Temperatuurregeling vloerverwarming parketvloer

Pigion

  • #1
Wij gaan een 50 M2 parketvloer nemen met vloer-bij-verwarming. De capaciteit van deze combinatie is ca. 84 Watt/m2. De bestaande radiatoren blijven m.u.v. de convectorput. Op dit moment stoken we met een niet modulerende HR ketel, 40 kW. Hoewel deze ketel 25% kleiner is dan de vorige, heeft hij nog steeds een te grote capaciteit, mede omdat de bovenverdieping (3 slk. +bk.) niet verwarmd wordt, kinderen zijn uit huis. De ketel knalt in no time naar de max. watertemp. en schakelt af.
Omdat het huis matig is geïsoleerd, is de termostaat op nachtverlaging 14 C. ingesteld. De grote ketel trekt het gemakkelijk om in korte tijd de benedenverdieping op een redelijke ochtendtemp (18 C.) te brengen.

Voor de nieuwe parketvloer is dit regime verre van ideaal. Deze vloer moet op een redelijk constante temperatuur worden gehouden. Om de gehele nacht het grote leidingcircuit (gelaste zwarte pijp) op temperatuur te houden om de verdeler van voeding te voorzien lijkt mij verspilling.

- Moeten we naar 2 gescheiden circuits vanaf de ketel, waarbij vanaf 23.00 uur alleen de verdeler van de vloerverwarming wordt gevoed?
Dat betekend 2 x 7 meter 22 mm pijp trekken , beton boren+ kleppen + regeling.

- Als alternatief denk ik aan een systeem, waarbij vanaf 23.00 uur een verlaging van de max. ketelwatertemp wordt ingesteld. Immers voor de vloerverwarming heb ik aan c.v. water van ca. 40 C. genoeg. De hoeveelheid warmte die dan wordt afgestaan aan de rest van het verwarmingssysteem (radiatoren + leidingen) is dan beperkt.

- Ik realiseer mij dat de bestaande ketel dit niet kan doen, doch er zijn misschien intelligente combinaties van ketel + thermostaat die dit aankunnen?

- Op de achtergrond speelt ook nog de wens om over te gaan naar een warmtepomp. Deze draait natuurlijk 's-nachts op nachtstroom. Als er nog wat subsidie bijkomt (in de pijplijn) wordt dat misschien aantrekkelijk, althans de pay-out wordt dan geen 30 jaar meer. Nu nog 10 jaar garantie op de compressor-unit en ik ben over de brug.
Naast de warmtepomp moet er dan nog steeds een kleine ketel komen voor verwarmnen van de bovenverdieping en warmwatervoorziening.

Opm.
Ik heb dit balletje al eens laten rollen bij de 2 installateurs, doch beide haakten af op het regeltechnische vlak.

Al vast mijn dank voor het meedenken.
Vr. gr.
Pigion
 

Fiesiekus

  • #2
2 dingen die ik me afvraag: dat parket, waarom op redelijk constante temperatuur? Is voor het eerst dat ik dat hoor. Dat er een max. temperatuur voor is, kan ik berijpen, maar zonder vloerverwarming kan een parketvloer toch ook behoorlijk temperatuursvariatie meekijgen?

Dat vermogen van 84 W/m2: is dat het vermogen van de vloerverwarming zonder of met de parketvloer? In dat laatste geval vind ik het flink hoog nl. Ik weet niet hoe dik het parket wordt, maar ik dacht dat een houten vloer behoorlijk zou isoleren.

Het is natuurlijk weer een variatie op uw eerdere vragen en ook uw keuze voor vv, maar als ik dit zo overdenk zou ik afzien van vloerverwarming en een polyester convectorput installeren. Dan de verwarming bij het oude laten.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #3
Eenvoudig een oplegthermostaat gebruiken, die het thermostaat circuit overbrugt met de minimaal ingestelde temperatuur die u wenst.

Als de dag regeling uit gaat dan gaat de oplegthermostaat verder op inderdaad bv die 40 graden.(de goedkoopste manier)

Duurdere manier, een zelfstandig voorraadvat met warmte opslag gebruiken voor de vloer en het vat laten vullen door de ketel.
Omdat de ketel veel capaciteit heeft duurt dat dan maar kort om het voorraad vat te vullen met warmte.

De vloer kan dan naar gelang de behoefte uit het vat putten en werkt dan onafhankelijk van de ketel.

Vr Gr
 

Chathanky

  • #4
Dit is ook niet zo vreemd als je 40 kw je cv systeem in stuurt die mischien 7 kw warmte vraagt.
De ketel is dan no time op temperatuur.
Als je dan ook nog eens radiatoren dicht hebt staan en je vloer is op temperatuur zodat de thermostaat van je verdeler flink geknepen staat gaat het helemaal hard.

Je gaat dit zo nooit goed krijgen in die situatie, een cv buffer zoals cvolieboy voorsteld kan de situatie verbeteren, maar het bij de bron op te lossen zou denk ik normaal de voorkeur genieten. Dan kom je toch bij de ketel zelf terecht.
Om een ketel van 40 kw te installeren op een cv systeem waar mischien maar 16kw aan verbruikers op zit is wel heel erg overdone, zeker als de ketel geen vermogen kan regelen. (niet modulerend)

Is er een bypassventiel geplaatst bij de vloerverwarmingsverdeler?
Wat is de cv temperatuur?
Wat is het merk en type ketel?
 

Pigion

  • #5
@Fiesiekus
De temperatuur van de parketvloer mag wel iets schommelen, doch beter is dat niet te groot te laten worden. Naast de temp. is ook een redelijk constante luchtvochtigheid van ca. 45 - 65 %van belang. Het is echter geen halszaak als temp of luchtvochtigheid zo nu en dan iets schommelen. De absoluut max. temperatuur voor de betonvloer onder dit parket is 26 C. bij een ruimtetemp van 20 - 22 C.
Het parket is opgebouwd uit 6 mm onderlaag en 4 mm eiken toplaag en wordt gemaakt/geleverd door de oudste parketfirma van Nederland, doet ook in Keukens, Deuren en Hechthout. De output is max. 84 W. /M2 is getest door TNO. Dit is wat hoger dan gebruikelijk, mede door de directe verlijming op het beton en de relatief dunne opbouw van totaal 10 mm.
Op de site van WTH staat ook enige informatie.
Een andere parketleverancier biedt een systeem aan met ondervloer en een totale opbouw van 20 mm. Deze parketvloer kan ca. 60 W./M2 leveren, doch absoluut verbod voor ook een dun vloerkleed. De kamer wordt dan een galmende kerk en deze leverancier valt daarom af.
Die convectorput opruimen is een vaste beslissing, waarop ik niet meer terug kom. In dezelfde ruimte wordt ook een Finoven (gemaakt in Friesland) geplaatst en mogelijk 2 x 1,3 M warmtemuur ter weerszijden van de schuifpui.

@Cvolieboy,
Die oplegthermostaat lijkt me inderdaad een éénvoudige oplossing. Binnen2 a 3 jaar sluit ik niet uit over te gaan naar een modulerende ketel of warmtepomp.

@Chathanky,
Het huis is in 1976 gebouwd, meet ca. 700 M3. Oorspronkelijke ketel was een Buderus met een netto cap. vam 57,5 Kw. Door mij opgevraagde cijfers van het gasverbruik waren in de jaren '70 en '80 van 5000 tot 6300 M3. Sinds 3 jaar staat er een Nefitt HR45, netto ca, 40 kW., een krijgertje....., was bij de vorige eigenaar waarschijnlijk ook te groot en ook zwaar vervuild. De installateur vindt een 30 kW. ketel te klein. Wij stoken nu ca. 2500 M3 per jaar. Dagelijks verbruik nu dec. en jan. 2007 tussen 12 en 22 M3 per dag. We koken electrisch.
Ik kan toch moeilijk alles boven gaan verwarmen omdat de ketel te groot is!!! De max watertemperatuur staat ingesteld op 70 C, temp. van de rookgassen is max. 65 C. vlak voor het afslaan van de ketel.
-Bypassventiel??
De parketvloer ligt er nog niet, dus kan ik daar niets van zeggen. Is dat bypassventiel een "must"?
Ik zie nog een aantal mensen op de beurs half februari en zal daar zeker mijn licht opsteken, ook over warmtepompen. Ik kan n.l. in de tuin gemakkelijk 130 meter sleuf en buis onderbrengen voor de opname van warmte.

Vr. groet,
Pigion
 

Fiesiekus

  • #6
Die 2500 m3 op jaarbasis lijkt me voor zo'n groot en wat ouder huis, matig geïsoleerd en vrijstaand, behoorlijk laag, dus zuinig.
 

Chathanky

  • #7
De installateur kan 30 kw wel weinig vinden maar als je aangeeft dat je 50m2 vvw hebt met een vermogen van maximaal 84watt/m2 kom je op 4200 watt. Wat er meer is geinstalleerd heb je nog niet aangegeven maar als dit 10 kw aan overige is (radiatoren enz.) dan kom je met een ketel van 16kw nog wel weg.
Mocht je dus overwegen om een andere ketel te plaatsen dan moet je even nagaan hoeveel vermogen er geinstalleerd is en of er mischien nog wat bijgeplaatst wordt in de toekomst.

Wat betreft die bypass.
Als je nu enkel de vvw gebruikt dan kan je op je vingers natellen dat je ketel het vermogen niet kwijt kan. En doordat de doorstroming ook flink belemmerd is door dichte radiatoren raakt de ketel oververhit en slaat telkens aan en uit. Een bypass zorgt er nog voor dat er stroming is zodat de de ketel nog enigzinds zijn warmte kan afstaan.
Het pendelen zal je hier niet mee voorkomen maar het voorkomt wel dat je ketel zwaar te leiden heeft en daardoor de geest gaat geven.

Nog even terugkomend op het buffervat.
Bij het toepassen van enkel een buffervat los je het pendelen niet op.
De buffer laad zich in koude toestand op en zal zorgen dat die eerste keer de ketel langer aanblijft. Eenmaal opgewarmd komt het probleem vanzelf terug. De afname blijft hetzelfde als zonder buffer.
Wil je dat de buffer warmte gaat afgeven zonder dat de ketel aanslaat zal je de regeling zelf ook moeten aanpassen.
Als je naar de bijkomende kosten bekijkt kun je net zo goed een andere ketel plaatsen.
 

Pigion

  • #8
@Fiesiekus,
Ja, wij stoken zuinig. In de vroege ochtend 16 C., om 10.00 omhoog naar 17 C en 's-avonds naar 18 of 19 C. Wij zittenniet in blouse of shirt maar dragen een trui. Door de "gewone" kamertemperatuur zijn we zelden verkouden, griep etc. en voelen ons kiplekker.

@Chathanky,
Het huis is in 1992 doorgerkend met een PC programma. Gewenste cap. ketel volgens die berekening netto 41590 W, wel berekend tegen -12 C en 21 C. kamer temp.

Wij gaan 50 M2 vloerverwarming installeren, bestaande radiatoren (6000 W.) blijven bestaan in de living, m.u.v. de convectorbak. Aangrenzende opgang-keuken-achterkamer-study is ook nog eens 50 M2, verwarmd door radiatoren met cap. ca. 12.000 W.

Ik weet dat de situatie niet optimaal is en denken zeker ook aan een modulerende ketel of warmtepomp + bijstook/sanitair water. Tot op heden heeft het pendelen nog geen problemen gegeven. Ik zie ook niet in waarom er problemen zouden moet ontstaan, hooguit voor de ventilator, die elke keer de aanloopstroom ziet.

Zover erst min dank
 

Chathanky

  • #9
Ik neem aan dat je niet je hele huis warm wilt hebben maar als de berekening klopt dan kom je toch een kleine 20 kw aan warmte afgevers te kort. Als dit blijvend is is het niet nodig om je ketel te selecteren op het warmteverlies maar op het totaal opgesteld vermogen aan radiatoren en vloerverwarming.

Houd er ook rekening mee als je van plan bent om een warmtepomp te gaan plaatsen dat je wel rekening moet houden met je radiatorberekening.
Een warmtepomp is enkel rendabel als je met lage temperaturen werkt en dat de max ligt op ongeveer 60 graden. (bij 60 graden is het rendement een stuk lager)
Je dient dan grotere radiatoren te selecteren.
 

Pigion

  • #10
@Chathanky,
Capaciteit warmte-afgevers bij warmtepomp.
Door reeds 50 M2 vloerverwarming in de living te maken, heb ik een start gemaakt met LT verwarming. In de study 8 M2 komt ook VV en in de badkamer beneden ligt het er ook al. De overige 50 M2 beneden zullen dan t.z.t ondersteuning krijgen van een indirecte luchtverwarming, ook op LT. Alleen voor "boven"moet er een kleine ketel komen, die ook voor warmwater moet zorgen via een indirecte boiler.
Mijn dank voor jullie antwoorden.
Pigion
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu