeën tussen meterkast en garage.
Kan een geestverruiming geven of misschien een :mrgreen: lichtpunt.
Versus wat voor shit of zooi jij dan gebruikt, als mevrouw vervolgens nog is schrijft:
Joblon schreef:
Dat meissie ben ik zelf,
Jij wilt niet wakker worden!

Naar Jablon,

Als je lampkes in de tuin aan wilt sluiten, dan zal dat ook met 1,5 mm2 mogen, zou aparte kabel kunnen worden.

Ben niet echt bekent met de Duitse normen, voor zover ook die algemeen verbinden verklaard zijn, ik zou als je het kunt opbrengen, zeker naar de toekomstige wens naar een pottenbakkersoven, er technisch voor kiezen om zowel een grond kabel van 5X6mm2 als wel een van van 5X4mm2 in te graven. Zie dat als de hoofdstroomkabels naar de schuur/bijbouw.

Zoek ook is even uit wat 3X 63A aan aansluitvermogen kost, geen idee hoe of dat in Dl werkt.

Nog een tip, hoe wordt dat bijhuis verwarmt? Sleuf ligt nu open.
Nico
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu