Plamuur glad schuren

Plantje

  • #1
Ik heb een houten ombouw van een Velux dakraam geverfd. Nu heb ik eerst de gaatjes van de spijkers met plamuur gevuld. Netjes alles geschuurd, gegrond en afgelakt. Na het gronden zag alles er goed uit.
Echter na het aflakken met hoogglanslak bleken de geplamuurde gaatjes niet glad genoeg geschuurd te zijn. We zien dus nog steeds de hobbels van het plamuur.

Is dit nog recht te trekken zonder de hele houten ombouw tot op het hout glad te schuren? Kan ik bijvoorbeeld de hobbeltjes eerst met grof schuurpapier en dan met steeds fijner schuurpapier alsnog opschuren en dan opnieuw in de lak zetten?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Neem een fijn schuur papierje op een klosje hout en schuur de bobel glad.
vervolgens de plekjes schilderen
nogmals licht schuren en vervolgens de hele ombouw nogmaals aflakken
 

Plantje

  • #3
Krijg ik dat soort verschillen met een fijn schuurpapiertje weg? Ik was juist in de veronderstelling, dat ik beter met de schuurmachine met grof schuurpapier de "bobbels" weg zou krijgen.

Ik had sowieso volgens mij de ombouw toen deze nog helemaal niet geverfd was niet met de hand, maar met de machine moeten schuren volgens mij.
 

Chathanky

  • #4
Die krijg je weg als je heel fijn schuurt.
Ik gebruik regelmatig korrel 600 en schuur het nat. Het schuurpapier moet wel geschikt zijn voor water.
Het voorwerk schuur je met een grovere korrel anders gaat er heel veel tijd in zitten.

Zeker op waterbasis zie je elk krasje in het schuurwerk terug. Als het mat geschuurd is lijkt het glad totdat....
 

Plantje

  • #5
Nou, als ik goede raad krijg zal ik die maar eens opvolgen!

Ik ga gewoon goed schuren met een fijn schuurpapier en een schuurklosje.

Bedankt!
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
Het schuur klosje is het belangrijkste deze zorgt dat je vooral de bobbel vlak maakt.

als je zonder klosje werkt schuur je met de bobbels mee
 

Plantje

  • #7
Ben even bij een speciaalzaak geweest om de benodigde spullen af te halen. Daar ook even het geval uitgelegd. Ze vreesden dat het in principe enkel helemaal goed te krijgen was door de boel weer helemaal glad te schuren (dus overal weer tot op het hout). Bovendien gaven ze aan, dat zijdeglans wellicht beter zou werken dan hoogglans.

Later bedacht ik, dat ik dat altijd nog kan doen. En dus eerst de methode die jullie hier beschrijven proberen. Het schuurklosje heb ik in ieder geval!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Die hobbels kunt u alleen perfect vlak krijgen met een schuurmachine. Een klos is alleen een redmiddel als je geen schuurmachine hebt.

Schuur met p150. Inderdaad moet de directe omgeving van de geplamuurde bobbels weer blank zijn.

U kunt dit het beste controleren door met uw vingertoppen over de geschuurde plekken te gaan: deze zijn zo gevoelig dat u elke oneffenheid kunt waarnemen.
 

Chathanky

  • #9
Met een kleurtje er op heb je sowieso ook een prima controlepunt.
Zolang je de laatst opgebrachte kleur nog ziet heb je te maken met oneffenheden in je ondergrond.
Bij het vlakschuren kan het zijn dat eerdere lagen ook tevoorschijn komen.
Als de laatst opgebrachte laag weg is is de ondergrond echt vlak.
Dan kun je beginnen met het aanbrengen van de verflagen.

Zomaar een tip overigens hoor. :wink:
 

Mechas79

  • #10
De reden dat men u zijdeglans adviseert is omdat glans alle onevenheden van de ondergrond, in u geval bobbels, accentueert. Dus met zijdeglans lost u het probleem niet op, enkel optisch!!
Vlak schuren zoals hierboven genoemd en dan weer lakken.

gr
 

Plantje

  • #11
Dat van de zijdeglans hebben ze zo bij de speciaalzaak ook uitgelegd. Het is in principe gewoon verbloemen.

Maar al met al hoor ik nu verschillende adviezen...of begrijp ik het verkeerd?

1: Enkel de hobbels schuren met een schuurklosje met zeer fijn (600 of fijner) schuurpapier en dan (ik neem aan) het geheel weer lakken. Misschien eerst apart waar de hobbels zaten een eerste laag geven.
2: Het advies van de speciaalzaak: de hele ombouw tot op het hout schuren.
3: Alternatief van de speciaalzaak: met een schuurklosje met 150-180, dan de hele boel weer gronden en tenslotte de hele boel in de zijdeglans zetten
4: Met een schuurmachine met p150 schuren en dan met name de bobbels er weer af halen.

Ik denk dat ik maar met fijn schuurpapier met een schuurklosje begin. Grover kan altijd nog...andersom is moeilijker :)
 

Mechas79

  • #12
Als u plaatselijk gaat schuren machinaal, heeft u kans dat u snel een “deukje
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #13
U laat de machine het werk doen en niet uw spierkracht. Duwen op 1 plek geeft altijd een nivoverschil.

Bedenk dat uw gevoelszintuigen sterker ontwikkelt zijn dan uw visuele, voor een amateur is het beoordelen van een schuurbeeld moeilijk : voel regelmatig met uw vinger of de geschuurde plekjes vlak zijn.

Bedenk dat het schuurwerk altijd uw eindresultaat beïnvloed, en dat een juiste ondergrond behandeling 75% van goed schilderwerk aan tijd in beslag neemt.
 

Plantje

  • #14
Goed nieuws!

Ik ben zojuist begonngen met het schuren met een schuurblokje met 400 schuurpapier er omheen. (Ik had nog niet eerder tijd en durfde het niet goed aan ;))

De hobbel begon al snel te verminderen. En al snel zag ik van de hobbel alle verf verdwijnen en kwam ik tot op het plamuur zelf. De verf om de hobbel heen blijft voor het grootste deel in tact. Hier en daar gaat de laklaag eraf en kijk ik tot op de grondverf, maar nergens schuur ik ook de grondverf eraf; enkel bij de hobbel dus.

Met mijn vinger gevoelgd en het is 100% glad! Dus dit gaat de goede kant op! Maar nu komt de grote vraag: stel ik heb straks alle hobbels weg...moet ik dan de hobbels apart weer in de grond verf zetten? Of kan ik zonder kleurverschil te zien direct nog een keer met lak er overheen? Als ik weer moet gronden: Moet ik alles weer in de grondverf zetten (dus ook over alle lak die wel goed is heen)? Of kan ik enkel de plekjes plamuur gronden?
 

Chathanky

  • #15
Als er kale delen zijn begin je uiteraard met het gronden van je schilderwerk. Weer even terug naar de basis dus.

De volgende keer weet je in iedergeval dat je anders moet voorwerken om het geheel schilderklaar te maken.

Succes alvast. :wink:
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #16
Inderdaad. In de PRAKTIJK gronden we volledig over als er meer dan 40% over moet.

En zo "voelt" u maar: uw vingers zijn een uitstekend gereedschap :mrgreen:
 

Plantje

  • #17
Chathanky schreef:
Als er kale delen zijn begin je uiteraard met het gronden van je schilderwerk. Weer even terug naar de basis dus.

De volgende keer weet je in iedergeval dat je anders moet voorwerken om het geheel schilderklaar te maken.

Succes alvast. :wink:
En het is geen probleem dat deze grondverf dan ook weer over een laklaag gaat neem ik aan...
En voor de volgende keer heb ik inderdaad weer een goede les geleerd! :)
Kees de schilder schreef:
Inderdaad. In de PRAKTIJK gronden we volledig over als er meer dan 40% over moet.

En zo "voelt" u maar: uw vingers zijn een uitstekend gereedschap :mrgreen:
Het is gelukkig nog lang geen 40%! Maar ik zal wel vrij ruim met de grondverf zijn. Om te voorkomen, dat ik straks vlekken zie waar overduidelijk "bijgewerkt" is.
Inderdaad...de vingers zijn zeer gevoelig en voelen het perfect aan!

Ik merk trouwens wel, dat dit fijne schuurpapier vrij snel "vol" is en zijn effect verliest. Maar laat ik nu maar niet besparen op schuurpapier!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #18
Nee. want voor het opbrengen van een nieuwe laag verf schuurt u de ondergrond, en kaal hout moet u sowiso gronden.

En loopt uw papier te snel vol dan neemt u eerst p150, en daarna een fijnere versie. Succes.
 

Plantje

  • #19
Mensen, bedankt!

Het is SUPER strak geworden!

Alles opnieuw in de grondverf gezet en mooi opnieuw afgelakt.
 

Chathanky

  • #20
SUPERMOOI toch. :mrgreen:
Bedankt voor je terugmelding. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu