Stucen met kalkmortel

Bvderh

  • #1
Hallo allemaal,

Ik probeer de keldermuren te stucen met kalkmortel. Ik heb zakken van 25kg dat 1 deel kalk is op 6 delen zand. Op de zak staat dat ik 2.5kg cement moet toevoegen en eventueel wat water.
Ik heb dit in deze verhouding gedaan. Ik heb ong 1 liter water toegevoegd en ook wat compaktuna.

Het probleem is echter dat de stucmortel steeds van de muur afvalt als ik het wel opbrengen. De muur is ruw (oud) beton waarvan de grind nog uitsteekt. Ik ben meer tijd bezig om te zorgen dat alles op de muur blijft in plaats van met het afwerken. Ook afrijen zorgt ervoor dat er grote stukken loskomen.

Kan iemand me vertellen welke techniek ik anders toe moet passen of een ander verhouding? Ik heb wel ervaring met gipsproducten maar die mag ik helaas niet gebruiken in de kelder ivm vochtigheid (niet extreem vochtig).

Tips zijn welkom.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Heb je voorstrijk gebruikt?

Op beton zou je beto(n)contact kunnen gebruiken.
 

Bvderh

  • #3
Nee ik heb geen voorstrijk gebruikt. Ik dacht dat dat alleen moest met gipsprodukten.

Volgens de bouwmaterialenhandel moest ik het wel aanbranden als het ging om glad beton maar het is heel ruw. beetje geelachtig en het grind steekt eruit.

Hoe nat moet zo'n kalkcementmortel eigenlijk zijn? Met zoals metselspecie of misschien nog natter? Het schuift ook heel gemakkelijk van de spaan af heb ik gemerkt, met gips heb je dat niet en dat maakt het ook erg lastig.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik heb zelf nog weinig ervaring hiermee (gaat nog genoeg komen). Bij m'n buurman viel het ook van de wand, maar die had ook niet voorgestreken.

Wellicht dat anderen wel ervaring hebben? Maakt de dikte uit?
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #5
Het stucen met kalkmortel, gaat inderdaad moeilijker op een niet zuigende muur.

Een betonmuur kun je het beste eerst even aanbranden zoals ze dat noemen.
Dat kun je doen, door een papje te maken, van pure cement en water.
Dat maak je ongeveer zo dik aan, als vla.
Dat smeer je met een handveger of blokkwast op de betonwand, en laat het dan eerst 24 uur drogen.
Hoe droger, hoe beter dat het is.

Dan meng je de kalkspecie, met de cement, zoals voorgeschreven.
Als het kant en klare vochtige kalkspecie is, hoef je daar bijna of helemaal geen water meer bij te doen.

Zorg ook, dat je op de betonwand geen al te dikke lagen aanbrengt.
Dit omdat de beton wand maar minimaal zuigd.
Beter is het dan om eerst een laag aan te brengen, deze goed doorkammen, zodat het oppervlakte ruw is, en dan na droging een 2de laag aan te brengen.
 

Bvderh

  • #6
Na het aanbranden moet je toch direct opsmeren? Of geldt dit alleen voor vloeren?
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #7
In deze situatie, kun je het beste van te voren aanbranden.
Zo krijg je een enigsinds zuigend laagje op de betonwand waar het stucwerk beter op blijft zitten.

Anders kun je bij twijfel, eerst even een klein stukje proberen.
Het ene laat je drogen, en het andere stukje werk je nat in nat. :wink:
 

Xychix

  • #8
Wat ik in dergelijke situatie heb gedaan (badkamer gestuct met ciment) is het toevoegen van een forse schep Ytong gasbeton lijm op een hele molen ciment.

daarna was het veel makkelijker smeren, ook een kneepje zeepsop om het war smeuiger te maken.

en ik spoot de muren nat met een tuinslang.

Ik stucte hier over een gasbeton muur. Aangezien die keihard zuigt duurt het daarna wel een poosje voor het geheel weer droog is. Dus ff wachten met aanbrengen van andere watervaste lagen.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #9
Nooit geen zeepsop gebruiken in de specie.
Hij wordt er wel smeuig van, maar dit gaat ook ten ongunste van de sterkte van de mortel.

Vroeger deden sommige metselaars dat ook in de nieuwbouw door de metselspecie.
Als je dat nu nog zou doen, schiet de uitvoerder je dood. :mrgreen:
 

Xychix

  • #10
Goed om te weten :)
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #11
Die muren natspuiten voordat je met kalkmortel (cementpleister) aan de gang gaat doe je alleen bij sterk zuigende ondergronden. Dus inderdaad bij gasbeton of kalkzandsteen muren.

Verder als je kalkcementpleister koopt in kant en klare zakken (van bijv. de roodband fabrikant of een andere) dan zitten daar al stoffen in die het behoorlijk smeuig maken, en er valt dus ook prima mee te smeren. Zo'n zak van 25kg is bijna even goedkoop als gips, dus kost de kop niet. En om dan nou zelf weer te gaan mengen is ook weer zo'n gedoe.
 

Xychix

  • #12
Ook daar moet ik eens induiken. Ik heb tot nu toe al mijn klussen:
- voegen van natuurstenen muren (oud huis in frankrijk)
- storten van gewapende zwevende vloer
- stucen van de natte cel

allemaal met portland ciment gedaan.
Ik snapte al niet waarom er toch nog zoveel kleine zakjes met allerlei andere soorten waren. Ciment is toch ciment?
 

StucDennis

Specialist Stukadoor Werkzaamheden
  • #13
Het is al enige tijd geleden dat dit forum is geopend, maar ik wilde als nog even reageren.Een aantal vakmannen hadden al gereageerd, maar niet specifiek op het voorstrijk verhaal Betocontact staat niet perse voor een betonen ondergrond. Dit is voorstrijk voor zwakzuigende ondergronden en bevat een kwartskorrel(zandkorrel) die oppervlakte vergrotend werkt. Dit word alleen gebruikt wanneer je een wand of plafond beraapt met gips gebonden producten. Wanneer je een wand beraapt met klassieke kalkcementmortel ga je de betonnen wand aanbranden met alleen cement.(bij sterk zuigendeondergrond natuurlijk niet, dan bevochtigen) Hier maak je een smeerbaar papje van en smeert het met een blokkwast op de muur. Laat dit volledig drogen en breng dan je kalkcementmortel aan. Het zal beter hechten.
Er zijn een aantal kant en klaar cementgebonden producten die een voorstrijk adviseren maar dan staat dit aangegeven op de zak.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu