Schilderwerk vernieuwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
Ik vroeg me opeens af hoe schilders kozijnen e.d. steeds opnieuw schilderen. Na een x aantal jaar kun je de boel gewoon opnieuw verven, maar op een gegeven moment komt je deur toch klem te zitten in het kozijn? Zoveel ruimte is er niet rondom ramen en deuren in het kozijn (als ze geplaatst zijn door een goede timmerman).
 
Of oude verflagen verwijderen, op welke wijze dan ook?

Overigens heb je wel gelijk dat bijv. een voordeur, die ook aan vocht/temp.-wisselingen blootstaat, na een paar lagen verf (totaal); niet meer lekker sluit.
 
Natuurlijk moet je vooraf schuren, maar je schuurt toch nooit de oude verflagen er helemaal af? Je schuurt toch alleen (licht) op om de verflaag op te ruwen voor een betere hechting?
 
Als ze geplaatst zijn door een goede timmerman heeft u enkele mm speling en is de sluitzijde arm geschaafd.

Zoals F al schreef, als u schuurt ( en dat moet u ) dan haalt u minimaal 60% van de laagdikte weg. Deze vervangt u door 2 nieuw verflagen. Uiteindelijk zal de totale laagdikte dus niet noemenswaardig hoger zijn dan voor de klus.

Bij meer dan 10 a 12 lagen verf wordt het wel tijd om deze verflagen diep te schuren / of te verwijderen. Dikkere lage blokkeren het vochttransport volledig zodat blazen in het oppervlak gaan ontstaan.

Bij de gezelschildersopleiding komt het onderdeel pas maken van ramen en deuren ook aan bod: dit is allang niet meer het privilege van de timmerman alleen.

En ja mensen, het leuke van hout is..het blijft werken :mrgreen:
 
Het is een onzin verhaal dat verf op den duur het klemmen van ramen en deuren zou veroorzaken. Iedere verflaag is niet dikker dan een mensenhaar (75 micrometer maximaal). Dit betekent dat je minimaal tien lagen verf nodig hebt om tot bijna een millimeter verf te komen. Wat wel vaak voorkomt is dat timmermannen niet precies de omtrekspeling aanhouden dit wordt voorgeschreven in de normen (3mm aan de sluitzijde). In dit geval zou het kunnen zijn dat je met enkele lagen verf al klemmende delen hebt. Vaak is het dan nog zelfs zo dat er iets anders aan de hand is (bijvoorbeeld het uitzakken van de scharnieren). Wel is het raadzaam om na 20 jaar eens te denken om de verflaag te verwijderen van het draaiend deel op de sluitzijde en in de sponning bij de sluitzijde. Je kan dan weer 20 jaar vooruit.

Stephan
 
In mijn beleving is het geen onzinverhaal.

Niet iedereen kan een 70u verflaag consistent opbrengen.
Vooral toen de High Solids lakken net op de markt waren was de juiste laagdikte voor velen een probleem, en bij de nieuwe VOC 2010 producten steekt dat weer enigszins de kop op.
Ook een vakschilder moet leren werken met een nieuw product, en dat geldt voor DHZ-ers des te meer.
Daarnaast zal door spanningsverschil op scherpe kanten de film een stuk dikker zijn naast, en veel dunner òp de kanten. In het dikkere gedeelte moet je niet raar opkijken van 200u - dat is te dik volgens de normen van de meeste lakfabrikanten, maar is nog steeds een dikte die min of meer volledig doorhardt . Om de kantendekking toch acceptabel te houden is het daarnaast niet ongebruikelijk om de kanten van een extra hechtlaag te voorzien. Op deze manier wordt de speling snel opgebruikt, vooral aan de scharnierzijde waar de speling toch al minder is.

Door werking van het hout zal vooral de sluitzijde problemen geven, en de onderzijde door hangen/kruip van de verbindingen. Maar de scharnierzijde zou hier nauwelijks last van moeten hebben. Toch kom ik hier veel klempassingen tegen, en scharnieren onder een hoop spanning.

Just my €0,02....

Vr. gr.

Job
 
Je geeft hierbij aan dat een laagdikte van 200mu ook voorkomt en alsnog volledig doorhardt. Dit bestrijd ik aangezien een laagdikte aangebracht boven een maximum (lees 150mu) bij High Solid nooit meer volledig zal doordrogen en zelfs na verloop van tijd schroeiplekken laten zien. Dit is voor verf de eerste aanzet tot het onthechten van de ondergrond. Met de nieuwe verven volgens VOC 2010 is het een totaal ander verhaal. Hierbij geven fabrikanten zelfs aan dat een opbrengst hoger dan 80mu in de meeste gevallen zal leiden tot problemen zoals onthechting, niet doordrogen en kleursverandering ter plaatste waar de verflaag te dik is. Dit is wel belangrijk om te weten voor de DHZ'er aangezien er na 1 januari 2010 ook voor hem/haar geen traditionele producten meer in de handel te verkrijgen zijn. Dus misschien toch eens goed om over na te denken om toch echt de laagdikte aan te houden dit professionals en fabrikanten aangeven. We gaan naar een totaal ander verhaal met verven van 1 januari. Verder is volgens mij de vraag of schilders maar oneindig door kunnen schilderen aan de buitenzijde. Natuurlijk kan dit niet maar het is meestal wel zo dat de verflaag het al opgeeft (lees loslaat) voordat de laagdikte is bereikt die zou kunnen leiden tot het klemmen. Ik wil nogmaals zeggen dat de omtrekspeling bij draaiende elementen aan de sluitzijde 3 mm moet zijn. Bij een laagdikte die wordt aangegeven van 200mu zal je dus een opbouw hebben van 5 verflagen om te komen tot 1mm. In de regel wordt er bij goed onderhoud twee lagen verf aangebracht eens in de 5 jaar. Dit resulteert dus na 15 jaar in 6 verflagen. Theoretisch heb je dan dus nog 2mm over om het hout te laten werken. Belangrijk is om aan te wijzen wat het werkelijke probleem is. In mijn praktijk kom ik namelijk vaak tegen dat het gebruik van te lichte scharnieren of te weinig omtrekspeling het werkelijke probleem is.

groeten,

Stephan
 
Hallo Stephan,

Volgens mij zijn we het voornamelijk eens :-)
De 200u die ik aangaf zal in de meeste omstandigheden zeker over een groot oppervlak niet volledig doorharden. Maar in smalle stroken rond de kanten ligt dit al iets anders, en ik geef ook al aan: min-of-meer volledig.

Ik ben me zeer bewust van de problemen met de verwerking van de nieuwe VOC 2010 lakken - vooral omdat ik er nu al een aardige tijd vrijwel volledig mee werk.
Het punt dat ik probeer te benadrukken is dat het aanhouden van de aangegeven laagdikte niet altijd zo eenvoudig is, en er in de praktijk dus onwillekeurig wel wat meer kan worden opgebracht op bepaalde plekken. Ik zou het fantastisch vinden als ik consequent 60u kon opbrengen, ongeacht de omstandigheden ( ondergrond, laktype, temperatuur, luchtvochtigheid,applicatiemethode, etc., etc ) maar in de praktijk kan ik dat niet.

Dat een schilder niet zo maar door kan blijven schilderen is duidelijk. Ik ben het ook met je eens dat de verflaag vaak al faalt voordat er een al te grote laagdikte is gevormd. Maar juist aan de sluitzijden is dat vaak niet het geval, omdat daar minder weerinvloeden gelden, en ik wil geen Euro geven voor iedere klusser, aannemer of zelfs schilder die bij het kaalhalen van draaiende delen de sluitzijden toch net iets minder aandacht geeft - uiteindelijk is de hechting daar vaak nog heel behoorlijk, en een goed hechtende laklaag is nog steeds een prima ondergrond.

Inderdaad: te lichte scharnieren - maar bij wat ik vaak zie zouden ze vaak toch hebben voldaan als ze niet door klemmen op de scharnierzijde langzamerhand uit verband waren gedrukt.

Ik kijk niet raar op van 1 tot 1,5% breedtegroei ( door werking ) van een raam- of kozijndeel dat grotendeels in het weer is gesitueerd. Bij een raam met 6cm brede stijlen, is dat al 1,2 tot 1,8 mm. En dan ben ik de kozijnstijlen voor het gemak nog vergeten. Dus 3mm speling aan de sluitzijde is niet overdreven veel, vooral niet als de 1- 1,5 mm aan de scharnierzijde al grotendeels overbrugd is met laklagen.....


Vr. gr.

Job
 
Wat een leuke discussie!

Kanttekening: verf wacht niet tot "op den duur " met klem verschijnselen, maar die ervaart u al na het opbrengen de volgende dag als de verf voldoende is aangedroogd, of gewoon als de verf nog nat is bij sluiten en openen.

U moet dus voordat u ( zeker buiten ) gaat schilderen de boel inspecteren op voldoende speling en niet-klemlopen. Dat blijft niet alleen bij een visuele inspectie, maar hiertoe behoort dus ook het meten van het vochtigheidspercentage van het te schilderen onderdeel.

Want vocht mijne heren doet het hout dus veel meer krimpen en zwellen dan men zich kan voorstellen...
 
Kees de schilder schreef:
Wat een leuke discussie!
Ja hè? :D
Kees de schilder schreef:
Dat blijft niet alleen bij een visuele inspectie, maar hiertoe behoort dus ook het meten van het vochtigheidspercentage van het te schilderen onderdeel.

Absoluut. De houtvochtigheidmeter is je vriend :cool:
En mocht je renovatiewerk doen, dan kun je toch al niet zonder, want voor de hechting van 2K reparatiemiddelen is het houtvochtigheidspercentage zo mogelijk nog belangrijker. Zo'n apparaat hoeft ook nog eens niet al te veel te kosten - ruimschoots onder de €100 is zeker te doen.

Een ander "probleem" dat soms speelt is het naderhand gemonteerde veiligheids-scharnier. Als een nieuw scharnier gemonteerd wordt, heeft de uitvoerder meestal geen tijd om de eventueel pasgehakte/pasgefreesde sparingen fatsoenlijk te behandelen. Dat leidt vaak tot onvolledig behandelde sparingen, of "in nat" gemonteerde scharnieren. Vaak moet er een gat geboord worden voor een dievenklauw, en dat wordt lang niet altijd even goed afgewerkt. Dit soort plaatsen zijn ( mede door de capillaire werking tussen scharnier en hout ) vaak een intredeplaats voor vocht. Hierdoor zwelt het hout (vooral het kozijn) rond de scharnierbevestiging zelfs nog meer.

vr. gr.

Job
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan