Vochtige garage

Steef964

  • #1
Naar aanleiding van een eerder bericht van Tweedehans, wil ik eenzelfde topic opstarten over een hoge luchtvochtigheid in mijn 1 jaar oude garage.
Aangezien deze nieuw is, met een nieuwe geïsoleerde betonvloer (afgewerkt met epoxy), nergens lekkage's, verbaas ik me dat deze schuur niet droog te krijgen is. Ik heb hier een klassieker in opgeslagen, dus je begrijpt dat ik m dan net zo goed buiten had kunnen houden. Luchtvochtigheid zit vaker boven de 90%dan eronder.

Ik ben begonnen met isoleren, heb reeds een gevelkachel geplaatst (nog niet draaiende), de opbouw is van hout, er is genoeg ventilatie. Ik snap hier niets van. Als het weer omslaat, ligt er gewoon condens op de vloer. Iedereen heeft een andere mening, van het bijplaatsen van ventilatiegaten, luchtontvochtigers, dakpijpje, en ga zo maar door. Maar niemand weet echt waar dit van komt. Wie helpt met een oplossing. Binnenkort wil ik het dak isoleren (nu nog vezelplaat met dakpanplaten). Anders heeft het verwarmen weinig zin. Alvast bedankt.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Kan je nog aangeven hoe de ventilatie is geregeld?
 

Millew

  • #3
Het enige dat helpt is isoleren en verwarmen. En een klein beetje ventileren.
Zonder verwarming heb je in de garage, zoals je zelf zegt, gewoon het buitenklimaat in de garage. Met als gevolg: in koude periodes condens op alle koude vlakken, zoals de betonvloer en de auto, net alsof die buiten staat.
 

Bernhard

  • #4
De luchtvochtigheid gaat drastisch omlaag als je verwarmde buitenlucht inblaast. Je moet ook een opening maken voor de af te voeren vochtige binnenlucht. mvgr Bernhard.
 

Steef964

  • #5
Dank voor de antwoorden.
Er zitten nu nog diverse openingen op de hoeken van de garage. Daar sluit het hout het minst op elkaar aan (hout is 'gestapeld'). Ik heb zojuist de buitenkant 'geteerd', om elk vochtinbreng van buiten af te remmen. Een pijp hoog is niet eenvoudig, omdat die in de nok zou moeten zitten (daar zit een balk, en een pijp kan ik in de nok niet reguleren). Als de hele schuur is geïsoleerd, wil ik een ventilatierooster maken in de garagedeur, en geheel aan de andere kant in de nok, vlak onder de windveer. Eigenlijk zodat er een doorstroming is door de hele schuur van voor-onder naar achter-boven.
Het klopt dat het binnenklimaat bijna hetzelfde is als het buitenklimaat. Vooral als het koud is geweest, en in de loop van de dag de vochtige buitenlucht opwarmt, slaat er condens neer op de vloer. Die is dan nog koud.

Ik denk dat er niets anders op zit dan verder gaan met isoleren, kacheltje licht stoken, en een kleine ventilatieopening bij maken.
 

Bernhard

  • #6
Het vocht komt niet van buiten! De RV van koude lucht kan heel hoog zijn dit is echter geen indicatie van de hoeveelheid water ( waterdamp ) in de lucht. Koude lucht kan bv maar 1 gr water/m3 lucht opnemen, de RV kan 80-90% zijn. Warme lucht kan 10gr water opnemen en de RV is 50%.
Ventileren met opgewarmde buitenlucht betekend dat je droge lucht inblaast.
Deze droge lucht met 1gr water/m3 kan dan 9 gr water opnemen en afvoeren naar buiten. Als eea het niet duidelijk is dat het vocht van binnen naar buiten gebracht moet worden kan je mij beter niet vragen om je auto te onderhouden. Daar heb ik geen verstand van. Succes met je auto en je ontvochtigingssysteem.
 

Millew

  • #7
Bernhard schreef:
Ventileren met opgewarmde buitenlucht betekend dat je droge lucht inblaast.
Maar in dit geval wordt de lucht niet opgewamrd, want in de garage is het net zo koud als buiten.

En je vergeet, dat de vloer koud blijft. Een betonvloer warmt maar heel langzaam op en koelt ook niet zo snel af.
Na de laatste paar dagen met een gemiddelde etmaaltemperatuur van ca. 8 graden zal de betonvloer in de onverwarmde garage om en nabij de 10 graden zijn.
De temperatuur van de betonvloer kan op een bepaald moment van de dag lager zijn dat de dauwpuntpunttemperatuur, bepaald door de luchttemperatuur en R.V..
Vandaag was het ca. 13 graden en een R.V. van 90%. Bijbehorend dauwpunt is ca. 11 graden. Als je de garage met die buitenlucht gaat ventileren, krijg je dus condens op de vloer.
Bij een kale betonvloer valt dat niet direct op, want het condenswater trekt in de vloer. Maar als die gecoat is, dan blijft het er op liggen.
 

Bernhard

  • #8
Ik heb 2x geschreven dat je de buitenlucht moet opwarmen.
De toegevoerde buitenlucht kan dan waterdamp opnemen en naar buiten afvoeren. Je gebruikt de lucht als transportsysteem. mvgr Bernhard
 

Kacheltje

  • #9
In de garage mag je iig geen open verbrandingstoestel plaatsen. De gevelkachel moet van een gesloten type zijn.
Tevens moet er voldoende ventilatie zijn in een garage, het beperken daarvan is niet toegestaan.

Na een koudere periode als de garage afgekoeld is invlusif de vloer kan er condens ontstaan doordat het buiten warmer wordt en als die lucht veel vocht bevat condenseert dat op de koudere delen van de garage. Vaak komt dit samen met regenachtig weer en als de wind komt van zee.
Een kachel aangestuurd door een hygrostaat is een oplossing om automatisch het vochtpercentage omlaag te brengen. Als je de hygrostaat plaatst waar de ventilatielucht de garage verlaat zal de hygrostaat optimaal werken. Dit kan door een kleine ventilator te plaatsen en de hygrostaat in de luchtstroom te plaatsen.

Een ontvochtiger is ook een mogelijkheid. die werkt op het principe van een bouwdroger.
 

Bernhard

  • #10
Kacheltje,
In de auto beslaat bij koud weer wel eens je voorruit.
Het maakt dan niet uit of je op de boulevard rijdt. Je voorruit kan ook beslaan bij wind uit België. Als je de kachel aan zet en je ventileert met buitenlucht is de voorruit weer vrij van condens. Een raam open zetten versneld eea. Om je voorruit condensvrij te maken heb dan je geen automatische hygrostaat nodig. mvgr Bernhard.
 

Kacheltje

  • #11
Juist bij koud helder weer en westenwind, dit heeft een hele andere oorzaken dan in een garage.

Bij helder weer met een sterrenhemel koelen voorwerpen die de sterrenhemel kunnen zien harder af dan de lucht. Onder een afdakje blijven de ruitjes dan droog. Let maar eens goed op op dit leuke natuurverschijnsel.
Dit heeft niets te maken met inpandige onverwarmde ruimtes, regenachtig warmer weer vanuit het westen..... en ook niet met de vraagstelling dus. :wink:
 

Bernhard

  • #12
Kacheltje,

Ben het oneens met je. Straks moet je ramen lappen onder een afdak bij helder weer. mvgr Bernhard

tekst iets aangepast, Ralf
 

Bernhard

  • #13
Kacheltje, sorry. mvgr Bernhard
 

Kacheltje

  • #14
Excuus aanvaard, zand er over. :wink:
 

Juanv

  • #15
Ik heb een min of meer gelijke situatie.
Wij plaatsten prefab betonplaten van 2M op 1M met een dikte van 12 CM op een zandbed zonder folie.
Hierop is een houten constructie opgetrokken , het dak bestaat uit geïsoleerde dakplaten Boven metaal profiel /kern 4Cm PU /onderzijde alu plaat (Joris Ide)
Momenteel is er nog geen poort aan de inrij zijde van de garage ,het dak steekt wel 1 M verder uit dan deze ingang.
Er zijn aan de achterzijde zowel onderaan als bovenaan ventilatie roosters ingebouwd .
De zijflanken zijn met in elkaar schuivende houtplanken (tand & groef)volledig gedicht.
Dus normaal zou er zeker voldoende ventilatie moeten zijn , doch de betonvloer wordt volledig nat bij vochtig weer.
Het bizarre is , dat er aanpalend een soortgelijk gebouw staat op een gegoten betonplaat met folie en zandbed eronder , deze oudere vloerplaat ligt 16Cm lager dan diegene in prefab platen en die blijft mooi droog , zelfs met een poort aan deze garage, dus met veel minder ventilatie !
Ik heb reeds alle voegen tussen de platen met speciale waterdichte voegkit gedicht en de platen geïmpregneerd om geen vocht door te laten , evenwel zonder resultaat !
Ik geraak er niet aan uit , wat de oorzaak van dit probleem kan zijn ?
Is er iemand welke hier zicht op heeft ?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
Je hebt de betonnen vloer geimpregneerd. Nu kan het zijn dat het oppervlak van het beton niet meer poreus is en daardoor condenseerd het vocht uit de lucht op de beton. Normaal zou het vocht uit de lucht in de beton trekken zodat het onzichtbaar voor je is.
 

Juanv

  • #17
Ik heb het beton slechts later geïmpregneerd in een poging het vochtprobleem op te lossen, m.a.w de oorzaak zal wellicht niet aan de impregnatie liggen, daar het probleem reeds aanwezig was voor de impregnatie.
Ik dacht aanvankelijk dat het veel verbeterd was met de impregnatie , maar ik heb de voorbije weken toch terug vastgesteld dat er echt water bovenop het beton stond, in die mate dat ik het water met een trekker naar buiten heb gewerkt, de volgende dag was hier jammer genoeg terug niks meer van te merken.
Dit terwijl het aanpalend lager gelegen beton ongelooflijk maar waar, droog was !
 

Bernhard

  • #18
Als de betonvloer een lage oppervlaktetemperatuur heeft zal de waterdamp in de lucht op de vloer kunnen condenseren.
Meet de temperatuur van de vloer, de wanden en het dak.
Zet de temperaturen en de RV in het Mollierdiagram.
Ze ziet in het diagram bij welke temperatuur en RV de waterdamp op de vloer kan condenseren.
Met het aanbrengen van een dikke laag isolatie onder de betonvloer zal
de oppervlaktetemperatuur hoger worden.
Isoleren aan de bovenkant van de vloer is geen goede manier van isoleren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu