Het principe:
1 wielmoeren een slag los
2 wagen opkrikken en stevig ondersteunen
3 wielmoeren en wiel er af
4 ontluchting van remmen een klein stukje open, remvoeringen een klein stukje naar binnen drukken, remolie die uit ontluchtingsnipel komt opvangen / verwijderen, ontluchting weer dicht. Op deze wijze krijg je de remklauw er later weer makkelijker op omdat je wat ruimte hebt gecreeerd.
4a vaak moet je eerst een roestige rand van je remschijf afschrapen. dit doe je door een oude schroevendraaier of beitel tegen de roestrand te zetten en dan de wiel naaf rond te draaien tegen de schroevendraaier in. De stukken roest vliegen je om de oren dus veiligheidsbril op.
5 remklauw demonteren en met een stuk draad ophangen aan je vering zodat de remslang vrij hangt
6 dop op de wielas met een schroevendraaier loswippen
7 splitpen verwijderen en moer van wielas losdraaen
8 nu kan je het buitenste lager en de remschijf loshalen
9 het binnenste lager komt nu ook vrij
10 lagers vervangen en van nieuw vet voorzien en en in omgekeerde volgorde opbouwen. Gebruik een nieuwe splitpen voor de wielmoer. Wielmoer eerst even goed aandraaien zodat lagers en vet zich zetten en dan zover lossen tot je geen speling hebt en het wiel goed draait, dan een kwart tot 1/8 slag vaster
11 remmen ontluchten!