ZANUSSI Aquacycle 1200 (F1225) vastloper trommel

PascalB1971

  • #1
De trommel van onze Zanussi loopt héél stroef, er zit ergens iets vast tussen de trommel en de behuizing, hoogstwaarschijnlijk aan de achterzijde.

- Ik heb alle toevoerleidingen gedemonteerd, niets te vinden.
- Ik heb het verwarmingselement gedemonteerd maar vond enkel een klein stukje sok --> hoe plaats ik die trouwens het beste terug ?

Dus ik vrees dat het ergens rond de spil (?) van de trommel moet zijn. Ik zal dus de trommel moeten demonteren. Hoe pak ik dit het best aan ? Als ik alles terug ineenschroef zou ik graag een lekvrije wasmachine hebben. Dit is waarom ik een beetje twijfel om het ganse boeltje uiteen te halen.
Of is er iemand die nog iets anders weet ?

Ik heb trouwens de imbusschroef achteraan op de trommel proberen los te draaien maar die zit gewoon rotsvast. Als ik er nog meer aan wring draai ik die stuk.
 

Henny

  • #2
Aan de bovenzijde van de kuip zit (bij Zanussi) meestal een zwarte ontluchtingsslang.
Demonteer deze en draai de trommel rond.
Mogelijk dat het stuk wasgoed via deze opening te verwijderen is.

Vermeld bij eventuele vervolgvragen, het PNC-nummer van de machine.
 

PascalB1971

  • #3
Die heb ik losgehad, het zit echt achteraan de trommel. Ik denk dat het een aan flarden getrokken sok is. Een stuk heb ik eruitgehaald via het verwarmingselement. Volgens mij zit de rest rond de spil van de trommel.
Ik veronderstel dat het dit nummer is : P6847646 of 914791106100
 

PascalB1971

  • #4
Kan er iemand mij een handje of liever een woordje helpen ?? :cry:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
De machine demonteren is een hele klus, zeker voor iemand die daar geen ervaring mee heeft, misschien beter iemand in te schakelen die ervaring heeft.
Het snaarwiel hoeft er overigens niet af om de machine te demonteren.
 

PascalB1971

  • #6
Ik wil het wel proberen. Vraag me eigenlijk af als de trommel op een spil draait ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Probeer het eerst eens met het hoofd in de trommel en met een zaklantaarn door de gaatjes schijnen, als er iets tussen de trommel en kuip zit is het vrijwel altijd te zien.
Via het verwijderen van het verwarmingselement is dan het kledingstuk meestal er uit te halen.
 

PascalB1971

  • #8
Hallo Jan, ik heb nogmaals alles onderworpen aan een inspectie via alle gaten en gaatjes maar kan niets vinden. Maar ... toen ik de wasmachine opende zag ik een bruine substantie rond en onder het vliegwiel (zie foto)


Maar ik kon toen niet direct de oorzaak achterhalen maar volgens mij heeft dat er iets mee te maken. Op de foto zie je ook dat die substantie rond gevlogen heeft. Dus ... zijn het kogellagers die gesmolten zijn ? Of een dichting ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Kogellagers smelten niet in een wasmachine, de troep die u ziet is een mengsel van vet, roest en zeep.
De afdichting heeft het begeven en daardoor gaan ook de lagers er aan, waarschijnlijk is dat ook de oorzaak van het stroeve lopen van de trommel.

De afdichting en de lagers moeten vervangen worden.
 

PascalB1971

  • #10
OK, dat bevestigt dus mijn vermoeden. Hoe kom ik bij die dichting en lagers ? Moet het snaarwiel eraf ? Want ik heb het reeds geprobeerd maar die schroef zit muurvast. Ik heb niet verder willen forceren omdat ik niet zeker was als dat er iets mee te maken had.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Is dit een machine met een kunststof kuip ?
Zo ja, dan moet de kuip in twee delen uit elkaar.
De bout in het snaarwiel is waarschijnlijk een inbus bout, dat kan ik zo niet zien.
Zet een passende sleutel er in op erop en geef een felle tik met een kleine hamer op de sleutel, de bout moet linksom losgedraaid worden.
 

PascalB1971

  • #12
Nee, een metalen kuip uit twee delen. Maar de bout zit muurvast, ik heb vanalles geprobeerd met als enige resultaat dat ik enkele verwrongen sleutels heb en een beschadigde bout ... :(
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Dan zit er m.i. weinig anders op dan een monteur van een plaatselijk bedrijf in te schakelen, die zijn over het algemeen veel goedkoper dan de fabrieksmonteur.
U kunt altijd even vragen wat ongeveer de kosten zijn.
 

PascalB1971

  • #14
Tja, misschien wel, ik bekijk het wel even, alvast bedankt !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu