Vochtige garage

Steef964

  • #1
Naar aanleiding van een eerder bericht van Tweedehans, wil ik eenzelfde topic opstarten over een hoge luchtvochtigheid in mijn 1 jaar oude garage.
Aangezien deze nieuw is, met een nieuwe geïsoleerde betonvloer (afgewerkt met epoxy), nergens lekkage's, verbaas ik me dat deze schuur niet droog te krijgen is. Ik heb hier een klassieker in opgeslagen, dus je begrijpt dat ik m dan net zo goed buiten had kunnen houden. Luchtvochtigheid zit vaker boven de 90%dan eronder.

Ik ben begonnen met isoleren, heb reeds een gevelkachel geplaatst (nog niet draaiende), de opbouw is van hout, er is genoeg ventilatie. Ik snap hier niets van. Als het weer omslaat, ligt er gewoon condens op de vloer. Iedereen heeft een andere mening, van het bijplaatsen van ventilatiegaten, luchtontvochtigers, dakpijpje, en ga zo maar door. Maar niemand weet echt waar dit van komt. Wie helpt met een oplossing. Binnenkort wil ik het dak isoleren (nu nog vezelplaat met dakpanplaten). Anders heeft het verwarmen weinig zin. Alvast bedankt.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Frank

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #2
    Kan je nog aangeven hoe de ventilatie is geregeld?
     

    Millew

    • #3
    Het enige dat helpt is isoleren en verwarmen. En een klein beetje ventileren.
    Zonder verwarming heb je in de garage, zoals je zelf zegt, gewoon het buitenklimaat in de garage. Met als gevolg: in koude periodes condens op alle koude vlakken, zoals de betonvloer en de auto, net alsof die buiten staat.
     

    Bernhard

    • #4
    De luchtvochtigheid gaat drastisch omlaag als je verwarmde buitenlucht inblaast. Je moet ook een opening maken voor de af te voeren vochtige binnenlucht. mvgr Bernhard.
     

    Steef964

    • #5
    Dank voor de antwoorden.
    Er zitten nu nog diverse openingen op de hoeken van de garage. Daar sluit het hout het minst op elkaar aan (hout is 'gestapeld'). Ik heb zojuist de buitenkant 'geteerd', om elk vochtinbreng van buiten af te remmen. Een pijp hoog is niet eenvoudig, omdat die in de nok zou moeten zitten (daar zit een balk, en een pijp kan ik in de nok niet reguleren). Als de hele schuur is geïsoleerd, wil ik een ventilatierooster maken in de garagedeur, en geheel aan de andere kant in de nok, vlak onder de windveer. Eigenlijk zodat er een doorstroming is door de hele schuur van voor-onder naar achter-boven.
    Het klopt dat het binnenklimaat bijna hetzelfde is als het buitenklimaat. Vooral als het koud is geweest, en in de loop van de dag de vochtige buitenlucht opwarmt, slaat er condens neer op de vloer. Die is dan nog koud.

    Ik denk dat er niets anders op zit dan verder gaan met isoleren, kacheltje licht stoken, en een kleine ventilatieopening bij maken.
     

    Bernhard

    • #6
    Het vocht komt niet van buiten! De RV van koude lucht kan heel hoog zijn dit is echter geen indicatie van de hoeveelheid water ( waterdamp ) in de lucht. Koude lucht kan bv maar 1 gr water/m3 lucht opnemen, de RV kan 80-90% zijn. Warme lucht kan 10gr water opnemen en de RV is 50%.
    Ventileren met opgewarmde buitenlucht betekend dat je droge lucht inblaast.
    Deze droge lucht met 1gr water/m3 kan dan 9 gr water opnemen en afvoeren naar buiten. Als eea het niet duidelijk is dat het vocht van binnen naar buiten gebracht moet worden kan je mij beter niet vragen om je auto te onderhouden. Daar heb ik geen verstand van. Succes met je auto en je ontvochtigingssysteem.
     

    Millew

    • #7
    Bernhard schreef:
    Ventileren met opgewarmde buitenlucht betekend dat je droge lucht inblaast.
    Maar in dit geval wordt de lucht niet opgewamrd, want in de garage is het net zo koud als buiten.

    En je vergeet, dat de vloer koud blijft. Een betonvloer warmt maar heel langzaam op en koelt ook niet zo snel af.
    Na de laatste paar dagen met een gemiddelde etmaaltemperatuur van ca. 8 graden zal de betonvloer in de onverwarmde garage om en nabij de 10 graden zijn.
    De temperatuur van de betonvloer kan op een bepaald moment van de dag lager zijn dat de dauwpuntpunttemperatuur, bepaald door de luchttemperatuur en R.V..
    Vandaag was het ca. 13 graden en een R.V. van 90%. Bijbehorend dauwpunt is ca. 11 graden. Als je de garage met die buitenlucht gaat ventileren, krijg je dus condens op de vloer.
    Bij een kale betonvloer valt dat niet direct op, want het condenswater trekt in de vloer. Maar als die gecoat is, dan blijft het er op liggen.
     

    Bernhard

    • #8
    Ik heb 2x geschreven dat je de buitenlucht moet opwarmen.
    De toegevoerde buitenlucht kan dan waterdamp opnemen en naar buiten afvoeren. Je gebruikt de lucht als transportsysteem. mvgr Bernhard
     

    Kacheltje

    • #9
    In de garage mag je iig geen open verbrandingstoestel plaatsen. De gevelkachel moet van een gesloten type zijn.
    Tevens moet er voldoende ventilatie zijn in een garage, het beperken daarvan is niet toegestaan.

    Na een koudere periode als de garage afgekoeld is invlusif de vloer kan er condens ontstaan doordat het buiten warmer wordt en als die lucht veel vocht bevat condenseert dat op de koudere delen van de garage. Vaak komt dit samen met regenachtig weer en als de wind komt van zee.
    Een kachel aangestuurd door een hygrostaat is een oplossing om automatisch het vochtpercentage omlaag te brengen. Als je de hygrostaat plaatst waar de ventilatielucht de garage verlaat zal de hygrostaat optimaal werken. Dit kan door een kleine ventilator te plaatsen en de hygrostaat in de luchtstroom te plaatsen.

    Een ontvochtiger is ook een mogelijkheid. die werkt op het principe van een bouwdroger.
     

    Bernhard

    • #10
    Kacheltje,
    In de auto beslaat bij koud weer wel eens je voorruit.
    Het maakt dan niet uit of je op de boulevard rijdt. Je voorruit kan ook beslaan bij wind uit België. Als je de kachel aan zet en je ventileert met buitenlucht is de voorruit weer vrij van condens. Een raam open zetten versneld eea. Om je voorruit condensvrij te maken heb dan je geen automatische hygrostaat nodig. mvgr Bernhard.
     

    Kacheltje

    • #11
    Juist bij koud helder weer en westenwind, dit heeft een hele andere oorzaken dan in een garage.

    Bij helder weer met een sterrenhemel koelen voorwerpen die de sterrenhemel kunnen zien harder af dan de lucht. Onder een afdakje blijven de ruitjes dan droog. Let maar eens goed op op dit leuke natuurverschijnsel.
    Dit heeft niets te maken met inpandige onverwarmde ruimtes, regenachtig warmer weer vanuit het westen..... en ook niet met de vraagstelling dus. :wink:
     

    Bernhard

    • #12
    Kacheltje,

    Ben het oneens met je. Straks moet je ramen lappen onder een afdak bij helder weer. mvgr Bernhard

    tekst iets aangepast, Ralf
     

    Bernhard

    • #13
    Kacheltje, sorry. mvgr Bernhard
     

    Kacheltje

    • #14
    Excuus aanvaard, zand er over. :wink:
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu