Nieuw onderwerp Reageren Ga naar pagina   Volgende
Jan20

Jan20 op 31 Oktober 2009, 01:28   Verf voor in de kelder
Beste mensen,

Op dit moment ben ik bezig met het afwerken van mijn kelder. Deze is totaal gestuuct (spuitstuuc) en wordt goed geventileerd, maar ondanks dat blijft een kelder toch een wat vochtigere ruimte dan de rest.

Hebben jullie nog tips, wat voor verf ik hier het best voor kan gebruiken en moet ik het nieuwe stuucwerk eventueel voorstrijken? Ik hoor hier zelf erg wisselende verhalen over.

Alvast bedankt.

';
Klusservice Klusidee
Klusservice Klusidee

Schakel een vakman in voor hulp bij schilderwerk. Betrouwbaar en zonder voorrijkosten. Direct een schilder inschakelen

Fiesiekus
Vaste Beantwoorder

Fiesiekus op 31 Oktober 2009, 09:54  
Door z'n temperauur en ligging is een kelder altijd vochtig. Da's ook het voordeel als je etenswaren daarin bewaart. Tegen vochtplekken is niet te sauzen. Ik heb 1 goede remedie in mijn kelder: alles betegeld. Blijft 't net zo vochtig en koel, maar geen schimmel- of vochtplekken meer.
Jan20

Jan20 op 31 Oktober 2009, 12:21  
Om mijn hele kelder te gaan tegelen zie ik niet zo zitten. De ruimtes worden ook verwarmd doormiddel van verwarming en er wordt goed geventileerd. Ik dacht eventueel siliconen muurverf of isolatiemuurverf, want relatief gezien valt het vochtigheidsgehalte reuze mee.
Fiesiekus
Vaste Beantwoorder

Fiesiekus op 31 Oktober 2009, 12:46  
Jan20 schreef:
Ik dacht eventueel siliconen muurverf of isolatiemuurverf, want relatief gezien valt het vochtigheidsgehalte reuze mee.

Klinkt goed, even aangenomen dat er geen optrekkend vocht probleem is. Want dat stijgt er zo bovenuit.
Jan20

Jan20 op 31 Oktober 2009, 12:59  
Mooi om te horen ga ik deze verf wel even bestellen. Zou ik het nieuwe stucwerk 1 of 2 keer moeten schilderen om het dekkend te krijgen (gebroken wit)? Of is dat lastig te zeggen vanuit daar? Want deze verf kost snel rond de 120 / 130 euro per 10 liter. En wat is jouw advies op het gebied van voorstrijken Fiesiekus?
Jvsteenb

Jvsteenb op 31 Oktober 2009, 13:02  
Een heel ouderwetse maar wel werkzame methode om een keldermuur vochtdicht te maken is impregneren met een waterglasoplossing.
Ik heb geen idee of dat op spuitstuc ook werkt, maar misschien weten anderen hier meer van?

Vr. gr.

Job
Jan20

Jan20 op 31 Oktober 2009, 13:17  
Impregneren, doe zover ik weet altijd van buitenaf. En ga je de buitenmuren dus impregneren. De muren zijn droog, maar het blijft wel altijd een kelder. En het is daarom mogelijk dat er soms vochtplekken ontstaan.

Daarom zat ik te zoeken naar kwaliteitschildersverfen en kwam ik uit op Waterdampdoorlaatbaar en geen voedingsbodem voor schimmels, algen en mossen en dat is siliconverf.

Geen idee of dat exact klopt, maar dit klinkt opzich als een type verf dat ik zou moeten gebruiken.
Jvsteenb

Jvsteenb op 31 Oktober 2009, 13:42  
Wanneer je een produkt opbrengt, dat in de ondergrond doordringt, dan ben je aan het impregneren. De stuc-kant van jouw keldermuur is k een buitenkant - n van de buitenkanten van de muur. Het is natuurlijk wel de binnenkant van de kelder....

Waterglas is natriumsilicaat, en een bekend toeslagmiddel in beton- en cementmortels, om ze waterdicht(er) te maken.

Het is 10 tegen 1 een heel stuk voordeliger dan een speciale muurverf, zeker omdat je toch al een stucafwerking hebt.

Google anders even...

vr. gr.

Job
Jan20

Jan20 op 31 Oktober 2009, 14:24  
Dan kom ik uit op een soort kelder epoxy van de bekende producent uit Belgi.

Geen idee of meer mensen, met dit product ervaring hebben? Want gezien de hoeveelheid tijd die dit ook extra gaat kosten, wil ik best 100 euro meer uitgeven om wat duurder type verf te gebruiken.

En er staat de ondergrond met een staalborstel bewerken (aqua...), dat gaat hem niet worden bij mijn stuucwerk. Neutral

Ik wil dus niet over 1 of 2 jaar mijn hele kelder te moeten behandelen, met van dat antivocht omdat er vochtplekken zijn ontstaan. Daarom zoek ik dus goed ademende verf.

Maar als dat aqua.... de oplossing is zou ik dat graag willen weten.
Jvsteenb

Jvsteenb op 31 Oktober 2009, 15:28  
Hoi Jan,

Als ik Google op waterglas, dan is dit de eerste hit met onderaan de pagina een bestel-link bij een of ander bedrijf.

Er zijn vast andere oplossingen - Google geeft zo'n 194.000 hits.....

vr. gr.

Job
Fiesiekus
Vaste Beantwoorder

Fiesiekus op 31 Oktober 2009, 17:08  
Op zich kan je voor een gering bedrag wel met waterglas impregneren. Dan een goede muurverf erover.

Punt is echter dat je bij eventuele condensatie wel vochtplekken krijgt. Door te verwarmen (zonde van je koele kelder) en te ventileren, is het risico daarop een heel stuk minder.

Dus al met al is waterglas-impregnatie + muurverf (latex) wel een goede combinatie.
Jan20

Jan20 op 31 Oktober 2009, 18:29  
Heel erg bedankt! Dus gewoon eerst de muren impregneren met Waterglas en daarna met een goede ademende latex schilderen als ik begrijp? Moet ik dit alleen doen bij buitenmuren of ook bij de tussenmuren, behandelen met waterglas?

Het is misschien wel zonde dat de kelder dan niet meer zo koel is, maar hij is 2 meter hoog en ligt een halve meter boven grondoppervlakte (incl ramen), daarom heb ik 1 ruimte omgebouwd tot speelkamer voor de kleine en 1 kamer is ingericht als een film / televisiekamer. Het gaat om een kelder van totaal 100 m2 dus vrij groot om alleen wat groente neer te leggen.
Jvsteenb

Jvsteenb op 31 Oktober 2009, 18:50  
Ik zou zelf de behandeling met latex uitstellen, tot je weet of het impregneren voldoende effectief is. Uiteindelijk heb je al een stucafwerking, en waterglas is vrijwel transparant.
Zou je het niet mooi vinden kun je altijd nog sauzen.

Overigens mag je een half-ondergrondse ruimte van die afmetingen rustig "Souterrain" noemen, klinkt ook veel sjieker Smile

Vr. gr.

Job
Jan20

Jan20 op 31 Oktober 2009, 18:56  
Wat zou het voordeel zijn om te wachten tot ik weet of het voldoende is? Dat kan jaren duren lijkt mij? Want het stucwerk is nu 2 maanden droog en er is geen vochtdoorslag. Maar kunnen de muren nog wel goed ademen met dit spul, want kan dat anders geen gevolgen voor mijn stucwerk hebben?

Ik weet niet zeker of ik last heb van vochtdoorslag, maar ik wil het zeker voor het onzekere nemen daarom wil ik de muren dus behandelen met Waterglas.

Souterrain klinkt inderdaad stuk mooier, want het nu extra ruimte in het monumentale pand Smile
Maar is dit alleen nodig voor de muren in met buiten in contact staan of ook de binnenmuren?
Fiesiekus
Vaste Beantwoorder

Fiesiekus op 31 Oktober 2009, 19:47  
Aha, tja ik stel me bij een kelder iets van 2 x 3 voor......

Denk dat als je zeker weet dat er geen optrekkend vocht probleem is, je met latexen kunt volstaan, want waartegen zou het dan nog helpen?

Lijkt me dat als het echt een leefruimte is geworden, je vooral aandacht aan de ventilatie en verwarming moet geven.
Naar boven
Nieuw onderwerp Reageren
Pagina 1 van 2
Ga naar pagina   Volgende

Klusadvies: Verf voor in de kelder

Klusadvies: Verf voor in de kelder
Gerelateerde onderwerpen Reacties Laatste Bericht
Geen nieuwe berichten Verf en kelder 4 16 Juni 2011, 15:42
Verf voor kelder 4 04 April 2008, 16:11
Geen nieuwe berichten De eerste verf komt door mijn nieuwe verf. 5 29 Juli 2019, 22:45
Tip: verf bladdert, welke verf moet ik gebruiken? 1 18 Maart 2010, 19:50
Welke verf voor verven verf schoolplein 2 24 Maart 2008, 20:20
Verf op waterbasis over verf op terpetine basis 10 09 September 2005, 10:37
Geen nieuwe berichten Verf op basis van oplosmiddelen en verf spuiten 2 24 Juni 2014, 09:45
Geen nieuwe berichten Glow poeder verf (lichtgevende verf) 0 11 November 2013, 15:16