Zitmaaier start niet meer bij warmte

hpHerman

  • #1
Geachte, Mijn zitmaaier Castegarden start koud direct , na gereden te hebben en stil gezet te hebben sart hij niet meer ,moet wachten tot het koud is ? Volgens tenieker van tuincenter is de motor versleten ? Zodus als de zitmaaier warm heef sart hij niet , is het bobijn niet ?
Kan iemand mij hiermee helpen , alvast bedankt
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #2
Ik heb de indruk dat de motor wel start maar niet aanslaat? Dat is immers een wezelijke nuance om tot een diagnose te komen....

Het niet willen aanslaan bij een warme motor en vervolgens na wat afkoelen wél, lijkt op een verzopen motor. De bougie slaat dan nat en kan vervolgens niet meer de gewenste vonk leveren. De oorzaak zou u dan in de carburateur moeten zoeken. Een te hoog vlotterniveau kan daarvan de oorzaak.

Nieuwe vlotters en vlotternaalden is dan de oplossing en vervolgens de carburateur goed afstellen. Dat is in de regel wel een klusje voor de werkplaats of tenminste een ervaren hobbyist.
 
  • Like
Waarderingen: hpHerman

hpHerman

  • #3
OK , maar de zitmaaier is al een maand weg ,het was de carburateur in bestelling bij castelgarden niet in stock ,nu hebben ze de carburateur eens gekuist en start direct en start direct zoals vroeger eens warm niet meer in de werkplaats zeggen ze nu dat de motor versleten is ? En stellen voor de motor te vervangen ? Mijn schoonbroer is ingenieur en zegt dat het bobijn is ,wat denken jullie daarvan ,hij beweerd dat ook al eens voor te hebben gehad aan een van zijn machines
 

Fmrama

  • #4
Je kunt er eens mee naar een brom/motorfiets reparateur gaan. Horen wat die ervan zegt. Wellicht is het een kwestie van inwendig schoonmaken. Het kan zijn dat na afzetten van de motor er nog teveel brandstof(mengsel) achter blijft en evt ook de bougies aanslaat.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #5
Ik zoek het ook eerder in de bougies, maar inderdaad goed om er eens iemand anders naar te laten kijken zoals een brommer reparateur.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #6
Misschien heb je en "vapour lock" probleem?
Als de benzine leiding plaatselijk te warm kan worden dan krijg je daar dampbellen
en deze blokkeren de stroom benzine. Je kunt controleren of een deel van de benzineleiding
toevallig langs een heel warm deel van de motor loopt. Deze leiding omleggen of isoleren is voldoende.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #7
Het eerste waar ik ook aan denk is vapor lock.

Heeft de motor een handmatige choke? Het kan ook zijn dat die bljift hangen en de motor verzuipt,.

Of de carburateur staat te rijk afgesteld.
 

Henk E

  • #8
Ik zou ook zeggen, gooi er eens een andere bougie in.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
En laat de bobine doormeten, die kan ook onder invloed van warmte raar gaan doen.
Een elektronische ontsteking erin zetten is nog beter.
 

Kareltje333

  • #10
Ten eerste een verzoek aan HPHerman: Kunt u uw teksten na het schrijven nalezen en kijken of de lezer ze ook kan begrijpen? Ik moet twee of drie keer lezen voordat ik precies begrijp wat u wilt zeggen. Complete zinnen en niet alles in een zin proppen is al voldoende.

Motor versleten: Onwaarschijnlijk, ik zie in uw verhaal i.i.g. geen echte aanwijzingen hiervoor.

Vapour lock: Mogelijk, het geeft de beschreven symptomen, maar dan moet er wel iets aan de machine veranderd zijn t.o.v. standaard (hitteschild of isolatiemateriaal verdwenen). Anders onwaarschijnlijk, aangezien de motor dan altijd die klachten had moeten geven.

Bobine: Mogelijk, soms slaan bobines gedeeltelijk door als ze heet worden, vooral als ze ouder zijn. Eenvoudig te testen door met een warme motor snel een nieuwe bobine te plaatsen en te proberen. Alternatief met een koude motor de oude bobine met een föhn warm maken en kijken of de motor dan nog start.

Overige ontsteking: Mogelijk, vooral met electronische ontsteking, met de oude met contactpuntjes niet zo. Op dezelfde manier te testen als de bobine.

Carburatie: Lijkt het meest waarschijnlijk, gezien de veranderingen na het schoonmaken van de carburateur. Het feit dat hij nu koud beter start dan vroeger en warm niet, wijst op een zeer vet mengsel. Mogelijke oorzaken:
- Verkeerde maat sproeiers (niet erg waarschijnlijk).
- Luchtregelschroef verkeerd ingesteld.
- Sproeiernaalden verkeerd ingesteld (indien aanwezig).
- Overlopende vlotter.
- Choke hangt.
- Luchtfilter helemaal dicht (niet erg waarschijnlijk).
Testen:
- Start de koude motor goed zonder of met heel weinig choke?
- Gaat de warme motor uit als de choke getrokken wordt?
- Warme motor uitzetten en opnieuw proberen te starten, daarna meteen de bougie eruit schroeven. Is deze nat van de benzine?
- Warme motor uitzetten, nieuwe bougie monteren en opnieuw proberen te starten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Ik vind het nogal meevallen met de teksten van Herman, het hoeft niet speciaal aan zijn schrijfkunsten te liggen maar aan de lezer daarvan.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #12
Kareltje333 schreef:
Ten eerste een verzoek aan HPHerman: Kunt u uw teksten na het schrijven nalezen en kijken of de lezer ze ook kan begrijpen? Ik moet twee of drie keer lezen voordat ik precies begrijp wat u wilt zeggen. Complete zinnen en niet alles in een zin proppen is al voldoende.
Beetje onnozele en arrogante opmerking.
Als jij dit 3 keer moet lezen om te begrijpen, moet je jezelf even afvragen of je zelf wel goed bezig bent.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker en Ronny

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu