Schroefgat voorboren

Kaajee

  • #1
Puur uit interesse en voor de toekomst.

Is het nou beter om in spaanplaat (of mdf, hout in het algemeen) eerst voor te boren en dan pas de houtschroef te bevestigen of is het net zo goed en stevig als je de houtschroef meteen in het hout draait?
Bij veel zelf te monteren meubels, ie je meestal dat de gaten (voor bijvoorbeeld de scharnieren) al voorgeboord zijn, natuurlijk makkelijk voor de plaatsbepaling, maar is het ook beter om het zo te doen?

(Ook het tegengaan van barsten in het hout kan een reden zijn overigens, maar dat is eigenlijk alleen als je ergens dicht bij de rand schroeft)

En welke diameter boor gebruik je in de regel dan? Het lijkt er meestal op dat de diameter maar een fractie kleiner is dan de schroef.
 

eezacque

  • #2
In hardhout is het verstandig voor te boren, op de kerndiameter van de schroef, dus exclusief het schroefdraad. In zachtere houtsoorten is het niet nodig, maar het kan geen kwaad.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #3
Er zijn ook schroeven met een iets andere punt, deze boren zichzelf voor.
Het hoe splijt dan niet.
 

Kaajee

  • #4
Okay, uit beide reacties maak ik op dat het eigenlijk alleen tegen het splijten is.

Het is dus niet zo dat er met voorboren een betere verbinding gerealiseerd wordt.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #5
Bij een schroef die in een voorgeboorde gat wordt gedraaid is de verbinding meestal 35 tot 45% sterker dan een schroef die zo in het hout gedraaid wordt.
de kerndikte bepaal je zo
kerndikte opmeten.jpg


rood is de kerndikte
blauw is de schroefdikte die meestal ook op het doosje staat.

Ik moet nog ergens een tekening hebben die ook verklaard waarom de verbinding met een voorgeboorde schroef sterker is maar kan hem nog niet vinden
 
  • Like
Waarderingen: eezacque

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #6
De reden is volgens mij omdat het zonder voorboren altijd een beetje opensplijt.

Bij voorboren op de kerndiameter gebeurd dit niet en snijd de schroef zich door het hout.

Maar gemak dient de mens, vaak is de extra sterkte niet nodig en werkt het gewoon sneller om niet voor te boren.
 
  • Like
Waarderingen: De Bob, Jackd en eezacque

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #7
Diameter groter dan 5 mm altijd voorboren.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Kaajee

  • #8
Helder en good to know!

Kerndiameter is ongeveer 1 mm kleiner dan de vaak, prominent genoemde diameter, maak ik op uit diverse tabellen, toch?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #9
Klopt,
Job_04 schreef:
De reden is volgens mij omdat het zonder voorboren altijd een beetje opensplijt.
Klopt, daardoor heeft de schroef minder houvast maar omdat het hout opzij geduwd wordt wordt de schroef als het ware geklemd doro het hout en is de trekkracht toch wat groter dan je zou verwachten door de stukken dat de schroef geen hout raakt.
Ga je echter zijdelingse krachten testen en beweeg je het hout richting het opengespleten stuk dan is het wel plots een stuk zwakker dan in een voorgeboord gat.
Verder moet je met spaanplaat en MDF altijd uitkijken met het opstuwen van het hout.
Draai je er zo een schroef in dan loop je het risico dat het hout rond de schroef wat omhoog komt en ga je schilderen dan wordt dat duidelijk zichtbaar.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #10
Kaajee schreef:
Kerndiameter is ongeveer 1 mm kleiner dan de vaak, prominent genoemde diameter, maak ik op uit diverse tabellen, toch?
Hoeft niet je hebt verschillende soorten schroefdraad en vooral bij goedkopere schroeven zie je regelmatig een dunne kern en veel schroefdraad zodat er minder materiaal nodig is (schroef is dan vaak ook beduidend zwakker)
Zet maar eens een doosje van een prominent merk op de weegschaal en vergelijk dat met een goedkoop merk.
Daarom gewoon even meten met de schuifmaat weet je zeker dat je goed zit.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #11
Vaak inderdaad 1 mm onder de diameter op het doosje, maar bij dikke schroeven kan dat iets meer zijn.
Hou harder het hout hoe groter je voorboord.
In keihard hardhout soms tot 0,5 mm onder de schroefdikte.

Boortje en schroef achter elkaar tegen het licht houden als je geen schroefmaat bij de hand hebt.
 
  • Like
Waarderingen: De Bob

Rooster

Specialist Geluid
  • #12

BigBert

  • #13
Off topic. Voor meubels zou ik altijd lijmen en met deuvels werken.
 

Kaajee

  • #14
Ook om bijvoorbeeld het scharnier van de deurtjes te bevestigen? :roll:
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #15
Rooster schreef:
Interessant! Heb je een bron @Gerrit B?
Ik put uit eigen bron na onderzoek hoe het kan dat geplaatste sloten met de ene schroef nauwelijks te forceren zijn maar met de andere schroef het in een mum van tijd hebben begeven.
Daar hebben we dus verschillende proefopstellingen voor gemaakt, gaten voor insteeksloten te ruim uitgehaald of precies pas, verschillende soorten en diktes schroeven gebruikt, voorgeboord en niet voorgeboord, de sluitnaad tussen deur en kozijn zo klein mogelijk of 4 a 5 mm enz.
Vooral bij opleg sloten (de raamslotjes en raamboompjes) is het soort schroef en de lengte van de schroef van groot belang en ook om alle schroeven te gebruiken die men voorschrijft. Want 1 schroef minder of die gevallen schroef vervangen door een ander van mindere kwaliteit kan het verschil maken tussen een voorkomen inbraak of een geslaagde inbraak.

Uiteraard hebben we daar ook meetgegevens van maar gezien de tijd en kosten die wij hier aan besteed hebben houden we die toch maar voor onszelf.
 
  • Like
Waarderingen: Rooster

Rooster

Specialist Geluid
  • #16
Volgens deze test, maakt voorboren, voor de sterkte, geen fluit uit.
Dus als je splijten wilt voorkomen; prima maar als je meer sterkte zoekt, vergeet het maar. (volgens deze test)
 
Laatst bewerkt:

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #17
@Rooster, leuk filmpje!

Heb niet het hele filmpje gekeken, maar als ik het goed begreep boord hij voor met 2mm ipv de kerndiameter van de schroef. Voorboren met kerndiameter zou ik ook wel het resultaat van willen zien.
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #18
@Job_04 Kerndiameter bij de 4mm schroefjes, die getest worden, is 2.5mm.
Denk je dat 2.5mm i.pv. 2.0mm iets schokkends gaat veranderen?
 

Kaajee

  • #19
Interessant dit en grappig dat ook hier de meningen blijkbaar verschillen.

Ging mij in eerste instantie omdat ik een scharnier van een meubel ging maken.
Dat gaat dan natuurlijk over relatief dunne platen hout (meestal spaanplaat of mdf van zo'n 18mm dik).
Met het bevestigen kom je dan vaak onderstaande situaties tegen: een voorgeboord gat, relatief korte schroeven, zonder punt, zo'n 12mm lang. Vrij grof schroefdraad. De kerndiameter is 5mm, gewone diameter 6 en het voorgeboorde gat zo'n 4,5mm. Na indraaien zit het in principe goed vast.

IMG_20230731_065942.jpg


Soms zie je ze ook wel met kleine puntige schroeven waarbij je waarschijnlijk liever niet voorboort omdat je dan aan het einde bij de punt van de schroef minder "vlees" hebt voor houvast (of een nog kleinere diameter voorboort).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu