Verf op plafond zonder verdeelbak aangebracht

Popeye

  • #1
Ik ben een onervaren klusser, en met verfen over behang heen kun je vaak gewoon met de roller verf uit de latex pot pakken en uitrollen over de muur.

Nu ging ik een plafond witten en heb hierbij ook geen verdeelbak gebruikt, toen ik klaar was zag ik dat de verf er eigenlijk ongelijk opzit en helemaal niet zo mooi uit te smeren is als op een bijvoorbeeld behang.

Ik heb al een keer eroverheen geverfd mét verdeelbak daardoor viel het wel wat minder op, maar op sommige plaatsen zit het eigenlijk echt te dik erop.

Als je dit nog goed wil krijgen wat zou je dan moeten doen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Was het een spack-gespoten plafond wat u hebt gedaan?
 

Popeye

  • #3
Ik zou het niet weten eigenlijk. Het is een huurhuis van 1989. Het is zo'n wit plafond met structuurverf zeg maar.

Andere kamertjes heb ik gelijk met verdeelbak gedaan en die zijn stuk mooier geworden. Als ik op google spackverf zoek, dan zou dat heel erg absorberen? Dat heb ik niet gehad in ieder geval, dus ik denk niet dat er spackverf opzat.
 

Popeye

  • #4
Stel je maakt het plafond met een roller ofzo kledder nat, zou de latex er dan weer afgaan of?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Dus een spack gespoten plafond ( dat is nl die "structuurverf" die u ziet ).

Daarover moet u dus spack-latex gebruiken om de structuur open te houden , een goede dekking te verkrijgen en banenbontheid ( strepen ) te voorkomen.

Bent u met andere muurverf aan de slag geweest dan heeft u 90% kans op strepen en banenbontheid.

U kunt proberen met extreem matte muurverf, waaraan een drogingsvertrager is toegevoegd, het oppervlak weer egaal te krijgen.
 

Popeye

  • #6
Oke, maar op sommige plekken zit de verf er zeg maar te dik op. Als je daar weer overheen gaat verfen wordt het nog dikker.

Is er nog een mogelijkheid om de latex bende er weer af te krijgen? Of zou dat er dan op neer komen dat het hele spack plafond moet worden weggebijteld of iets en opnieuw worden gespoten?!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Uw enige mogelijkheid om de bestaande situatie op te knappen heb ik al beschreven.
Extreem matte muurverf geeft een optisch egaal effect.

U dient wel een brede vachtroller te nemen die goed verzadigd is en nat-in-nat werken.

Latex bende eraf krijgen? Natuurlijk, als u een paar weken de tijd hebt, 5000 vel schuurpapier en een goede stofzuiger dan kunt u het plafond schuren.
Dus u hoeft er niets af te beitelen.

Egaliseren dmv een dunne stuclaag ( laten doen door een vakman ) is een andere mogelijkheid om hoogteverschillen op te lossen.
 

Popeye

  • #8
Beste Kees,

Dank voor uw reacties! Stel er wordt een dunne stuclaag opgedaan, is het dan mogelijk om er vervolgens weer van die structuur puntjes in/op te krijgen?

De extreem matte muurverf zou dat dan nu alsnog de spack-latex moeten zijn? Heeft u voorbeelden van merk/type wat ik zou kunnen nemen?

Alvast bedankt weer!
 

EGeen

  • #9
Merken worden hier niet gegeven.. ga gewoon naar een speciaalzaak, deze kunnen u goed genoeg voorlichten over de verschillende producten. Eventueel meld u hetgeen wat u hier op dit forum te weten bent gekomen.

Stuclaag is vaak glad, hetgeen wat u heeft "spack" is onder druk gespoten met een compressor etc..

En wellicht de volgende keer een bak gebruiken? Verkeerde zuinigheid
 

Popeye

  • #10
Oke, nog één vraag: Is het ook mogelijk om een nieuwe spacklaag over de huidige laag heen te spuiten?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #11
Ja.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #12
Ja.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu