Pieptoon uit combiketel: driewegklep of hydroblok?

Osiris

  • #1
Hoi allen!

Mijn Remeha Avanta 28C CW4 heeft al een tijdje een zéér irritante pieptoon die slechts onder specifieke omstandigheden de kop op steekt en die ook onderhevig is aan wat grillen.. Laat ik de "eigenschappen" van deze pieptoon eens opsommen:

  • * Ontstaat alleen bij CH-vraag, niet bij DHW-vraag;
    * Onstaat pas zodra de retourtemperatuur zo boven de 45 à 50 °C komt. Daaronder piept 'ie totaal niet;
    * Is ook aanwezig bij voldoende flow (denk ik) in het systeem: de radiator in de keuken (het dichtst bij de thermostaat in de gang) én mijn werkkamer (kamer naast de gang) staan altijd open;
    * De frequentie van de pieptoon is wél flow-afhankelijk: als ik aan de kraan van een (koude) radiator in de buurt van de ketel draai, dan geldt: open=lagere toon, dicht=hogere toon;
    * Als er CH-vraag is, de ketel lekker staat te branden én staat te piepen en je vraagt vervolgens om DHW (simpelweg de keukenkraan open bijv.), dan "gilt" de ketel het even (1 tot 1,5 sec.) uit (kortstondig verhoogde frequentie, mogelijk ook ietsjes harder in sterkte), waarna de pieptoon volledig verdwenen is gedurende de DHW-vraag.

Nu is er vandaag een servicemonteur geweest voor de periodieke onderhoud en aangezien er vanalles al wel eens geroepen is (in het verleden bijv. een by-pass), heb ik het vandaag nog maar eens gevraagd.

Zijn antwoord was: het hydroblok moet vervangen worden!

Nou, als dat het piepen doet ophouden zou dat natuurlijk geweldig zijn.

Maar toen ben ik wat gaan Googleën en toen vond ik o.a. dit topic op hotforum.nl fluittoon-cv-ketel
Daar werd o.a. gezegd dat de driewegklep was en wel met o.a. het volgende: "De leidingen van de cv en de verwarming zelf werd inderdaad heel heet bij tapvraag."

Nu heb ik eens gevoeld onder de ketel bij een koude CV-leiding tijdens DHW-vraag en waarempel, de CV-leiding werd best wel warm! Alleen vraag ik me af: komt dat nou doordat inderdaad de driewegklep defect is, of dat het metaal in zo'n ketel nou eenmaal gloeiendheet wordt en doordat alles met elkaar in verbinding staat is het niet meer dan logisch dat ook de CH-leiding >45 °C (schatting op aanraakgevoel) opwarmt?

Nu heb ik de volgende vragen:
  • * Zo'n pieptoon zoals hierboven beschreven, wat is de meest waarschijnlijke oorzaak, het hydroblok of de driewegklep?
    * Is 't normaal dat je uitgaande CH-leiding best wel heet wordt bij DHW-vraag?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden! :)
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #2
Als de cv lleiding onder de ketel warm wordt tijdens ww tappen, dan is idd de dwk defect. De dwk kan tevens ook gaan gillen, als deze niet voldoende open/dicht schakelt.
De dwk zit in het hydraublock ingebouwd. Binnenwerk en evt motor van dwk vervangen zal afdoende zijn, denk ik
 

Osiris

  • #3
Ik heb nog eens gekeken naar hoe zo'n hydroblok en driewegklep nou precies werken, maar is 't nou héééél erg raar dat de CV-leiding warm wordt tijdens DHW-vraag?



't Warme water stroomt van linksboven bovenlangs door de platenwisselaar (3) weer terug via de driewegklep (8) en circulatiepomp (9) naar de warmtewisselaar (1). Ondertussen warmt 't het sanitairwater op wat van 6 naar 5 stroomt.

Echter, als je naar 't linker hydroblok kijkt (5004):



..(en daar links zit geen enkele klep tussen), dan is 't toch niet heel erg raar dat door dat blok metaal aan de linkerkant ook de CH-leiding warm begint te worden?

Of is dat wel écht heel erg raar? :?

Ik twijfel nu heel erg.. Zei die monteur nou wel heel erg makkelijk "oh da's het hydroblok" en is het nou toch de driewegklep? Kán een hydroblok überhaupt een piepgeluid veroorzaken? Vragen vragen vragen..
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #4
Je moet ook niet direct onder de ketel voelen, maar een meter verder. Is het daar ook warm/heet, dan laat de driewegklep toch echt door.
 

Osiris

  • #5
Jaaaaa, precies! :mrgreen: Laat ik dat eens gaan doen dan ;)

Overigens is dhr. de servicemonteur best lang bezig geweest en heeft o.a. een nieuw expansievat gemonteerd en de piep, die volgens mij vlak na de beurt nog wel aanwezig was, is nu verdwenen :-| Dussss.. Wellicht is 'ie d'r morgen wel weer, anders hoeft dat nieuwe hydroblok natuurlijk ook niet meteen.. Best dure aangelegenheid en geen idee of dat in 't all-inclusive servicecontract zit (vást niet) :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu