Verven van een donker eiken tafel

Thimble

  • #1
Ik ben een ontzettende leek op het gebied van klussen dus kom ik hier even wat vragen.

Ik heb een donker eikenhouten woonkamertafel... En ik wil de tafel een wat moderner en frisser aanblik geven, dus dacht ik er over om hem te verven.

De kleur dat het gaat worden weet ik nog niet, maar voor ik er aan ga beginnen wilde ik graag weten hoe ik het allemaal aan moet pakken.

Op andere sites en op dit forum heb ik al wat rondgekeken, toch ben ik nog niet zeker van hoe ik te werk zal moeten gaan.
Ik heb het idee dat ik de tafel eerst moet schuren om vervolgens de tafel af te nemen met .....(al sla je me dood) en uiteindelijk te tafel te lakken.
Maar hoe? en klopt dit?

En zijn er nog bepaalde kleuren die ik bijv. niet kan doen omdat het een donkereiken tafel is, zonder dat je de oude kleur er nog doorheen ziet

Alvast ontzettend bedankt voor de moeite...
 

Pepjo

  • #2
Staat de tafel in de olie/was of is de tafel gelakt ?
Als de tafel gelakt is, kun je hem wel verven, als de tafel in de olie/was staat moet eerst die olie eraf, een bijna onmogelijk karwei.

Als je gaat verven :
Niet eerst schuren, maar eerst ontvetten met bijvoorbeeld een ammoniak-oplossing. Dan schuren, en daarna weer afnemen met water om het stof te verwijderen.

Als je de tafel dekkend wilt verven, dan eerst een grondverf, waarschijnlijk twee lagen, en daarna de uiteindelijke verf, ook in twee lagen.
Tussendoor steeds licht opschuren, dat verbetert de hechting van de verf.
 

Thimble

  • #3
Ehh, in de olie of gelakt daar vraag je me wat!
Hij is op zich wel glad en glimt een beetje.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #4
Zal wel vernis zijn dan?
 

Thimble

  • #5
Het is eigenlijk gewoon zo'n standaard donkereiken salontafel van jaren geleden...

Van die dingen die je vroeger zelf thuis had staan of nu nog bij opa en oma te vinden zijn.

Stevige donkereikentafel, toch mooi glad.
 

H@ns

  • #6
Goeie kans dat de tafel gebeitst is!

Laten stralen of logen is de meest eenvoudige oplossing voor een niet heel ervaren DHZ'er. De prijs valt best mee als je het naast de aanschaf van alle middelen en gereedschappen zet.
 

Thimble

  • #7
Dus dan kan je hem laten stralen of logen door...
En dan kan je hem gaan verven en aflakken. :S
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu