Periodiek onderhoud cv ketel, interval?

Fmrama

  • #1
Hallo,
Ik wil een nieuw obderhoudsabonnement afsluiten voor mijn cv conbiketel. Het is een remeha. Volgens de fabrikant moet er jaarlijks onderhoud uitgevoerd worden. Nu heb ik bij verschillende firma's de contracten bekeken. Zover de meeste komen voor onderhoud 1 x per 2 jaar . Vraag: wat te doen, is dit wel voldoende.
 

Martijnvl

  • #2
Mijn ervaring met verschillende firma's is echt slecht. Geen enkele voerde onderhoud uit zoals voorgeschreven door fabrikant. (dat hele UNETO-VNI is een wassen neus).

Tip: Bel Remeha en vraag of zij een bedrijf uit jouw omgeving kunnen aanraden. Zij kunnen allicht ook zien of monteurs van bedrijven uit jouw omgeving naar producttrainingen/cursussen gaan.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #3
De meeste bedrijven kunnen(willen) wel eens per jaar onderhoud doen, maar dan is het prijskaartje iets anders.

Dit trekt elkaar mee, omdat ze anders in vergelijking veel te duur zijn. Veel consumenten kijken namelijk niet naar wat er aangeboden wordt, maar enkel naar de prijs.
 

Fmrama

  • #4
Tot voor kort betaalde ik zeg maar 100 euro voor onderhoud per jaar. Na zoektocht blijken merrdere voor dit bedrag 1 x per 2 jaar te komen. Dit vind ik wel erg makkelijk verdient. Ik heb nu een aanvraag lopen bij een bedrijf die voor een concurerend bedrag wel 1x per jaar komt. Onder dezelfde voorwaarden als de duurdere. Ik wacht af. Het zal waarschijnlijk beter zijn dan de laatste jaren. Bij een groot energiebedrijf. In pakkingen vervangen waren ze goed, maar daar bleef het ook bij.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Wat heeft de Uneto-vni en Remeha hier eigenlijk mee te maken?

Je moet gewoon een contract hebben met de omschrijving van de werkzaamheden en de kosten , klaar.
Als in het contract staat volgens fabrieksspecificatie, dan moeten ze dat ook meesturen of bij hen opvragen.

Daarbij kan elke idioot bij remeha een productraining volgen voor hun producten.Dat wil nog niet zeggen dat het bedrijf ook volgens die wijze gaat servicen.
 

Marcn88

  • #6
Even een kleine opmerking het is niet alleen voor t onderhoud waar u voor betaalt maar u kunt ze ook bellen als uw ketel in storing ligt en hier zullen ze dan ook kosteloos voor langskomen en de storing voor u oplossen
tevens schrijft remeha voor de meeste toestellen een periodieke controle voor met een termijn van 2 jaar de nieuwste remeha toestellen geven zelf aan wanneer er een service beurt nodig is dmv een servixce a-b of c melding in het display van de ketel/thermostaat
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Ik betaal gewoon per keer dat ze langs komen. Volgens mijn installateur is dat in het algemeen ook goedkoper dan een abonnement. Ik rek de termijn van 1 jaar ook telkens een paar maanden op :cool:

En ze hebben ook gewoon een storingsdienst.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #8
Inderdaad, ik ook.
je moet maar zo rekenen, zon abonnement is eigenlijk gewoon een verzekering.(hoe meer erbij inzit, hoe meer verzekering)

Ik redeneer altijd maar zo, alles wat ik zelf betalen kan verzeker ik niet. geen abbonement dus :)

Als je echter in de knoei komt als de branderautomaat kapot gaat en het 500 euro kost om te repareren(ik noem even iets) dan is het wel verstandig om daarvoor een abbonement te hebben.
Nadeel is dat alle abbonementen die je dan nodig hebt je ook arm houden... :roll: :mrgreen:
 

Fmrama

  • #9
Ik heb nu ook een afspraak bij een bedrijf , zonder abo, je betaald alleen als ze langsgekomen zijn. Ben benieuwd of dit bevalt.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #10
Ik wil best wel een kijkje in "onze" keuken op het werk
laten zien, en ja, ook wij weten van de grotere service
diensten dat ze maar 1x per 2 jaar onderhoud komen uitvoeren
en nog wat strikte regels hebben qua hoe vaak ze maximaal
kosteloos voor dezelfde storing komen enz....

Zo werken wij dus niet, wij komen trouw 1x per jaar, elk
jaar gaat de ketel uit elkaar, wij willen met eigen ogen
zien hoe de ketel intern eraan toe is, een scheurtje in de
brander of een pakking is niet altijd te meten, alles word
gereinigd, bijgevuld en getest incl. meting....en dat voor
onder de €100,- voor het kale onderhoud.

Dat is nu het voordeel van een kleinere lokale bedrijf,
al moet ik ook wel toegeven dat het er ook aan ligt in wat
voor regio je werkt
 

Combiketel

  • #11
Ik ben zelf ook onderhoudsmonteur bij zo'n klein bedrijf. En wij werken ook hetzelfde. Heeft een klant een abo dan komen wij één keer per jaar. Dan gaat inderdaad de ketel helemaal uit elkaar, wordt geïnspecteerd en schoongemaakt. Pakkingen vervangen en doen we rendementsmetingen. Daarnaast vullen we ook de installatie bij als dit nodig is. en ook wij zitten nog onder de 100 euro.

Daarnaast hebben mensen met een abo bij koud winterweer voorrang indien zij een storing hebben. Maar door het redelijk intensief onderhoud wat wij doen is het storingsgehalte bij onze klanten zeer laag.

Als wij al uitrijden voor een storing is het vaak bij mensen die nooit onderhoud hebben laten doen.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #12
Begint aardig op een lijstje te lijken "kom vooral bij ons" want wij doen het het beste.

Veel fabrikanten hebben in de voorschriften staan :
Eens per jaar inspectie = visuele controle
Eens per 2 jaar onderhoud = uit elkaar halen
Moet je de ketel dan elk jaar uit elkaar laten halen? Dikke onzin. Maar voor wie dat lfijn vind, lekker laten doen.

Vroeger "moest" elke ketel elk jaar uit elkaar om de wisselaar te reinigen. Tegenwoordig is dit niet nodig aldus de fabrikanten.

Bij wie je het laat doen, is net waar je een goed gevoel bij alle voorwaarden voor hebt.

Wij komen standaard eens per 2 jaar (ja wij zijn 1 van de grootste van Nederland). Met een duurder contract krijg je idd meer.
Al komen wij 100x in het jaar voor alle ellende die sommige mensen hebben, het kost geen cent meer, met het duurdere contract.

De grap is ook, dat een groter bedrijf vaak wat duurder is. Ze hebben ook meer monden te voeden. Werken ook 365 dagen per jaar, en zijn nagenoeg altijd binnen een paar uur op locatie. Ook daar betaal je voor.
 

Fmrama

  • #13
Je zegt het goed. 1x per jaar inspectie. Ik heb er verschijdene keren bij gestaan. En als ik in de handleiding van remeha kijk wat er 1x per jaar geinspecteerd moet worden...nou mooi niet dus. Effe de syfon leeggooien effe met de hand over de wisselaar vegen , pakking brander vervangen en klaar. En waar ik me vooral aan ergerde, als ik een probleem had bij. lekkende overdrukbeveiliger, defecte drukvat ed. En doorgegeven bij het maken van de afspraak. Kwamen ze aan de deur, sorry dat heb ik niet bij me. Graag een nieuwe afspraak maken. Maandag komt een ander, ben benieuwd wat ie zegt en mn doet.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Het is nu uitgedraaid op meningen over onderhoudsbedrijven, heeft niets met klussen te maken, slotje op dit topic dus.

Ik zou uitgaan van goede referenties van familie, buren etc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu