Slotbout met kapotte kop verwijderen

Jasper1978

  • #1
Om mijn winterbanden te monteren moest ik een slotbout los krijgen. echter ging de kop kapot bij het losdraaien. we hebben getracht er een moer op te lassen en zo de bout los te draaien. echter is dit mislukt. heeft iemand anders nog een idee? bijgaand 2 foto's van hoe het ooit zat en hoe het nu is.


 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Rby

    • #2
    Daar zijn verschillende oplossingen voor.

    Er bestaan speciale conische doppen hiervoor. "HBM Dolle bout en moer verwijderingsset.". ( <-- Even google :wink: )

    Andere oplossing is inderdaad een moer erop lassen of uitboren/breken, dit gaat helaas niet zonder beschadigingen.

    Je moet je echter even af vragen waarom ze zo zijn beschadigd, Leeftijd? Te strak? Verkeerde dop?
     

    Ralph

    • #3
    Er eerst een paar keer flink op de bout slaan met een moker, dan een moer er op lassen met een las electrode en het apparaat hoger afstellen dan normaal.

    Dan proplassen startend op de afgebroken bout en doorlaasen tot de moer vol is.
    Als de rode gloed afzakt dan direkt de sleutel er op en een klap met de moker op de sleutel, niet proberen met de hand het los te maken, het moet schrikken.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #4
    Met lassen kan de boel krom trekken, zowel bij een trommelrem als bij een schijfrem.
    Ik zou de remschijven of trommels gewoon vervangen, halen bij de sloop en laten afdraaien of nieuwe kopen.
    De andere kant moet ook vernieuwd of afgedraaid worden.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #5
    Dacht bij slotbout alleen aan een bout met een vierkant stukje achter de kop. Maar blijkbaar ook een speciale bout tegen weghalen van velgen.

    Op deze site staat ook een optie :mrgreen: Maar ook nog wellicht een nuttige tip:
    ik heb toen voor het wiel met fuse en al er onder weg gesleutelt, toen vanaf achteren de bouten doorgeboord

    Succes!
     

    Ralph

    • #6
    8.8 staal uit het handje boren? Ik geef het je te doen....en je moet nog wel een kleine 2 cm boren voordat je die konische ring voorbij bent.

    Je zou dat stuk er ook uit kunne branden met een laspin op te hoog vermogen, het staal loopt dan uit en dan valt die ring er ook uit.
    Dan kan je het wiel er af halen en verder bedenken hoe je het restant eruit krijgt.
     

    Tiho

    • #7
    8.8 met een cobaltboor is totaal geen probleem. Met gewone hss eigenlijk al niet. De boor moet scherp zijn uiteraard.
     

    BertPleizier

    • #8
    Het gaat hier niet om een slotbout, maar om een anti-diefstal wielbout.

    Een slotbout heeft een ronde, bolle en platte kop met gelijk daaronder een vierkant blokje gevolgd door draadeind. Deze gebruik je in hout: gat boren, slotbout er in stoppen en met een ring en moer aandraaien. Door het vierkante blokje zet de bout zich vast in het ronde gat en draait de slotbout niet mee met het aandraaien van de moer.

    Een anti-diefstal wielbout (of moer) heeft een unieke vertanding aan de buiten of binnenzijde waar alleen een dop op past met deze zelfde unieke vertanding. Zodoende kan je zonder deze dop niet de wielen van een auto stelen.

    Een mooi systeem, ik heb het ook op de drie auto's hier voor de deur. Het systeem is echter alleen gemaakt voor ouderwetse handkracht. Draai je de anti-diefstal wielbouten of -moeren vast met een (pneumatische) slagmoersleutel dan draai je het zootje gelijk naar het hiernamaals. Gebruik deze dingen dus alleen met een standaard wielmoersleutel en zet het geheel niet vaster dan maximaal 120 Nm. En niet onbelangrijk: geen vet of andere dingen gebruiken bij montage en na een korte rit de wielmoeren of -bouten natrekken ter controle.

    Een kapot gedraaide bout of moer kun je op meerdere manieren nog verwijderen zonder je velg te beschadigen (Peugeot 206?):
    - Met een conische dop met inwendig linksdraaid schroefdraad. De dop zet / sla je op / over de bout of moer. En met linksom draaien bijt de dop zich vast in het restant van de bout of moer. Op een gegeven moment draait de bout of moer mee met de dop;
    - Met een koudbeitel en hamer de kop voorzichtig doormidden slaan.

    Lassen kan, maar geeft veel beschadiging en door ruimtegebrek, materiaal en vuil blijkt de las vaak niet sterk genoeg.

    Boren kun je ook vergeten, daar is het metaal van de bout of moer gewoonweg veel te hard voor. Het is geen bouwmarkt schroefje maar een wielbout of -moer.
     

    Tiho

    • #9
    Harder dan 12.9 is een wielbout niet. Deze is afgebroken dus zal dat niet zijn.
     

    BertPleizier

    • #10
    Ik kan niet goed zien of het is afgebroken. Kan ook zo lijken doordat er al aan gelast is.
     

    Tiho

    • #11
    Ik denk de je gelijk hebt bert. Nu ik goed op de foto's kijk. Persoonlijk zou ik hem idd losstaand met de beitel.
     

    Cyruse

    Vaste Beantwoorder
    • #12
    Ik weet niet of het restant van de kop nog een beetje vlees heeft, maar kunt ook eens proberen om er een (iets kleinere) dop van een oude doppenset overheen te slaan. Werkt ook heel goed als de wielbout nog intact is maar je hebt slotbout niet meer.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu