Het gaat hier niet om een slotbout, maar om een anti-diefstal wielbout.
Een slotbout heeft een ronde, bolle en platte kop met gelijk daaronder een vierkant blokje gevolgd door draadeind. Deze gebruik je in hout: gat boren, slotbout er in stoppen en met een ring en moer aandraaien. Door het vierkante blokje zet de bout zich vast in het ronde gat en draait de slotbout niet mee met het aandraaien van de moer.
Een anti-diefstal wielbout (of moer) heeft een unieke vertanding aan de buiten of binnenzijde waar alleen een dop op past met deze zelfde unieke vertanding. Zodoende kan je zonder deze dop niet de wielen van een auto stelen.
Een mooi systeem, ik heb het ook op de drie auto's hier voor de deur. Het systeem is echter alleen gemaakt voor ouderwetse handkracht. Draai je de anti-diefstal wielbouten of -moeren vast met een (pneumatische) slagmoersleutel dan draai je het zootje gelijk naar het hiernamaals. Gebruik deze dingen dus alleen met een standaard wielmoersleutel en zet het geheel niet vaster dan maximaal 120 Nm. En niet onbelangrijk: geen vet of andere dingen gebruiken bij montage en na een korte rit de wielmoeren of -bouten natrekken ter controle.
Een kapot gedraaide bout of moer kun je op meerdere manieren nog verwijderen zonder je velg te beschadigen (Peugeot 206?):
- Met een conische dop met inwendig linksdraaid schroefdraad. De dop zet / sla je op / over de bout of moer. En met linksom draaien bijt de dop zich vast in het restant van de bout of moer. Op een gegeven moment draait de bout of moer mee met de dop;
- Met een koudbeitel en hamer de kop voorzichtig doormidden slaan.
Lassen kan, maar geeft veel beschadiging en door ruimtegebrek, materiaal en vuil blijkt de las vaak niet sterk genoeg.
Boren kun je ook vergeten, daar is het metaal van de bout of moer gewoonweg veel te hard voor. Het is geen bouwmarkt schroefje maar een wielbout of -moer.