Vaillant CV

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb eeen vaillant CV ketel (VHR 18-22c 24-28c), gisteravond bemerkte we dan de verwarming ineens aan was, terwijl de thermostaat dit niet aangaf. Die stond gewoon op 10 graden (ingestelde temp) Naar boven gelopen en er stond een foutmelding...F5, de CV gereset en de storing was weg. Maar nu dus geen warm water en de verwarming sloeg weer aan.
Nu is dit helaas al eens eerder voorgekomen, alleen toen hadden we geen van beide meer.
Ik heb vervolgens de Honeywell VC8010 er af gehaald en ik heb weer warm water. Ik weet dat de vorige keer ook het probleem hier in lag dus vandaar dat ik direct hier ben gaan zoeken.

Maar nu, wat is nu de boosdoener, de drieweg klep, de regelmotor( VC8010) of de Vaillant cartridge (het binnenwerk van de drieweg klep)
Of hoe kom ik daar achter welke het is.

Ik heb het de vorige keer laten doen, was toen €250 kwijt maar als ik zag watvoor werk het was, kan ik dat best zelf ook.
 
Ik vervang altijd motor en het binnenwerk.
Als het binnenwerk zwaar loopt, kan het zijn dat je motor het begeeft, plaats je dan een nieuwe motor heb je kans dat hij naar een paar maanden weer kapot is.
 
Beste xxmushuxx

Zou persoonlijk beginnen met het binnenwerk, de cartridge dus
Vaillant nummer
280333

Dat is het goedkoopste.
Water aflaten doekje er bij, aan de binnenkant want als je voor ring nat wordt krijg je van allerhande andere storingen.

Als je water af laat, druk dan de pen even in of haal de motor even er af, anders komt daar nog een flinke stoot water uit

Vervang binnen werk
Als de motor nog niet rateld werkt hij meestal nog gewoon, en gezien het feit dat het motortje toch al iets meer kost zou ik het gewoon proberen.
 
Met water aflaten bedoel je daarmee dat ik de waterkraan dicht moet draaien, leidingen leeg laten lopen en dan pas het binnenwerk er af halen. Maar hoe zit het dan met de verwarming....moet die ook leeg?

De honeywell vc8010 heeft zover ik weet nog nooit gerammeld, maar staat vast naar beneden gewezen. Ik krijg hier met de hand ook geen enkele beweging in...(hoort dit)
 
Dat hoort zo, je kunt op de reset knop drukken als de motor er van af is, dan moet hij 1 cyclus maken dus open - dicht.
Doet hij dat niet ( de motor ) dan is hij defect.

Water aftappen.

Daar bedoel ik dus CV water mee.

Pen indrukken tijdens het aftappen, pen van de Driewegklep, staat motor naar binnen dan motor demonteren op het ogenblik dat er geen water meer komt, maar dat is al 10000 keer omschreven op het forum.
 
Nee de Honeywell, beweegt echt niet. Ook als ik de resetknop in druk beweegt hij niet. Kan ik in dit geval dus beter de Honeywell vervangen in plaats van het binnenwerk.
 
Moet je de klep, de pin dus ees met de zijkant van de motor indrukken,
Als hij direct weer zonder vertraging naar buiten komt is het binnenwerk goed anders als deze blijft hangen zijn beide defect.

Motor is iig defect zo te horen.
 
Pin heb ik ingedrukt...gaat wel zwaar, maar neem aan dat dit hoort. Hij komt ook in een vloeiende (wel langzame) beweging terug. Als ik heb indruk hoor ik ook water stromen. Ik neem aan dat dit dan is voor de CV. De druk meter zie ik ook bewegen als ik de pin beweeg.
Ik ga er dus vanuit dat de Honeywell kapot is en het binnenwerk van de drieklep in orde is.
De ketel is nu 11 jaar oud, hoe lang kan deze nog mee eigenlijk, zeker omdat dit al de tweede keer is dat we dit nu hebben. Ik ga proberen een Honeywell motor via marktplaats te vinden en dan toch maar ga sparen voor een nieuwe ketel.
 
Dit zijn kleine onderhouds kosten, net als nieuwe banden op je auto.

Gewoon vervangen.

Levensduur van de ketel kun je op afstand niks van zeggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan