Parket op koude zolder met hoge luchtvochtigheid?

LangePier

  • #1
Hallo allemaal,

Ik heb tweedehands parket gekocht en ben nu eindelijk - na vele dagen oude lijmresten op de mes en groefverbindingen verwijderen - het parket aan het leggen. Ik ben momenteel alleen nog de stukken op maat aan het zagen en aan het passen en zien of ik uit kom; ik leg ze wel alvast maar lijm ze dus (nog) niet.

Na het zoeken van algemene instructies en tips voor het leggen, kwam ik meermaals tegen dat het ideale binnenklimaat voor parket een luchtvochtigheid van tussen de 40/45 - 60/65 % heeft. Nu in de lente zit dat wel goed, maar in de winter stook ik vaak niet of mondjesmaat op mijn zolder en is het daar vaak tussen de 10 en 14 graden, met een veel hogere luchtvochtigheid tot gevolg (70 - 85%). En in de zomer wordt het bloedheet op mijn zolder, en heb ik nog geen data kunnen verzamelen over de luchtvochtigheid. Ik heb in ieder geval een (middel)matig geïsoleerde zolder met een hoog puntdak in een jaren 30 woning.

Is dit klimaat problematisch voor parket? En wat zou ik nu bij het leggen en afwerken kunnen doen om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen? Ik leg het parket nu al extra ruim langs de randen, en overweeg om het misschien zelfs maar niet te lijmen (hoewel ik het liever wel zou doen en zo strak/klein mogelijke naden zou hebben)? Maakt olie of lak nog uit (ivm 'ademen' van het hout misschien?). En zou zo'n aluminium ondervloer kwaad kunnen die gebruikt wordt ter isolatie? Dit sluit het parket van de onderkant ongetwijfeld meer af, waardoor het van de onderkant minder kan 'ademen' denk ik. Momenteel ligt het enkel op van die groene ondervloer platen. Is het uberhaupt problematisch als de luchtvochtigheid hoog is in de winter, nu er in absolute zin niet meer waterdamp in dezelfde kubieke hoeveelheid lucht van mijn zolder zit (alleen de relatieve concentratie is hoger omdat koude lucht nu eenmaal minder kan vasthouden)?

Sorry voor de vele vragen, maar ik kan echt nergens zulke gerichte vragen vinden over parket en en de dynamiek met en gevolgen van luchtvochtigheid. Ik verwelkom alle inzichten die hier wat licht op kunnen werpen. Ik zou er echt enorm van balen als het een no-go is, aangezien ik ontzettend veel tijd en moeite heb gestoken in het prepareren van de planken en ik een enorm liefhebben ben van hout en dolgraag een prachtige parketvloer op mijn zolder (slaapkamer en computerkamer) zou willen hebben ipv laminaat.

Bij voorbaat heel erg bedankt!

Floris

Voor de sfeer een plaatje (het is ge-whitewashed maar ga het schuren naar naturel eiken):

1649667369996.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Is dit type parket dusdanig geproduceerd waardoor het praktisch niet werkt. Dus ik de planken zijn uit meer lagen opgebouwd.
 

LangePier

  • #3
Oja ik lees het nu inderdaad: " Door de 90 graden kruislingse verlijming van de lagen onderling wordt werking van lamelparket grotendeels tegengegaan. Hout werkt (zet uit en krimpt) voornamelijk in de breedte en door bovengenoemde kruislingse verlijming gaat de onderste laag en bovenste laag de werking van de middelste tegen en visa versa. Lamelparket werkt dan ook tot 80% minder dan massief parket." Interessant, daar had ik geen idee van. Bedankt!

Dus zorgeloos vastlijmen dan maar (mes en groef, niet ondergrond)?
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #4
Hier kun je heel moeilijk iets over zeggen zonder de gebruikte materialen en situatie precies te kennen. En dan nog.... Niemand zal je hier de garantie kunnen geven dat er niets mee gebeurt. Het enige dat je zeker weet is dat als je niets verlijmt en het aan de zijkanten kan werken je het minste risico loopt.
Vaak valt het als je goede kwaliteit spullen hebt mee, het enige wat echt direct funest is, is lekkage van boven of een natte ondervloer.
Tip: met een luchtontvochtiger met sensor en timer (zo'n ding kost ruim 200 euro voor zo'n ruimte) de luchtvochtigheid op 60-65 procent aftoppen, zit je zeker goed. Kost maar heel weinig energie met een goed apparaat en hij zal maar een beperkt deel van het jaar hoeven werken.
 
Laatst bewerkt:

LangePier

  • #5
Bedankt Edwin. Een ontvochtiger zou idd een goede back-up kunnen zijn.

Maar ik zit nog erg in over de fundamentele vraag wat het hout precies doet krimpen; de luchtvochtigheid op zich, of de feitelijke hoeveelheid vocht. Want 80% luchtvochtigheid in bijvoorbeeld een kamer van 12 graden is heel wat anders dan 80% luchtvochtigheid in een kamer van 21 graden. Want die laatste zal aanzienlijk vochtiger zijn qua liters/kubieke meter, terwijl die koude ruimte (mijn zolder) eigenlijk helemaal niet zo vochtig is maar enkel minder opslag heeft en dus de (relatieve) luchtvochtigheid omhoog drijft. Als het antwoord op deze vraag is: het enige wat er toe doet is de daadwerkelijke hoeveelheid vocht in de lucht, dan zou de kou dus niet erg (kunnen) zijn.

Lastige vragen, maar wel absoluut essentieel voor wie dit onderwerp echt wil begrijpen. Hoop dat we hier een antwoord op kunnen vinden. Ik ga zoeken en rondvragen maar zou alle ideeen en ervaring graag horen.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #6
De hoeveelheid vocht is helemaal niet zo belangrijk (tenzij alles echt nat wordt), de variatie is van belang. Het optreden van verschillen zorgt voor werking van het hout. Grote kans dat het in een ruimte waarin de relatieve luchtvochtigheid altijd 85 procent is gewoon goed gaat. Maar als die heel erg varieert (en ineens een tijdje 40 wordt op een koude voorjaarsdag) is het een ander verhaal.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik geloof dat ik op de eerste zo'n zelfde vloer heb liggen. Mij is nooit wat opgevallen. Het is zolang geleden dat ik niet meer weet wel of geen lijm in de sponning heb gedaan. Bijna zeker van niet.
Maar ik zeg ook eerlijk wij raken niet in paniek voor een kiertje.
LangePier schreef:
Want 80% luchtvochtigheid in bijvoorbeeld een kamer van 12 graden is heel wat anders dan 80% luchtvochtigheid in een kamer van 21 graden.
Groot vraagteken.
 

LangePier

  • #8
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat je gelijk hebt Edwin, dat het inderdaad de schommelingen zijn die het werken veroorzaken. Bedankt voor dit inzicht. Dus wetende dat de schommelingen best wel groot kunnen zijn bij mij op zolder, denk ik dat ik er toch goed aan doe de boel niet vast te lijmen. Gelukkig heb ik nog geen aluminiumondervloer gelegd en legt het puur om die groene matten, die zijn lekker stroef waardoor de verwachte beweging in de planken (door lopen) minimaal is.

Misschien een goede test voor mij, is om fotos nu te maken van bepaalde overgangen tussen planken, en te zien of die gedurende het jaar uit elkaar 'drijven' - zowel voor de werking van het hout als het verschuiven door menselijke beweging. Mocht er nou echt nul verandering in zitten, dan zou ik de boel eventueel in de toekomst nog kunnen vastlijmen (aan de andere kant als er nul verandering in zit, hoeft dat eigenlijk niet ... :P)

Bedankt!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Beweging is van invloed. Jouw vloer is van hout of beton. Bij ons van beton.
 

LangePier

  • #10
de tussenvloer waarop het parket ligt is van hout inderdaad. Bedoel je dat het parket meer schuift op beton?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Precies andersom een vloer van hout buigt iets ook als je erop loopt.
 

LangePier

  • #12
ah zo, ja goed punt. Ik vraag me af of de lijm echt kwaad kan, want als ze strak tegen elkaar geslagen liggen valt er alsnog geen beweging in te krijgen, ook zonder lijm.
 

LangePier

  • #13
aanvullende vraag: kan lak kwaad als de luchtvochtigheid wordt verwacht erg te schommelen? Omdat lak het hout afsluit en dus niet meer toelaat te ademen, wat mogelijk vocht gevangen kan houden in het hout. Of is deze angst ongegrond?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #14
De lak voorkomt ook dat vocht in het hout kan dringen. Daarbij komt dat je lamelparket op een warme verdiepingsvloer ligt, en er van condens dus niet snel sprake zal zijn. Dus prima toepasbaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu