(Water)dichte schroefverbinding, conisch, snelkoppeling, verloop.

Kaajee

  • #1
Beetje cryptische titel, maar ik kon het niet beter betitelen.

Dit is (weer?) een vraag om schroef verbindingen "uit te wisselen" omwille van een zo compact mogelijke verbinding te realiseren. Ik wil proberen met zo weinig mogelijk koppelingen en overgangen een aanpassing op mijn CV leiding te realiseren.

Toch (weer?) een de vraag waarom dit niet goed zou werken.
Ik wilde het volgende doen:
-een knelkoppeling 15mm t-stuk met een 1/2" binnendraad aansluiting.
-hier past in principe qua schroefdraad onderstaande verloop op (dan dus zonder wartel/moer en knelring natuurlijk).
Het "hoort" officieel niet, maar natuurlijk ga ik teflon (loctite) gebruiken en dan vraag ik me af waarom dit niet zou gaan werken? De teflon zorgt toch voor een (water) dichte verbinding? Hiervoor maakt het toch niet uit of dit een schuine of rechte schroefdraad is? Er hoeft daar niet gekneld te worden en heb daar geen rubberen of fiber ringen zoals bij bijvoorbeeld een puntstuk.

t-stuk.JPG
knie.JPG
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
De schroefdraad van de onderste Anbo/Bonfix koppeling past niet in de 1/2" binnendraad van de messing Bonfix koppeling.
(of ik moet me sterk vergissen)
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #3
en wat heeft het voor nut om op het spie gedeelte weer een sok te moeten zetten?
Pak dan gewoon deze van bonfix 54910 een passeer t-stuk.
Bonfix passeer t stuk 22 15 22.jpg
 

Kaajee

  • #4
Omdat er aan de andere kant, de spie zijde, een knelkoppeling zou moeten komen, scheelt me dus een stukje buis en een knelkoppeling.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #5
Kan maar een knelkoppeling er met het knelgedeelte in zetten geeft meer kans op lekkage als een knelkoppeling zelf.
Maar dan kan je net zo goed een passeer bocht pakken nr bonfix 303010.
Dan scheelt het je weer een verbinding.
303010 passeerbocht.jpg
 

Kaajee

  • #6
Wat ik wil is een drukregelaar (bypass/avdo) opnemen in mijn cv leiding, omdat ik op alle radiatoren (smart) thermostaat kranen krijg en de cv installatie dus op bepaalde momenten z'n druk kwijt moet.
Nu heb ik ergens twee 15mm buizen lopen (vlak na 2 afsluiters) en daar wilde ik dus zo'n regelaar tussen plaatsen. Ik wil dit zo compact mogelijk, met zo min mogelijk koppelingen en stukken buis proberen te realiseren en dacht aan een oplossing met 2 T-stukken 15mm - 1/2" binnendraad en daartussen dan middels 2 knietjes de regelaar te klemmen/draaien.
Iets zoals in de afbeelding hieronder, die is niet helemaal zoals de situatie, maar ik denk dat hij duidelijk genoeg is. Van de knietjes gebruik ik dan dus niet de "knel functie", maar het schroefdraad (met teflon).

avdo.jpg
 

Auto-Geen

  • #7
1703033330411.jpeg

Deze en 2 T-stukken 15-22-15
 

Kaajee

  • #8
Interessant.
Is dat één bestaande avdo? Dius 1 geheel?

Die heb ik nog niet gevonden, heb je een linkje? Evt. In PM
 

Auto-Geen

  • #9
Zoeken op

drukverschilregelaar DN20 voor CV verdeler
 

Kaajee

  • #10
Oh, gevonden inderdaad, maar ook die bestaat uit meerdere knelkoppelingen en een stukje 22mm buis ertussen. Vrijwel hetzelfde als die ik noemde. Ik dacht dat er eentje bestond uit één (gelast/gegoten/geklemd) geheel.
 

Auto-Geen

  • #11
Of je doet er geen een tussen, dan heb je helemaal geen koppelingen.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #12
Je kunt ook de badkamer radiator open laten staan en die werkt dan als bypass.
Natuurlijk moet deze wel wat ingeregeld zijn anders blijft het een kortsluiting.
 

Kaajee

  • #13
Ik heb geen badkamer radiator (meer), vandaar dat ik ergens een bypass wil creëren, wellicht kijk ik het eerst aan om te kijken of mijn ketel hier mee om kan gaan.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu