Vastgeroeste poeli

Klaas0639

  • #1
Ik heb een as, diam 13 mm, waarop een poeli is bevestigd met drie inbus-madebouten ongeveer M4. De poeli moet eraf. Tot nu heb ik 1 boutje los kunnen krijgen met imal en WD 40. De andere twee boutjes geven geen krimp, ook niet na een aantal warme/ koude behandelingen (voorzichtig warm stoken tot zo'n 100 graden en snel afkoelen in een mengsel van zout en sneeuw/ijs.. Ook in combinatie met voorzichtige tikken met hamer.

Zonder resultaat. Uitboren kan altijd nog, maar een niet destructieve methode heeft mijn voorkeur.

Heeft iemand nog een advies?

Mvg
klaas0639
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Heb je de boutjes al even laten schrikken dmv een goeie tik met een hamer op de imbussleutel?
 

Klaas0639

  • #3
Potverdorie, waarom heb ik dat zelf niet bedacht :P ,

Ga ik morgen direct proberen. Ik laat resultaat weten.
 

Kacheltje

  • #4
Wat voor type poeliebevestiging gaat het?
Bij een taperbush verbinding heb je 3 inbusbouten.
2 om te klemmen en 1 om e poelie te lossen.
Als er 3 inbusbouten inzitten dan klemt de bout voor het lossen de andere 2 vast.
Bij het lossen moet je eerst de bout los hebben voor het lossen om vervolgens de klembouten te lossen.

Als dat gelukt is draai je 1 bout terug in de juiste plek om de klembus te kunnen lossen.

Gaat het om het onderstaande type?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Slagmoersleutel ?
 

Tiho

  • #6
Inbussleutel nr.3 op een slagmoersleutel lijkt mij funest voor dop en bout, als je het er al op krijgt.
 

Klaas0639

  • #7
Een correctie: er zitten niet drie maar vier bouten, waarvan ik er 1 los heb. De bouten zitten gelijkelijk verdeeld over de omtrek, dus om de 90 graden, in radiale richting. Dus loodrecht op de lengteas.

Het lijkt me dat ze alle vier dezelfde functie hebben, nl. drukken direct op de as, Zoals vroeger bij de mecanodozen! Maar die hadden niet 4 maar 1 madeboutje.
 

Tiho

  • #8
Kan je er misschien een foto van plaatsen ?
 

Klaas0639

  • #9
Zal ik doen , maar nu even bezoek. Kben jarig :P
 

Tiho

  • #10
Van harte dan
 

Klaas0639

  • #11
Hierbij twee fotos's (als ik het goed heb gedaan).
 

Klaas0639

  • #12
Nog een poging :? hierbij de twee fotos van de poeli


 

Tiho

  • #13
Bij de eerste foto lijkt het of er een klap naast het gat is gegeven om het materiaal te vervormen en zodoende te borgen. Draaien ze helemaal niet of lopen ze vast ?
 

Ralph

  • #14
Allereerst de restdraad schoonmaken zodat het zichtbaar draad is, dan met een goede imbus dop en ratel voorzichtig los draaien. Gaat het heel zwaar dan ook even terug vast draaien en weer olieen.

Wil het dan nog niet los dan roodgloeiend stoken met een brander om de bout heen en dan in gloeiende staat met een klap los slaan.
Dat laatste werkt bijna altijd :wink:
 

Klaas0639

  • #15
Nee, geen van de draadgangetjes heeft een klap gehad om het boutje te borgen. De bout is ook niet vastgelopen op iets van een borging, maar 3 ervan zitten gewoon vast zonder een begin van beweging te hebben vertoond.
De vierde had ik al vrij snel los door imal en wd40.


Ik zal de resterende 3 nog wat heter stoken en een tik geven.

Mvg
klaas0639
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #16
Misschien eerst een nachtje in een emmer met cola zetten?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Stook de poelie niet te heet en dan gaan slaan, met slaan op hete delen kan de as vervormen.
Zoals ik eerder schreef, probeer het met een slagmoersleutel.
Hebt u er zelf gaan dan even naar uw garagehouder.
 

Klaas0639

  • #18
Dank voor de waarschuwing. Zelf zreken ik heet stoken en uitboren tot de riskante of destructieve methodes.

Zelf kan ik me niet voorstellen dat cola effectiever zou zijn dan kruipolie maar... het zal ook geen schade aanrichten.

slagmoersleutel en klapje met hamer op een binnenzeskant-sleutel en natuurlijk cola, zal ik proberen. (Vandaag is er niet veel gebeurd door huiselijke omstandigheden).
 

Klaas0639

  • #19
Ik heb de vastzittende-poeli-probleem een poos terzijde gelegd en een deel van die tijd heeft het in de petroleum gelegen

De poelie zit nog steeds muurvast op de as. Zie de fotos die ik eerder in dit draadje postte.

1 boutje van de vier had ik al vrij snel los. De resterende 3 zitten nog steeds vast. En ondertussen zit er in 1 van de gaatjes die naar het boutje leiden de afgebroken bolkop (ja OK stom) van een inbussleutel. This helaas een goede inbus sleutel. Hard staal. Uitboren lukte niet.

Kan ik hier iets bereiken met een heel fijn diamantfreesje?. Bijvoorbeeld een diamantbolkopfreesje zoals sommige fijne zeer snel draaiende handmachientjes wel als accessoire hebben? Of is dat " freesje opofferen zonder resultaat"?

Mvg
Klaas0639
 

Ralph

  • #20
Met een beetje pielen met een priem en een hamer en tikken moet je het los kunnen krijgen dat het er uit valt.
Dan neem je daarna een goede hardstalen dop met een imbus er in en een slagmoermachine. Als het dan niet los wil zit je of aan boren en na tappen of toch echt een brander er bij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
6

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu