Terrazzo op holle bouwsteenvloer verwijderen

Remco-

  • #1
Ik ben bezig met een nieuwe badkamer. De oude badkamer is verwijderd. Nu blijft de Terazzo vloer over. Deze is nog origineel vanaf de bouw, en bij eerdere verbouwingen al dusdanig beschadigd dat deze niet meer te herstellen is.

Nu wil ik een inloopdouche maken, dus moet de vloer op afschot komen en moet er een drain geplaatst worden. Het volledig weghalen van de terazzovloer lijkt me daarom het verstandigst.

De NeHoBo/holle bouwsteen elementen zijn 12cm dik. De totale vloer meet ik op 19cm. Ik verwacht dus een dekvloer met daarop de terazzo. Kan ik de terazzo straffeloos weghakken (inslijpen en hakken denk ik?) of heeft de bovenlaag op de elementen een constructieve functie? M.a.w. loop ik niet het risico de vloer te verzwakken?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #2
    Is het een gemetselde vloer of een bekistingssteen?
     

    Remco-

    • #3
    In het bestek spreekt men van een 'vulbeton' voor de holle bouwsteen, alsmede van wapeningsstaven. Het lijkt me dus een bekistingssteen.
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #4
    Uitgaande van een bestek van 1964?
    Maar, bekistingstenen werden met en zonder druklaag toegepast. De terazzo kan eraf, indien aanwezig moet de druklaag erop blijven. Als je gaat hakken zie je wel of er een druklaag aanwezig is.
     

    Remco-

    • #5
    Bedankt! Het is een bestek van 1959, gebouwd in 1962. Ik ga de terazzo er in ieder geval af hakken. Is het frezen in de druklaag voor de douchegoot een probleem?
     

    Remco-

    • #6
    (Sorry voor het openen van een nieuw onderwerp, ik kan niet meer reageren op mijn bestaande thread. Ik ga dan terug naar de index van het forum)

    Ik heb een terazzovloer uitgehakt uit mijn bestaande badkamer (was niet meer te redden). De terazzolaag was 1,5 tot 2 centimeter. Hieronder zit een betonlaag (het lijkt mij te hard voor zandcement) met wapening (5-6 cm). Daaronder zitten perfora elementen die zijn volgestort (12cm). Deze elementen zijn voorzien van onderwapening (zichtbaar in de meterkast).

    Weet iemand of deze bovenste laag onderdeel vormt van de constructie? Ik wil hier namelijk een 2 tot 3 cm diepe sleuf in slijpen voor een afvoer van pvc 40mm. De sleuf is gepland in de breedterichting, haaks op de oplegrichting van de vloer. De overspanning is 2.28 meter, wat tevens ongeveer de lengte van de sleuf zal zijn.

    Alvast bedankt voor het meedenken :)

    Groet,
    Remco.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #7
    Plaats eens wat foto's. Ook van de onderkant in de meterkast, waar de wapening zichtbaar is.

    Wapening doorslijpen is nooit verstandig. Tenzij het een los krimpnetje is.


    Ik heb de onderwerpen samengevoegd. En de spelfout in de titel veranderd, dan wordt ie beter gevonden met de zoekfunctie. Als de problemen met reageren blijven, laat het even weten.
     

    Remco-

    • #8
    Bedankt voor het samenvoegen en de reactie. Ik heb wat foto's genomen. Het is inderdaad niet de bedoeling de wapening door te halen, het was puur ter informatie. Ik dacht het wellicht iets meer zou vertellen over of de bovenste laag constructief is of niet.

    Foto 1: Dit is de onderkant van de vloer (niet afgewerkt in de meterkast). Rood omcirkeld is een wapeningsstaaf (ligt helemaal onderin).



    Foto 2: Hier is een stukje wapeningsnet in de bovenlaag te zien. het lijkt een normaal krimpnet.



    Foto 3: Hier is met het uithakken van de granito een brok losgekomen van de bovenlaag.



    Foto 4: Dit is een gat voor de nieuwe afvoer. Hier is ook wapening te zien. Deze laat ik sowieso intact.



    Foto 5: Dit is dezelfde vloer, vanuit het trapgat. De bovenste rand is het traphek.



    Alvast bedankt :)

    Remco.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #9
    Ik ken dit soort vloeren niet zo goed, dus wellicht kunnen anderen ook nog reageren.

    Bedankt voor de foto's. Ik verwacht dat de bovenste laag een druklaag is. Deze is dan constructief. Maar een sleuf erin maken zou moeten kunnen, mits je geen wapening weghaalt, niet te lang en niet dwars op de overspanning.
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #10
    Moet de sleuf bij de eindoplegging of de tussenoplegging komen?
     

    Remco-

    • #11
    Bedankt voor jullie reacties.
    De sleuf moet tussen de tussen en eindoplegging komen, ik heb het schematisch getekend:



    De vloer ligt sowieso op de tussenmuur tussen de hal en de woonkamer, en op het wandje voor de trap (stabilisatiewand?).De vloer ligt verder nog op de wand tussen hal en keuken, en op het wandje tussen hal en WC.

    De geplande sleuf is in het rood aangegeven op de tekening. Het is de afvoer van een badmeubel, te plaatsen tegen de linkerwand. De afvoer moet vóór de douchedrain die tegen de rechterwand komt naar beneden, de meterkast in. De douchedrain komt bovenop de betonlaag die nu is te zien. Deze heeft 2 cm nodig, dus ik dik de vloer al 3cm op. Om de afvoer kwijt te raken heb ik dus 1,5 - 2 cm nodig in de laag die nu zichtbaar is.

    Ik heb het wellicht een beetje uit verhouding getekend, de badkamer is 2.28 meter breed.
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #12
    Dit soort vloeren werden niet vierzijdig maar twee zijdig opgelegd berekend en uitgevoerd. Onderin zit geen dwarswapening, boven alleen bij een bijvoorbeeld een uitkragend balkon boven de voordeurzijde. In principe kan de sleuf gemaakt worden omdat deze evenwijdig aan de overspanning loopt, alleen bij de meterkast zou dwarswapening kunnen zitten als raveling (normaal gesproken niet mja).

    Advies: begin te hakken aan de meterkast zijde, en zoek de wapening boven de tussenmuur op zodat je niet op een staaf eindigd.
     

    Remco-

    • #13
    Bedankt voor de adviezen! Ik ben inderdaad aan de meterkast zijde begonnen met hakken, en heb er een heel minimaal sleufje van gemaakt om niet teveel risico te nemen. De nieuwe smeervloer iets hoger laten uitkomen om dit te corrigeren. Alles ligt weer dicht, en tot zover is het ook heel gebleven :)
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu