Vriesvak Whirlpool koelkast kapot

Xyl

  • #1
Allereerst: ik weet het typenummer niet. Als iemand mij kan aangeven waar ik dat op de koelkast kan vinden, dan zal ik dit gelijk toevoegen.

Wij hebben een Whirlpool koelkast van een jaar of 7 a 8 oud, een paar jaar geleden 2e hands gekocht. De koelkast bestaat uit een groot gedeelte koelkast, en daarboven een kleiner gedeelte vriesvak. Hij staat in de garage, waar het koud kan zijn.

Vorig jaar viel bij strenge vorst de vriesfunctie uit, alles ontdooide dus. Toen het weer warmer werd (geen strenge vorst) deed alles het weer, dus is er verder geen aandacht aan besteed. Deze winter echter valt de vriesfunctie continu uit, waarna hij het opeens weer doet. Wanneer iets er in wordt gelegd, bevriest het dus, even later ontdooit het weer, dan bevriest het weer enzovoorts.

Mijn vraag: is wellicht bekend wat voor probleem dit is en heeft het nog zin om de koelkast te laten maken of is een nieuwe (2e hands) koelkast verstandiger?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een normale koel/vrieskast is niet gebouwd voor gebruik in koude ruimtes.
Wacht een periode met hogere temperaturen af, doet de kast het dan goed dan hoeft u er verder niets aan te doen.
Volgende winter de ruimte waar de kast staat verwarmen tot ongeveer 8 graden boven nul.
 

Xyl

  • #3
Bedankt voor het snelle advies. Enig punt is wel: het is nu wel 8 graden boven nul in onze garage. Ik denk dat het temperatuurverschil met buiten 5 tot 10 graden is, dus het zal nu tussen de 10 en 15 graden zijn. En toch hebben we nog steeds deze problemen.
 

Henny

  • #4
Zolang de temperatuur in het koelgedeelte tussen de 5 en de 10 graden is, zal de thermostaat niet of nauwlijks inschakelen.
Voor het goed functioneren van de vriezer zal de omgevingstemperatuur toch minstens 15 graden moeten zijn.
(hoe hoger de omgevingstemperatuur, des te vaker zal de compressor inschakelen en des te kouder zal de vriezer worden)
 

Xyl

  • #5
Aha, dus het vriesgedeelte kan niet afzonderlijk vriezen? Er zit in het koelgedeelte, de onderste deur dus, een knopje met een lampje erin. Ik dacht dat als ik die aanzette, het vriesgedeelte onafhankelijk werkte van het koelgedeelte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu