Verwijderen verf en plaksel van kunststof kozijnen

Villa

  • #1
Ik heb kunststof kozijnen. De vorige bewoners hebben gordijnen opgehangen met plakroeden.

De roeden zijn inmiddels verdwenen maar de bruine rotzooi zit op het kunststof. Daarbij komt dat ze ook niet echt netjes zijn omgegaan met verf, overal spetters en vegen.

Ik krijg het er niet van af met de gangbare spullen (terpentine etc..)

Kan ik de kozijnen schuren en dan in de primer zetten en aflakken en zo ja met welk schuurpapier en welke primer en niet te vergeten met welke lak...

Wel een hoop vragen he? Nu maar hopen dat een van jullie het verlossende antwoord weet.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Liever niet schuren! Als het enigszins kan niet schilderen, is de allerlaatste optie. Dat kunststof gaat jaren mee zonder schilderwerk. Dus eerst andere dingen proberen.

Verf zoveel mogelijk weghalen met een verfkrabbertje, dat is zo'n stanleymesje (los) in een plastic houdertje. Voorzichtig doen, dat je niet met de hoekjes in het kunststof gaat. Wat vaak ook goed gaat is de achterkant (de ronde kant dus) van een aardappelmesje. Of een ijslollystokje, krast het minst. Want die verf zit meestal helemaal niet echt vast.

Plakstrips verwijderen door er een dot keukenpapier, doordrenkt met wasbenzine, een tijd op te blijven houden. Geduld, want die wasbenzine moet helemaal door en door in die laagjes dringen. Let wel op brandgevaar, dus goed ventileren engeen vuur of schakelaars aan/uit in de buurt.

Daarna zou het er vrij makkelijk af moeten gaan.

Er zijn sterkere middelen: aceton, thinner. Maar of dat kunststof daar goed tegen kan is de vraag. Zou je moeten proberen (als niets anders lukt) op een niet in het oog vallend hoekje.

Ja 't is wat zo'n "nieuw" huis! :wink:
 

Mdb05

  • #3
Hoi,
Misschien dat je het met commadant (te koop bij auto zaak) kan proberen.
Heb zelf daar ook het kunststof kozijn mee schoon gemaakt. en werkte redelijk tot goed.

Voordat je dat gaat doen eerst een heel klein stukje want je weet maar nooit of de stoffen elkaar bijten.
Pas ook op met thinner want dat lost de meeste kunststoffen op.

Of misschien even vragen bij de dhz zaken of hun iets hebben.
suc6
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Waar je het eventueel mee kunt behandelen als de restjes eraf zijn maar het geheel er een beetje dof uit ziet is bumper clean (tbv kunststof bumpers), te koop bij auto-onderdelenzaken en een van de veel voorkomende warenhuizen in ons land.

Dat is speciaal bedoeld om kunststof bumpers een nieuwe glans te geven, en tast daardoor het kunststof niet aan, terwijl de "slijp"-werking minimaal is!
 

Rufu

  • #5
Leden van de enz. ,enz.,

Ik heb in een simpele bui ook eens gebruik gemaakt van plakstrips op kunststof.
Na enige tijd besloot het "parlement" tot wijziging. De plakstroken moesten daartoe worden verwijderd; resultaat: smerige verkleurde lijmstroken.

Het meeste heb ik met een schuingeslepen verf-roerhoutje verwijderd.
(schuinslijpen: plattekant op bandschuurmachine houden - een aap werkt ook immers met "gereedschap").

Het restant verwijderd met : Sticker Removal - ging goed.
Toch is oppassen gewenst, weet niet wat voor chemische bende erin zit en of het voor diverse soorten kunststof geschikt is.

groet,

Rufu
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
De meeste lijmen zijn te verwijderen met de spray op deze site, opspuiten, laten intrekken en afvegen, kan op vrijwel elke harde niet zuigende ondergrond gebruikt worden.

Succes.
 

EdP

  • #7
Met Stickerverwijderaar moet je inderdaad oppassen op kunststof, ik heb wel 's plastic zien oplossen daarmee. Geen goed idee bij kozijnen...
 

Rufu

  • #8
EdP,

Wist ik, vandaar de waarschuwing.

Heb ik mazzel gehad.

Kreeg n.a.v.een lijmprobleen van Bison de tip: roodkoperen draadje heetstoken, in het object steken: ruikt het naar kaarsvet dan is het niet te lijmen.

Gr.

Rufu
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu