Wolf Euro-Carrera 42b

Djerikp

  • #1
Hallo allemaal,

Ik heb een Wolf Euro-Carrera 42B benzine grasmaaier.

Nou ben ik op zoek naar de technische handleiding of beschrijving van deze maaier. Heeft iemand van jullie deze handleiding toevallig liggen?

Even wat exacte getallen:

Wolf Euro-Carrera 42B
Type: TB42 CB
TypeNr: 4761 084
Bouwjaar: 1994

Bedankt alvast!
 

Djerikp

  • #2
Pepjo schreef:
Behoorlijk...

Hij kent de Euro-carrera namelijk niet. Daarnaast zijn dat gebruikshandleidingen en had ik dat al geprobeert.

Inmiddels heb ik achterhaald dat het gaat om een:
Briggs and Stratton motor
Model: 92908
Type: 5912-01
Code: 90050224

Ik heb inmiddels via de website van briggs & stratton de 'Illustrated parts list' gedownload voor deze motor. Maar helaas staan hier alleen onderdelen in en niet echt duidelijk de manier waarop ze geassembleerd moeten worden.

Eigenlijk om het volgende. Het klinkt nogal knullig maar oke. Gisteren wilde ik even de olie van de grasmaaier verversen, prima, olie dr af, enzo. Ben ik ondertussen een nieuwe bougie gaan halen, kom ik terug, heeft mijn vader dat halve ding gesloopt, want, het was daar tussen ook erg vies :-)

Gevolg, nou loopt ie slecht, en twijfel ik of hij wel weer op de juiste manier in elkaar gezet is. Mijn vader heeft namelijk bepaald niet goed opgelet bij het uit elkaar halen. Afijn, dat is de reden.

Nou zoek dus een tekening of foto waarop de juiste assemblage van de carburateur en de gashendel enzo te zien is voor deze motor (of vergelijkbaar)

Hoop dat jullie me kunnen helpen
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Ik had nog een manual liggen van een ander type.
Daar kwam ik motorsnelco nl dit adres tegen.
Misschien kunnen ze je daar wel helpen.
 

Djerikp

  • #4
Op zich wel interessant, en hier staat het model ook wel tussen met tekeningetjes enzo, maar echt de assemblage van het geheel staat er niet in, dat is jammer.

Iemand nog tips?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Ja, maar ik bedoel eigenlijk dat ze je misschien wel een tekening kunnen toesturen. En anders even naar de lokale grasmaaimachinehersteller voor een advies.

Die carburateurs zijn vaak nogal eenvoudig. maar het is soms net even weten waar je een veertje en een palletje vast moet zetten.

Kan je misschien een foto plaatsen van het geheel tot zover je het in elkaar krijgt. Kunnen we altijd verder kijken.
 

Djerikp

  • #6
Mja, dat kan ik natuurlijk even proberen, ik zal ze is een mailtje sturen.

Opzich krijg ik het geheel wel weer in elkaar, zonder schroeven over te houden haha. Maar inderdaad het is net het veertje en het palletje, ik vraag me af of dat weer op de juiste manier is terug gezet.

De maaier start wel, maar hij loopt heel slecht, zwaar onder toeren, en soms slaat ie dan ook bijna direct weer af.

Ik zal vanavond even een foto posten, zit nu op mn werk :-)
 

Djerikp

  • #7
Inmiddels contact gehad met Motor Snelco. Zij hebben mij een handleiding opgestuurd, maar helaas was dit niet veel meer dan dat ik al had (de originele handleiding). Zei konden me dus niet helpen en ik ga er dus even van uit dat die tekeningen niet verkrijgbaar zijn. Motor Snelco is namelijk de importeur en fabrieksvertegenwoordiging van B&S motoren in Nederland. Als zei het niet hebben wie moet het dan wel hebben denk ik maarzo :)

In ieder geval zoals beloofd hierbij de foto's:


De maaier waar het om gaat


Het deel waarover ik twijfel (veer en palletje)


Ander perspectief

Nou probeerde ik em net nog even weer te starten. En opzich draaide hij eerst goed, op vol vermogen (zo stond de gashendel ook). Maar na een minuut ofzo, sloeg hij vanzelf af. Hij draaide dus op volle toeren en sloeg toen zo ineens af zonder dat ik de gashendel verzet heb.

Ideeën? Bedankt alvast

Ps. Eventueel kan ik voor hoge resolutie plaatjes zorgen mochten deze een beetje klein zijn.
 

Kloek77

  • #8
De tweede foto:
die veer boven het gasklephuis zit i.i.g. veel te los, deze hoort strak te staan zodat bij het loslaten van het gas de klep weer naar de uitgangspositie (=stationair toerental) teruggaat.
Het stationair toerental wordt geregeld met de stelschroef rechts net onder de gaskabel, is die ook losgeweest?

Ga er anders even mee langs bij een brommerzaak o.i.d. waar men gewend is met kleine tweetact motoren te werken, die hebben het zo gefikst.
 

Ralph

  • #9
Meestal is een carburateur van een externe fabrikant zoals BING of Mikuni en staat er vaak een nummer op waar je op kunt zoeken op de site van de fabrikant.

Wat betreft het afslaan na 1 minuut kunnen 3 dingen zijn:
- de choke blijft hangen of je vergeet et em van de choke af te zetten als ie loopt.
- de benzine toevoer op de vlotterkamer zit verstopt, er zit vaak een zeefje voor of het vuil zit tussen de vlotternaald.
- Het benzine kraantje zit verstopt, dit is visueel te zien als ie loopt en belletjes door de benzineslang trekt.
 

Djerikp

  • #10
@Kloek77: Nee, de stelschroeven zijn niet los geweest of veranderd. Alleen de schroeven waarmee de caburateur vastzit aan op de vlotterkamer.

De veer is er wel af geweest, maar omdat ik er niet bij ben geweest weet ik niet precies of deze op de juiste plek is terug gekomen. Wellicht moet deze op een ander punt bevestigd worden?

@Ralph: Ik ga morgen even kijken of er een nummer op de caburateur staat (waar moet ik ergens zoeken?). Persoonlijk denk ik dat de choke blijft hangen (misschien door de te slappe veer?).

De caburateur is van de vlotterkamer geweest en die heb ik schoongemaakt. Voor de filtertjes zat allemaal zooi die ik verwijderd heb. Verder hangt de caburateur direct met zn fuel-pickup in de benzine zeg maar, wat mij betreft is er geen benzinekraan of benzineslang, dus dat kan ik moeilijk beoordelen.

[edit]
Ik zit even na te denken, maar ik moet er eigenlijk nog even bij vermelden dat de stand van de gashendel zoals hij op de foto's te zien is eigenlijk de 'stop' stand is. Misschien heb je meer aan een fototje van de 'start' stand?
 

Ralph

  • #11
Dan blijven 2 dingen over;
de choke kan je vast zetten en kijken of ie door blijft lopen. Doet ie dat niet dan verdenk ik toch de vlotternaald die smerig is of niet soepel heen en weer kan.
Je hebt vlotters waar de naald vast aan zit en je hebt vlotters die de naald hevelen, probeer in beide gevallen de vlotterkamer kompleet te demonteren en alle kanalen uit te spuiten met perslucht.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #12
Ik heb volgens mij dezelfde motor op mijn grasmaaier zitten zo te zien.

Alleen het koperen gedeelte bij de veer zit daar niet tussen.
De veer zit rechtstreeks op het zwarte palletje aangesloten.

 

Kloek77

  • #13
Dat lijkt me ook logischer, zoals ie daar nu los aan dat koperkleurig ding hangt kan niet kloppen.
Die veer moet altijd spanning hebben.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Die veer hoort inderdaad rechtstreeks op het zwarte palletje te zitten.
 

Djerikp

  • #15
Okee, dat kan ik is even proberen. Maar hoe moet dat koperen ding dan aan vast zitten?

@peter: Zou jij anders is even een fototje willen maken hoe dat bij jou grasmaaier zit?
 

Ralph

  • #16
Dat veertje is niet het probleem, dat hebben ze waarschijnelijk gedaan zodat het gas/choke doseren lichter gaat.
Op deze stand staat ie niet op de choke. Als het niet wil lopen in deze stand zul je het ergens anders moeten zoeken.
 

Djerikp

  • #17
Dat hij niet wil lopen in deze stand is logisch, want de stand op de foto's is de stop stand.

Even wat aanvullende foto's voor de duidelijkheid:

De hendel waarmee je normaal gesproken gas geeft....


Met de gashendel in de 'stop' stand, staat de veer als bovenstaand.


Met de gashendel in de 'start' stand, staat de veer als bovenstaand.

Overigens heb ik nog even gekeken, maar er is geen nummer op de carburateur te vinden, helaas.
 

M.L. Kuiper

  • #18
Dit type motor heeft een membraancarburateur en geen vlottercarburateur. Die membranen zijn zeer gevoelig en verliezen na verloop van tijd hun elasticiteit. Ik heb ze laten vervangen en sindsdien is het 1x trekken en lopen.

Ben ook eerst zelf bezig geweest maar lukte mij ook niet. Hoorde van de tuinmachinespecialist dat de carb op een speciale manier gemonteerd moet worden anders werkt de automatische choke niet.

Als ik jou was zou ik heb laten monteren door een specialist. Kost hen hooguit 1/2 uur.
 

Djerikp

  • #19
Ik denk zelf ook dat dat het beste is. Ik dacht zolang ik het zelf kan oplossen is het ook goed. Ik ga nog een beetje prutsen van het weekend en ander dan breng ik em weg.

Overigens nog even een vraagje, misschien dat het er mee te maken heeft, ik weet het niet. Als de motor gelopen heeft, en dus warm is en je zet hem af en even later probeer je em weer te starten, dan krijg je em met geen mogelijkheid aan de praat. Hij verzuipt meteen, of hij start zwaar onder toeren en dan slaat ie even later alsnog af en verzuipt. De enige remedie is helemaal laten afkoelen en als ie een uurtje of wat stil gestaan heeft, weer starten en dan is het meteen gaan met die banaan.

Dit heeft ie overigens altijd (direct vanaf de koop) gehad maar oke, maar is soms wel erg vervelend, als je em even af wilt zeten en een paar minuten later verder wilt gaan.

Anyway, als er dus nog mensen zijn die tips hebben dan hoor ik het graag
 

Motorsmurf

  • #20
Hoeveel cc heeft de maaier?? Dit merk wordt namelijk ook als kart motoren gebruiken op indoorbanen. Anders eens in de rondte bellen met kartbanen. Die kunnen je misschien er wel aan helpen.

Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
4
17
1

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu