Schoorsteen zuigt valse lucht aan uit kruipruimte

Status
Niet open voor verdere reacties.
In ons huis stond een open haard. De schoorsteen trok nogal matig. Tijdens een veegbeurt van de schoorsteen zag ik dat er een gat in de vloer achter de open haard zat. De schoorsteen kon dus altijd lucht uit de kruipruimte aanzuigen! Dat verklaarde natuurlijk de slechte trek. Ik heb dat gat dicht gemaakt en de trek verbeterde. Nu heb ik de open haard vervangen door een Janus houtkachel met achteraansluiting. De trek blijkt tijdens branden voldoende, maar bij bij bijvullen komt er toch al snel weer rook uit de kachel. Is dat normaal met een Janus?
Tijdens een weersomslag van koud naar warm ontstaat er omgekeerde trek in de schoorsteen. De relatief koude lucht in de gemetselde schoorsteen (ongeveer 9 meter hoog) valt kennelijk naar beneden. Het gaat dan flink stinken in de woonkamer en het is vrijwel onmogelijk om de kachel aan te steken, want alle rook komt in het huis. Nu heb ik bedacht om het gat in de vloer toch maar weer open te maken, en in de kruipruimte aan te sluiten op een buis die afvoert naar zo'n klep die je kan kopen voor de afvoer van een afzuigkap. De lucht kan er dan wel uit, maar niet meer naar binnen. Het voordeel van deze oplossing is dat er geen stank meer in huis komt en dat de schoorsteen de temperatuur van de omgeving kan aannemen, door de lucht er doorheen kan stromen en onder de vloer weer wordt afgevoerd. Is dit een bekende oplossing? Van wat voor materiaal zou ik buis en klep moeten maken? Ik heb nog wel wat kunststof buis liggen wat een mooie maat heeft, maar dat kan natuurlijk niet tegen hitte. De vraag is echter of er ooit hitte in terecht kan komen. Eerst zat er immers ook gewoon een gat en kon alle hitte in kruipruimte terecht komen als de omgekeerde trek bleef bestaan na aansteken van de haard. Dat gebeurt waarschijnlijk niet, maar ik weet het niet zeker. De vloer is van hout en dus nogal brandbaar.
De afvoerpijp van de kachel loopt eerst een kleine meter horizontaal en buigt dan omhoog het kanaal in. Na ongeveer 50 cm eindigt de pijp en moet de rook zelf zijn weg omhoog vinden.
Graag advies.
 
Het horizontale stuk achter de kachel zo kort mogelijk houden, en de verticale buis rondom goed afdichten , om te proberen zou je een afsluitbaar rooster op het gat kunnen leggen.ook bv een afzuigkap kan zorgen dat de rook weer de kamer in wordt getrokken, vooral wanneer het om de buis niet goed afsluit.anders even een foto plaatsen.
 
Dank je voor de snelle reactie! Het verkorten van het horizontale deel is helaas geen optie, dan zou de gemetselde en van zwart marmer voorziene schouw moeten worden verwijderd. Afdichten van de aansluiting van de afvoerpijp op het gemetselde kanaal zou de trek waarschijnlijk wel verbeteren, maar dan kan de schoorsteen niet meer goed geveegd worden en bovendien is het probleem van die akelige schoorsteenlucht bij weersomslag niet opgelost.
Voor de duidelijkheid: die stank komt het huis in als de kachel een tijdje niet is gebruikt en het weer van koud naar warmer veranderd. Ik kan alle schuiven dicht doen, maar dat houdt het nooit helemaal tegen. Het perst zich door ieder openingetje.
De afzuigkap heeft geen merkbaar effect op de trek, kennelijk is er voldoende aanvoer van buitenlucht via de ventilatieroosters in het huis.
 
Als je om de buis goed afsluit trekt ie minder valse lucht mee en gaat de schoorsteen temperatuur omhoog waardoor dus meer drukverschil[ meer trek en minder rook de kamer in, of er moet boven iets aan de hand wezen. bv een gebouw of iets anders in de buurt van de uitgang .wat hoger is .dat goed afsluiten heeft geen invloed op het vegen.
 
De opening tussen pijp en gemetseld kanaal heeft ook een voordeel: ik zou de vallende koude lucht buiten de kachel via een buis naar buiten kunnen leiden onder de vloer. Zie tekening (als het uploaden is gelukt, dat is me niet duidelijk). Ik vraag me vooral af of zo'n pijp niet na het aansteken van het vuur als rookafvoer gaat dienen. Als dat mogelijk is dan moet het natuurlijk allemaal in de kwaliteit van een afvoerpijp worden aangelegd. Ik denk echter dat zodra de warme rook het horizontale stuk heeft afgelegd en onder in de schoorsteen is aangekomen dat het dan wel omhoog gaat. Kent iemand zo'n constructie en kan ik volstaan met kunststofpijp?

94661_kachelafvoer_1.jpg
 
Gaat niet werken je hebt zelfs kans op roet water omdat je je kanaal op zon manier teveel gaat koelen. ,zo zou ik het doen ongeveer in de lijn van de schoorsteenmantel dus in het verticale stuk een nibus plaatsen als het gat groot is de nisbus in een plaat promotex zetten, en dan scheef afsmeren naar boven toe met cement zonder kalk, dan weet je zeker dat de aansluting geen valse lucht mee zuigt ., en geen eigen leven gaat leiden, zoals het nu doet. krijg je dan rook de kamer in met bv bijvullen dan is er iets anders aan de hand.
 
Je kunt ook eventueel een verloop gebruiken, zodat de kachelbuis goed aansluit op het bestaande rookgas kanaal.

Want deze moet goed dicht aangesloten worden.
De optie die u aangeeft, is een gevaarlijke optie.
Zo kunnen er gevaarlijke stoffen zoals CO in de kamer komen, en daar ga je heeeeeel lang voorgoed van slapen.

Ook speelt de afzuigkap wel een degelijke rol, in de afvoer van de rookgassen van uw kachel, zo ook een mogelijk centraal afzuig systeem.
U hebt een open verbrandings systeem, dat de benodigde zuurstof uit de ruimte haalt waar de kachel staat.
Daarom zat dat gat ook onder de openhaard, om die voldoende te voorzien van zuurstof.

Waarschijnlijk onderschat u de situatie, en weet u niet goed waar u mee bezig bent.
Dit is niet negatief of kleinerend bedoeld hoor, maar ik vind dat veiligheid voor alles moet gaan.
Je leest regelmatig, dat er mensen omkomen door een verkeerd aangesloten kachel of ander toestel.

Laat er anders even iemand bijkomen, die er verstand van heeft en de situatie ter plekke kan bekijken.
 
Beste GDelea, Je hebt gelijk dat een nisbus eventuele valse lucht aanzuigen tegengaat. De trek zou ik zo kunnen verbeteren, want nu gaat er ongetwijeld altijd wat valse lucht langs de afdekplaat van de schouw achter de kachel gaan. Het probleem van stank in huis, doordat de koude lucht in de schoorsteen naar beneden valt als het buiten warmer wordt is er niet mee opgelost. Misschien dat ik onder de nisbus een T-stuk in de afvoerpijp kan opnemen en dan de pijp naar onderen kan doortrekken naar een gat in de vloer en dan alsnog naar buiten leiden. Ergens moet dan een automatische of handbediende klep zorgen dat die route dicht gaat als de kachel wordt gestookt.
Hoe lijkt dat?
 
Beste Peter,

Bedankt voor je antwoord. Mijn plaatje zet je denk ik op het verkeerde been. De opening in de vloer heeft geen functie gehad als luchttoevoer naar de kachel. Het gat verbond het schoorsteenkanaal met de kruipruimte. Dat gaf dus heel veel valse lucht en had als resultaat slechte trek in de kachel. Door dat dicht te maken heb ik het juist veel veiliger gemaakt, en sindsdien klinkt de kachel als een stoomlocomotief als hij fel brand. Wat ik wil is dat gat openen, maar alleen als de kachel niet brand, zodat de koude lucht uit de schoorsteen niet meer in mijn woonkamer komt. De linker rechthoek met de schuine remplaat erin getekend is de kachel en de rechter rechthoek is een open ruimte waar vroeger een open haard in stond. Nu is dat gat afgedekt met een plaat, waar de afvoerpijp doorheen steekt.
 
Het is een rara situatie, als ik je mag geloven.

Ik geloof nooit, dat je schoorsteen in een rechtstreekse verbinding heeft gestaan, met de kruipruimte.
Volgens mij was dat toch een extra lucht toevoer voor de openhaard, dat wordt wel meer gedaan, om geen zuurstof uit de verblijfs ruimte te trekken.

Dat je nu wel een open ruimte hebt, tussen gat in de vloer en de schoorsteen, kan ik wel inkomen, als de oude openhaard er uit is gehaald.
Maar dat mag niet, want zo kunnen er ook gevaarlijke stoffen onder in de kruipruimte komen.

Ik heb ook het vermoeden, dat je de voorkant van de openhaard gewoon hebt dicht gemaakt met een plaat, en daar het rook kanaal van de nieuwe kachel zo in hebt gestoken, zonder dat het rook kanaal de schoorsteen in loopt.
Maar als ik het mis hebt, mag je het ook zeggen.

Zo moet de kachel aangesloten worden, op de bestaande schoorsteen.
En dan moet er tussen de getekende verloop adaptor geen lucht door kunnen komen, dus die moet strak in de schoorsteen komen, en strak om het nieuwe rook kanaal zitten.

10198_rook_kanaal_1.jpg


Dat gat wat de kruipruimte ingaat, moet je ook even goed dicht maken, want die heeft nu helemaal geen functie meer
 
Dan is dus de schoorsteen goed dichtgemaakt en heeft dat gat in de vloer geen invloed meer op het stoken, zoals je zelf al zegt circuleert de rook teveel door de afkoeling in de grote kap van de openhaard,en heb je als je de kachel dicht hebt ook geen last meer van koude lucht .
 
Dat gat in de vloer is je aanvoer en ben je altijd nodig. Ik snap niet waar de wijsheden vandaan komen om dat gat gewoon dicht te maken en zuurstof uit de ruimte te gaan trekken.

Naast het feit dat het zeer dodelijk kan zijn is het vaak ook de oorzaak van slechte trek in tegenstelling van wat er hier beweerd word. Bij goede trek is juist toevoer van zuurstof aan het vuur van het grootste belang.

Dat je rook je kamer intrekt als je de deuren opent zegt al dat toevoer niet werkt. Of je hebt een toevoerklep verkeerd staan of totaal geen toevoer. Ik neem maar aan dat je de eventuele schoorsteenklep wel open hebt staan.

Peter gaf het al een keer aan, als je het niet meer weet laat er een vakman bijkomen. Leeft langer wellicht in dit geval.
 
Wat ik bedoelde, was dat het gat in de vloer nu geen nut heeft.
Dit omdat die in de oude openhaard zit, en die is nu afgesloten door een voorzet plaat.(die hopelijk wel brandvrij is)

Natuurlijk is voldoende toevoer van verse lucht een eerste vereiste bij een open verbrandings toestel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan