Warmtepomp + JAGA DBH upgrade ervaring / plaatsing.

JeffreyD94

  • #1
Goedemorgen,

Kort samengevat mijn vragen:
- Eventueel aanvullen of fouten die ik in mijn conclusie hebt gemaakt. (Zie hieronder)
- Werkt JAGA DBH upgrade ook met bestaande convectorput ander merk? Mits maatvoering overeenkomt.
(Dacht aan stekkerblok in convector putbodem leggen en in de 3-4 luchtkanalen passende upgrade te plaatsen.)

uitgebreide toelichting:
Ik ben bezig met mijn cv ketel eruit te doen, warmtepomp aan te schaffen.Totale wattage was 8300 Watt. (75/65/20) installatie staat op 60-65 graden max. En kreeg het altijd warm, dit jaar dakopbouw + isolatie etc door aannemer, dus dak is eindelijk geïsoleerd. (Tochtvrij) Dus van de 8300 Watt welke al lager was ivm 65/55/20 heb ik nu nog veel minder nodig, + boven gebruikte ik de radiatoren sporadisch. 1x Type 11 en 2x type 21.
(Zolder geen radiator en tot nu toe gaat dat prima.)
Beneden in de woonkamer/keuken convectorput 2900 Watt +/- 100 watt.
En in de hal een 1100 Watt radiator type 11.

Nu moet ik wel het verwarmt oppervlakte in de woonkamer vergroten en zat ik aan het volgende te denken:

- Radiatoren boven laat ik lekker zoals het is. Gebruik ze toch sporadisch dus waarom kosten opjagen, kan altijd nog aanpassen indien wenselijk. (Vermogen zal wel een factor 4/5 na beneden zakken, maar dat zien we dan wel.)

In de hal een 1100 watt radiator vervangen voor een JAGA Strada Hybrid 1100 watt op (35/30/20)

in de woonkamer kijken of JAGA DBH upgrade ook werkt op andere merk convectoren. Iemand ervaring? En eventueel een extra JAGA Strada Hybrid aan de voorzijde plaatsen.

gasverbruik is 1100 m3 zonder dak isolatie.
1100m3 - 100m3 ww/gebruik = 1000 / 200 = 5 kW, mijn ogen zijn gevallen voor de Nefit-Bosch 7400i 5 E (met warmtepomp selectie tool.) zonder boiler. (Wordt later aangepast.) + 50 Liter buffervat. En toebehoren zoals pompgroepunit etx

leidingwerk nu is: uponor 20mm (hoofdleidingen) en uponor 16mm elke radiator (vanaf een verdeel blok) apart gevoed.

ik hoor graag jullie mening/ervaring!
 

ADDave

  • #2
JeffreyD94 schreef:
gasverbruik is 1100 m3 zonder dak isolatie.
1100m3 - 100m3 ww/gebruik = 1000 / 200 = 5 kW,
Ik kan dit even niet volgen? Wat doe je hier en waar komt die 200 vandaan?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #3
Een DBH set is afgestemd op de lengte van de convector en de consoles/tussenschotten die
bij die bepaalde lengte horen. Bij een korte convector kan zo'n set één ventilatorrail zijn maar bij
langere typen kunnen dat b.v. drie ventilator rails zijn. Deze moeten natuurlijk wel passen bij de
convector die er nu zit. Ook moet de breedte ongeveer overeen komen, DBH is er in 10cm en 15cm breed.
Bij DBH wordt het toepassen op andere merken misschien iets lastiger als bij de oudere DBE en DBE Pro
maar de werking van de nieuwe sets is verbeterd.
 

JeffreyD94

  • #4
@ADDave :
Rekenmethode om te bepalen hoe groot de warmtepomp moet wezen aan de hand van gasverbruik. (Gasverbruik - 100m3 gas/persoon voor warmwater) / factor 200 = benodigd vermogen (vuistregel die Nefit, Remeha, Atag hanteren en misschien wel meer.)

@Ronny :
Duidelijk! Ik ga het gewoon even goed nameten. Tussenschotten kon ik eventueel verstellen. En anders even iets verzinnen om tussenschotten te fabriceren.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #5
Jaga heeft tussenschotten/consoles voor elke convector, daarop is de lengte van de DBH units/rails
gebaseerd. Je hoeft dus zelf geen tussenschotten te maken voor de bestaande convectoren maar als
die er wel in zitten dan kunnen die in de weg zitten als je een DBH set besteld voor een bepaalde lengte.
 

ADDave

  • #6
JeffreyD94 schreef:
Rekenmethode om te bepalen hoe groot de warmtepomp moet wezen aan de hand van gasverbruik. (Gasverbruik - 100m3 gas/persoon voor warmwater) / factor 200 = benodigd vermogen (vuistregel die Nefit, Remeha, Atag hanteren en misschien wel meer.)
Ik vermoed dat je hier een denkfout maakt. Die 200 gebruiken ze om het seizoensgebonden thermisch rendement in te verwerken, ofwel een vuistregel waarbij een SCOP van 5 wordt gehanteerd.

Dit heeft betrekking op het elektriciteitsverbruik van de warmtepomp en niet op je gasverbruik.
1m3 gas is namelijk 8,8 kW (9,76 kW bovenwaarde) thermisch vermogen en geen 5 kW

SCOP 5 betekend:
1kw elektrisch erin = 5 kW thermisch eruit over een 4 seizoensgemiddelde

Kijk anders even op: www.warmtepomp-weetjes.nl
Hier staat heel veel informatie op.

Reken het even goed na en doe vooral goed onderzoek, want het zou zonde zijn als je straks een verkeerde warmtepomp aanschaft.
 

JeffreyD94

  • #7
@ADDave :
Dit geeft hij dus echt aan.
FC23F710-F70C-4045-9485-0DB1F4CC881C.jpeg
79DE8E78-ECFF-47C0-B264-A2C4C5B7C17D.jpeg
144447AE-196D-47A5-B2D4-A1CAD687923F.jpeg
 

Bernhard

  • #8
Het behaaglijkheidsgevoel is afhankelijk van de gemiddelde temperatuur van alle oppervlakten. Dus ook van radiatoren en of Vw.
Bij een convector in een put mis je de stralingswarmte.
Het verwarmen met warme lucht is niet efficient en geeft ook geen aangenaam gevoel.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #9
Dus jij ziet het liefste overal dikke ledenradiatoren, die zijn wel lekker warm inderdaad.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Wel leuk de ventilatoren op zo'n convector maar je zal ook veel meer transport moeten hebben om de dT niet te groot te laten worden.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #11
Klopt maar dat is basiskennis voor de installateur.
Het zeker niet altijd aan te bevelen om er later een ventilator bij te zetten,
zeker niet bij een standaard plaatradiator.

Een te lage retourtemperatuur is niet handig bij een warmtepomp (te grote delta-T) of je vergroot
het debiet en dan zijn de leidingen waarschijnlijk niet groot genoeg voor het benodigd vermogen.

Het verkoopt wel lekker makkelijk, de meesten hebben daar toch geen verstand van.
Daarom zie je de laatste jaren ook zoveel imitatie DBE/DBH sets op de markt verschijnen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Er zijn nog veel installateurs die denken dat een wp een 1 op 1 vervanging is voor een ketel.Ik heb zelfs fabrieksmonteurs gehad die bij inregelen de dT 2x zo hoog zetten want dan komt er meer warmte vrij, ook geen idee wat er dan in de pomp zelf.mis gaat.
 

JeffreyD94

  • #13
@Bernhard :
Je bedoeld convectie warmte, maar bij 35/30 zul je geen convectie/stralingswarmte meer voelen.

@The headhunter :
Klopt, Radiatoren 8K en Vloerverwarming/Low-H2O 5K. Transport komt in orde, moet leidingen toch omleggen en nog even doornemen welke diameters etc.
+ Neig dynamische kranen te nemen, voornamelijk het inregelen word er een stuk makkelijker mee. Moet alleen wel even radiator vermogen omrekenen.

@Ronny :
Als ik even snel reken;
Ik kon met 16x2 tot ongeveer 2000W gaan bij een delta T van 5K.
Ik kon met 18x2 tot ongeveer 3000W gaan bij een delta T van 5K.
Dan blijf je onder de 1m/s, als ik mij even niet vergis het punt waarop je water hoort stromen.
Mijn hoofdleidingen zijn 20x2,25 deze moet ik sowieso wel vervangen naar 25x2,5 meerlagenbuis of 22mm cv buis.

Mijn gedachte voor nu:
Ik zit eraan te denken om met goedkope pc static pressure fans 140mm, een pcb splitter en een omvormer (wel allemaal van een bekend pc merken) mijn oude convectorput te boosten. (DBH upgrade is gewoon te prijzig) + een JAGA Strada Hybrid type 16 - 35 hoog - 140 lang. Erbij te plaatsen voor aan de voorzijde. De Jaga kon dan nog af met 16x2 meerlagenbuis. Overal dynamische kranen gezien boven thermostaatknoppen.

Ik snap alleen niet waarom Nefit een buffervat van maar 50L adviseert. Als ik uitga van het laag vermogen in ongunstige weersomstandigheden. En ik wil de warmtepomp minimaal 30 minuten laten doordraaien. (Hoe langer hij door suddert hoe beter natuurlijk.) Dan kom ik uit op ongeveer 200 liter. 200 wordt lastig geen ruimte voor, maar dan kan ik alsnog voor 100 liter gaan. Dan zit ik op ongeveer 15 minuten.

Wat mij ook opvalt, is dat bij Nefit de buffervat als een soort kortsluitleiding zit aangesloten.
Dus je hebt Monoblock > Binnenunit > T stuk > Buffervat op aanvoer/retour > andere eind t stuk > Pompgroepunit (Zonder mengventiel) > afgifte systeem.

Mijn redenatie is; Systeem vraagt warmte, alles begint te werken, warmtevraag is bereikt, pompgroepunit valt uit, binnenunit blijft doorpompen/inbedrijf, door weerstand pompgroepunit gaat water over buffervat lopen. Binnenunit valt uiteindelijk ook uit, indien weer warmtevraag haalt hij het eerst uit buffervat en anders gaat binnenunit weer aan.
(Ga dit stukje sowieso nog even navragen bij Nefit.)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu