Toegangsbrug voor auto bij huis

Wiebert

  • #1
Sinds kort eigenaar van een huis met toegangsbrug.
Deze brug is aan vervangen toe ( middenflens van IPE BALK is doorgerot en de hardhouten planken die hier over heen liggen wil ik ook vervangen.
Ik wil nieuwe IPE BALKEN gaan leggen en nieuwe planken.
Heeft iemand hier ervaring mee qua draagkracht van de hardhouten planken en draagkracht van de ijzeren balken?
Dacht zelf aan 4 nieuwe ipe 120 balken van 5 meter lang met hierover heen de planken.
Brug is 3,5 x 5 m lang..
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #2
Welk profiel ligt er nu, hoogte, breedte, flensdikte, lijfdikte, foto?
Een IPE120 met 5 meter overspanning is weinig.
 

Wiebert

  • #3
Het was een oude fietsbrug dus is verbreed tot autobrug.
De buitenste 2 ipe zijn Ipe160 binnenste 2 zijn doorgerot en zijn denk ik ipe 140. Er liggen hard houten veranda planken overheen van 3.5cm dij.

Welke ipe kan een overspanning aan van 5 meter?
Bvd

Screenshot_20210804-193432_funda.jpg
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Ik zou eea toch echt wat zwaarder construeren... Een HE200B lijkt er meer op.
Sterkte is niet het probleem, de doorbuiging wel. En waarschijnlijk is dat ook de reden dat de huidige balken op zijn: De coating zal gescheurd zijn, waardoor er corrosie kan ontstaan.
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #5
Zullen wel INP profielen zijn, die zijn wat steviger als een IPE.
Alleen personen wagens tot 3500 kg of ook wat zwaarders?
 

Wiebert

  • #6
We rijden er alleen met personenwagens over max 2000kg.
Denk dat ik 3 ipe160 balken plaats (buitenste 2 zijn nog goed) dan heb ik 5 ijzeren balken ter ondersteuning. Hierover nieuwe hardhouten veranda planken ( wel extra dikke ). Dan is het lijkt mij stevig genoeg
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #7
Het kan in de toekomst wel heel handig zijn als je met een aanhanger, bus of iets dergelijks bij je huis kunt komen. Hier zijn een paar jaar terug bij nieuwbouw dit soort bruggen allemaal berekend op 5000 kg.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
2.000 KG is natuurlijk veel te weinig. Een moderne elektrische auto weegt al 1.800 kg en dan komen er nog 4 volwassenen en bagage bij.
 
  • Like
Waarderingen: liviu2004

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #9
Naast het bovenstaande is het ook wel handig dat de aannemer een aanhangertje met puin weg kan rijden over je brug of dat de hovenier een vrachtje tuingrond, straatzand of een pallet met stenen / regels over de brug in je tuin kan bezorgen.

Dan zit je zo op de 3 ton gewicht voor alleen de de aanhanger al (mogen vaak 3,5 ton totaalgewicht hebben). Komt het trekkend voertuig ook nog eens bij, want die is nog niet van de brug af als de aanhanger er op komt met zijn wielen. Hierdoor moet de brug het gewicht van deels beide kunnen dragen. Wordt het gewoon een optelsom met als eindresultaat minimaal de hierboven genoemde 5 ton. Klinkt heel veel, maar in de praktijk zit je er zo aan. Misschien niet dagelijks, maar de brug moet m.i. zeker op berekend zijn.

Tot slot gaat een brug die alleen berekend is op 2 ton draagvermogen veel sneller kapot dan een brug die een veel grotere draagkracht heeft, omdat de brug dan continu (voor zijn draagvermogen) hoog belast wordt. Bij een auto van 1.800 kg is dat iedere keer 90%.
 
Laatst bewerkt:

Sander 1972

  • #10
Laat een constructeur een berekening maken, en kijk even wat de gemeente voor eisen stelt
 

Willem52

  • #11
Controleer ook de oplegging alvorens stalen profielen te gaan aanbrengen. Zonde als je daar een paar jaar later iets aan moet vervangen.
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu