Een goedeavond,
Mijn ouders hebben een Remeha HR-ketel van het volgende type: 'W 28 ECO' van 8 jaar oud en heeft nog nooit onderhoud gehad omdat mijn vader dit onnodig vindt omdat hij van mening is dat jaarlijks onderhoud geldklopperij is.
Tot deze conclusie is hij gekomen doordat iemand in de familie jaarlijks een servicebeurt laat doen aan een ander merk ketel en elke keer een storing optreedt nadat dit is gedaan.
Ook kent hij iemand op zijn werk die een installatiebedrijf kent die onderdelen vervangen aan ketels terwijl deze niet eens versleten c.q. defect zijn om extra geld te verdienen.
Dit zal ongetwijfeld in zeldzame gevallen voorkomen net zoals in autogarages maar mijn vader is van mening dat dit vaak voorkomt.
In installatiebedrijf in onze buurt heeft aan een broer van mijn vader aangegeven, dat eenmaal per jaar een servicebeurt overbodig is maar dat om de 3 jaar zeker geen overbodige luxe is.
Ik las geruime tijd geleden in een magazine van een energiemaatschappij, dat het gasverbuik stijgt bij een vervuilde ketel.
Mijn vader zegt dat de ketel in orde is omdat de waakvlam blauw is en nog nooit foutmeldingen op het display van de Honeywell - thermostaat zijn opgetreden.
Ongeveer 1 jaar geleden heeft mijn vader de sifon van de ketel voor de 1e keer schoongemaakt en daar zat weinig vervuiling in omdat volgens mijn vader dit type ketel intern weinig vervuilt.
Er zijn wel de volgende problemen die al enkele jaren aanhouden maar niet erger worden:
1. Ketel zoemt vaak luidt (net een stoomboot) als er warm water wordt gepakt, vooral als de kraan volledig openstaat.
Dit geluid neemt na +/- 15 sec. langzaam af.
Bij koud water treedt dit euvel niet op.
2. Bij het pakken van warm water, wordt het meestal weer +/- 20 sec. lauw en in sommige gevallen zelfs even koud.
Dit is vervelend als het water de juiste temperatuur heeft bereikt voor bijvoorbeeld de afwas maar bij het vullen van de teil het water weer lauw wordt.
Mogelijk hebben bovenstaande problemen met elkaar te maken.
Soms treden deze klachten wekelijks in plaats van dagelijks op.
Zijn deze klachten verontrustend?
Iemand in de familie heeft hetzelfde type en op jonge leeftijd is bij hun 3 keer de pomp vernieuwd kort achter elkaar. Daarna is het goed gebleven.
Ik dacht eerst ook aan de pomp omdat ze die familie constant koud water hadden toen de pomp defect was en wij hebben soms even koud water door een storing.
Ik heb mijn vraag voorgelegd aan REMEHA en die zegt:
-------------------------------------------------------------------------------------
De klachten die u hieronder aangeeft, zijn verontrustend. De oorzaak van
dit probleem ligt waarschijnlijk aan de CO2 afstelling. Wanneer hier niets
aan wordt gedaan, kan de ketel het definitief begeven. Ons advies is dan
ook om onderhoud aan de ketel te laten plegen.
-------------------------------------------------------------------------------------
Zijn er hier mensen die aan een andere oorzaak denken?
Alvast hartelijk dank!
Groeten,
Martijn
Mijn ouders hebben een Remeha HR-ketel van het volgende type: 'W 28 ECO' van 8 jaar oud en heeft nog nooit onderhoud gehad omdat mijn vader dit onnodig vindt omdat hij van mening is dat jaarlijks onderhoud geldklopperij is.
Tot deze conclusie is hij gekomen doordat iemand in de familie jaarlijks een servicebeurt laat doen aan een ander merk ketel en elke keer een storing optreedt nadat dit is gedaan.
Ook kent hij iemand op zijn werk die een installatiebedrijf kent die onderdelen vervangen aan ketels terwijl deze niet eens versleten c.q. defect zijn om extra geld te verdienen.
Dit zal ongetwijfeld in zeldzame gevallen voorkomen net zoals in autogarages maar mijn vader is van mening dat dit vaak voorkomt.
In installatiebedrijf in onze buurt heeft aan een broer van mijn vader aangegeven, dat eenmaal per jaar een servicebeurt overbodig is maar dat om de 3 jaar zeker geen overbodige luxe is.
Ik las geruime tijd geleden in een magazine van een energiemaatschappij, dat het gasverbuik stijgt bij een vervuilde ketel.
Mijn vader zegt dat de ketel in orde is omdat de waakvlam blauw is en nog nooit foutmeldingen op het display van de Honeywell - thermostaat zijn opgetreden.
Ongeveer 1 jaar geleden heeft mijn vader de sifon van de ketel voor de 1e keer schoongemaakt en daar zat weinig vervuiling in omdat volgens mijn vader dit type ketel intern weinig vervuilt.
Er zijn wel de volgende problemen die al enkele jaren aanhouden maar niet erger worden:
1. Ketel zoemt vaak luidt (net een stoomboot) als er warm water wordt gepakt, vooral als de kraan volledig openstaat.
Dit geluid neemt na +/- 15 sec. langzaam af.
Bij koud water treedt dit euvel niet op.
2. Bij het pakken van warm water, wordt het meestal weer +/- 20 sec. lauw en in sommige gevallen zelfs even koud.
Dit is vervelend als het water de juiste temperatuur heeft bereikt voor bijvoorbeeld de afwas maar bij het vullen van de teil het water weer lauw wordt.
Mogelijk hebben bovenstaande problemen met elkaar te maken.
Soms treden deze klachten wekelijks in plaats van dagelijks op.
Zijn deze klachten verontrustend?
Iemand in de familie heeft hetzelfde type en op jonge leeftijd is bij hun 3 keer de pomp vernieuwd kort achter elkaar. Daarna is het goed gebleven.
Ik dacht eerst ook aan de pomp omdat ze die familie constant koud water hadden toen de pomp defect was en wij hebben soms even koud water door een storing.
Ik heb mijn vraag voorgelegd aan REMEHA en die zegt:
-------------------------------------------------------------------------------------
De klachten die u hieronder aangeeft, zijn verontrustend. De oorzaak van
dit probleem ligt waarschijnlijk aan de CO2 afstelling. Wanneer hier niets
aan wordt gedaan, kan de ketel het definitief begeven. Ons advies is dan
ook om onderhoud aan de ketel te laten plegen.
-------------------------------------------------------------------------------------
Zijn er hier mensen die aan een andere oorzaak denken?
Alvast hartelijk dank!
Groeten,
Martijn