Verlichtingsbalk aanhanger spookt

Frank60

  • #1
Ik heb een losse verlichtingsbalk voor een aanhanger, 7-polig, zonder mistlicht.
Als ik die aansluit op het stopcontact naast de trekhaak van mijn auto werken alle lampen perfect.

Ik heb een aanhanger uit 1994 met 7-polige stekker met aan het achtereind van de aanhanger een 7-polig stopcontact voor de lichtbalk.
Toen ik de lichtbalk op het achterste stopcontact aansloot werkte geen enkele lamp.
De stekker en het stopcontact op de aanhanger heb ik nu vervangen vanwege ernstige inwendige roestvorming.

Ik heb bijzonder goed opgelet dat de gekleurde draadjes weer exact hetzelfde werden aangesloten op de nieuwe stekkers, uiteraard iets ingekort en opnieuw gestript, maar de kleuren waren niet overeenkomstig de huidige standaard.

Als ik nu de lichtbalk op het stopcontact aan het eind van de aanhanger aansluit en de koplampen van de auto staan aan en ik activeer de richtingaanwijzer, dan valt meteen op dat de achterlichten zwakker worden als het knipperlicht oplicht.

Als ik de rempedaal intrap zonder dat de koplampen branden dan klopt alles.
Als ik de rempedaal intrap terwijl de koplampen branden dan gaan beide richtingaanwijzers van de lichtbalk oplichten.

Als de koplampen branden én de alarmlichten staan aan én ik trap de rem in, dan gaan de achterlichten knipperen tegengesteld aan de remlichten.

Heeft iemand enig idee wat hier fout gaat?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Klinkt eerder als een probleem in de massa aansluiting.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #4
Er gaat toch iets mis met de aansluitingen, met name de massa. Als de massa-aansluiting (de min) niet of niet goed werkt, dan loopt de stroom via de andere lampen naar massa (min). Dit gaat het beste via de achter- en remlichten, en dat lukt alleen als die uit staan, want als ze aan staan dan zijn ze verbonden met de plus.

Het moet wel zo zijn dat pen 3 niet (goed) is aangesloten of geen goed contact maakt.
Het zou ook kunnen dat deze verbinding niet via een draad of kabel, maar via het metaal van de aanhanger loopt en een van de aansluitingen hiervan ook roestig geworden is.
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #5
Klinkt mij ook in de oren als een massaprobleem.
Als ik het in de stekker en/of contrastekker niet kan oplossen. vervang ik ook de kabel.
Vraag er gelijk even een schema bij, dan weet je zeker dat het goed zit
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #6
Alle 4 de stekkers inspuiten met contactspray of bijvoorbeeld wd40 en een paar keer erin en eruit.

Helpt dat niet dan zou ik ook de kabel zelf verdenken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
De computer in de auto die van alles op het gebied van de stroom aftast kan misschien ook van invloed zijn. Als ik iets aansluit op dat stopcontact krijg ik als ik de richtingaanwijzer gebruik een piepje te horen.
 

Frank60

  • #8
Dank voor jullie input.

Even ter verduidelijking:
De 2 stekkers en het stopcontact zijn nieuw.

Als de lichtbalk op de grond ligt en direct op de auto is aangesloten werkt alles perfect.
Dus in principe zou het niet fout zitten in de lichtbalk of de stekker daarvan.

Als de lichtbalk op de grond ligt en op de aanhanger is aangesloten, dan gaat het fout. Er wordt nergens massa gemaakt via het stalen frame van de aanhanger. De aanhanger stond ook los van de trekhaak.

De problemen moeten dus in de bedrading op de aanhanger zitten. En het gaat fout zodra de achterlichten aan staan.

Ik snap niet dat als de massadraad onderbroken is, hoe je dan via de andere lampen toch aan de min/massa komt. Die plusdraad eindigt toch ergens bij een schakelaar in de auto die niet gesloten is?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
De massadraad is dan niet onderbroken maar slechter geworden. Er kan minder stroom door dan toen ie nog nieuwe was.

"en ik activeer de richtingaanwijzer, dan valt meteen op dat de achterlichten zwakker worden als het knipperlicht oplicht. "

Met alleen de achterlichten aan gaat het goed, maar als ook de knipperlichten erbij komen wordt het teveel voor de massa draad.
Dan gaat alles dus iets zachter.

]Een schema van een knipperlicht relais.
Die heeft zijn eigen massa. Stroom van de remlichten kan via de massa in de stekker, via de knipperlichten naar het relais en dan naar de massa in de auto.
Als je zou gaan meten zal je dan op het massapunt aan de achterkant en de massa van de autoaccu een paar volt meten, dat hoort bijna 0 te zijn.


ps. contactspray omdat in de oude situatie een goeie stekker in een oud contact heeft gezeten, kan toch wat invloed hebben. En het kan geen kwaad.
 

Frank60

  • #10
Dat schema kan ik niet goed volgen, maar ik begrijp wat je bedoelt.

Ik ga als eerste even de aardedraad opnieuw vastzetten.
Als dat niet help de hele bedrading vervangen door dikkere aders.

Hoe kan ik trouwens de aansluitpunten (waar je met een schroefje de draadjes vastzet) het beste beschermen tegen vocht?
Bedekken met siliconenkit / MS polymeer?
Ik dacht dat stekkers/stopcontacten die veel buiten in de regen hangen wel goed waterdicht zouden zijn, maar het was één bonk roest.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Ik smeer de contactdoos binnenin dicht met zuurvrije vaseline, dan heb je er jaren geen omkijken meer naar.
Spuit de pen-contacten van de stekker en contrasteker in met wd40, dan blijven de contacten beter schoon.
 

Frank60

  • #12
Dank je, zuurvrije vaseline was ik vergeten als oplossing.
 

Frank60

  • #13
Nadat ik alleen de aardedraad in de stekker en het stopcontact vertind en van een draadeindhuls voorzien had, werkte alles weer perfect. Het was dus inderdaad de aarde die de boosdoener was.

Voor de zekerheid heb ik dus daarna alle draadeindjes vertind en van draadeindhulzen voorzien.

Vertind, omdat de koperen draadjes bijna zwart waren, ook als ze vers uit de kunststof omhulling gestript werden. Heb ik nooit eerder gezien, geen idee waarom...

Ook zit alles nu binnenin dik in de zuurvrije vaseline.

Allemaal bedankt voor de tips!
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Vertinnen is geen goed idee.
Tin kan je NL. Niet persen, dat kent een effect dat koudevloei heet als je er druk opzet stroomt het van het drukpunt weg.

2e is dat tin de draden stug maakt waardoor ze sneller breken.

Alleen de draden voorzien van een huls is beter.
 

Frank60

  • #15
Ja, ik wist dat vertinnen niet ideaal is en enkel hulzen veel beter is.
Maar ik verkoos het toch te doen omdat ik die zwart geoxideerde(?) dunne draadjes nog minder vertrouwde voor een goed contact op termijn.

En met die draadhulsjes is de druk vrijwel overal op het draadeinde en de schroef heeft beduidend meer houvast..
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
1
4
13

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu