Wiellager

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het principe:
1 wielmoeren een slag los
2 wagen opkrikken en stevig ondersteunen
3 wielmoeren en wiel er af
4 ontluchting van remmen een klein stukje open, remvoeringen een klein stukje naar binnen drukken, remolie die uit ontluchtingsnipel komt opvangen / verwijderen, ontluchting weer dicht. Op deze wijze krijg je de remklauw er later weer makkelijker op omdat je wat ruimte hebt gecreeerd.
4a vaak moet je eerst een roestige rand van je remschijf afschrapen. dit doe je door een oude schroevendraaier of beitel tegen de roestrand te zetten en dan de wiel naaf rond te draaien tegen de schroevendraaier in. De stukken roest vliegen je om de oren dus veiligheidsbril op.
5 remklauw demonteren en met een stuk draad ophangen aan je vering zodat de remslang vrij hangt
6 dop op de wielas met een schroevendraaier loswippen
7 splitpen verwijderen en moer van wielas losdraaen
8 nu kan je het buitenste lager en de remschijf loshalen
9 het binnenste lager komt nu ook vrij
10 lagers vervangen en van nieuw vet voorzien en en in omgekeerde volgorde opbouwen. Gebruik een nieuwe splitpen voor de wielmoer. Wielmoer eerst even goed aandraaien zodat lagers en vet zich zetten en dan zover lossen tot je geen speling hebt en het wiel goed draait, dan een kwart tot 1/8 slag vaster
11 remmen ontluchten!
 
Om wat voor merk en type auto gaat het? Voor of achter?
De tijd van konische wiellagers is al van heel lang geleden.

Lagers zitten tegenwoordig geperst en bij achter zal je meestal het lager en wielnaaf moeten vervangen. Je zal dan speciaal gereedschap moeten hebben om de lagers te trekken en in te persen.
Invetten is bij geperste lagers niet nodig.

Bij het lossen van de blokken achter (Citroen voor) druk je de blokken niet zomaar los omdat daar de handrem mechanisme op zit.
Zit het er niet kun je zonder onluchingsnippel de blokken zo spreiden zonder geknoei met remvloeistof.

Ik zou eerst eens even goed nagaan waar je mee te maken gaat krijgen voordat je een poging doe.
 
Het is tegenwoordig zo autospecifiek dat er geen eenduidig antwoord op te geven is. Splitpennen komen ook niet altijd meer voor, ook andere constructies zijn mogelijk. En voor- en achterremmen verschillen ook vaak qua constructie (zelfs als het allebei schijfremmen zijn) ivm de handrem constructie.

In grote lijnen klopt het antwoord van Frank wel op de lagers van de voorwielen met wat opmerkingen:

- je hoeft de ontluchtingsnippel van de remklauw niet los te draaien, de remblokken kan je ook ietsje naar binnen drukken zonder dit te doen. Op deze manier hoef je de remmen ook niet te ontluchten na afloop en loop je ook niet het risico dat je de ontluchtingsnippel beschadigd of zelfs afbreekt.

- lagers zitten inderdaad tegenwoordig vrijwel allemaal geperst en je hebt speciaal gereedschap nodig om deze te verwijderen. Ook kan het zijn dat het 1 geheel is met de naaf en in zijn geheel vervangen dient te worden (ook bij voorwielen komt dit voor)

- gebruik een momentsleutel om de wielmoer vast te zetten op het juiste moment en ga niet op gevoel af. Vroeger ging die vuistregel met conische lagers wel goed, maar met die geperste lagers moet je niet gek opkijken als dat exact met 300nm (o.i.d) vastgezet moet worden en dat doe je niet even met een ringsleuteltje.

Kortom, zonder typevermelding blijft het gokken.

Je kan beter een autoforum op internet zoeken waar je specifieke type auto wordt behandeld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan