Ovale plantenbak

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben een tuinontwerp aan het maken. Op zich best een strakke tuin, maar wil er wel wat speelse effecten in verwerken...dit had ik bedacht in de vorm van een ovale plantenbak van hout.

Nu vind ik een normale plantenbak niet zo moeilijk. Een kleine ronde zou ook nog wel gaan, maar een grote ovale...dat vind ik toch lastig worden. Aangezien ik nog in de denkfase zit wil ik het jullie voorleggen.

De plantenbak moet ovaal 3m bij 1,5m worden ongeveer, 40cm hoog. De buitenkant wil ik bekleden met verticale planken. De bak komt vast in de grond te staan met hardhouten paaltjes. De bekleding komt aan de buitenkant van de paaltjes, aan de binnenkant zou ik graag nog een plaat multiplex maken voor de gronddruk en deze voorzien van folie. De rand wil ik, ivm kops hout van de bekleding, nog afdekken met een plank...

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik ongeveer wil. Hebben jullie enig idee hoe ik dit zou kunnen maken? Ik loop vast bij het bevestigen van de bekleding en de binnenplaat, normaal zou ik dat op een stevige regel doen, maar die zou nu dus rond moeten lopen... Iemand een (andere) oplossing?
 
Kijk sowieso eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Ovaal naar de Tuinmansmethode.

Je zou de vertikale plankjes de hoofdconstructie kunnen laten zijn, door ze bijv. een cm of 10 door te laten lopen onder maaiveld en ze bij elkaar houden door een staalkabel, die je op kan spannen. Onder het maaiveld kan dat sowieso buitenom. Als er nog een planken rand op komt, kan dat vlak onder de rand ook buitenom.
 
Die tuinmansmethode is ideaal!

Ik wil de verticale bekleding juist los houden van de grond. Rondom de plantenbak wil ik split of grind gooien en ik vind het mooi als dat tot onder de bak loopt en de bak daarmee een beetje lijkt te zweven...

Ik moet dus een soort "gebogen constructie" krijgen...
 
Gebogen balkjes kan je maken door een aantal stroken dun multiplex op elkaar te lijmen. De paaltjes kan je daarbij als mal gebruiken.

Of dik multiplex dat je in de vorm van een bocht zaagt. Met drie lagen op elkaar, waarbij je de kopse naden telkens laat verspringen, kan je op die manier een ovale "hoepel" maken.
 
Denk dat de dunne MP het beste/mooiste werkt.

Kan ik dan het beste buigMP nemen, of kies ik beter voor meerdere lagen dunne WBP-MP?

Volgens mij is buigMP niet in WBP verkrijgbaar, of wel?

De ovale plantenbak komt dankzij jullie steeds beter door de "denkfase" en gaat denk ik definitief een plekje op de tekening krijgen...

Zit naast bovenstaande vraag alleen nog met de randafwerking aan de bovenzijde. Ik wil een rand waar je ook op kunt zitten...het liefst in het hout waar de plantenbak mee bekleed wordt (vlonderplanken). Iemand hier een idee voor? Deze lopen natuurlijk niet rond en zijn gesegmenteerd gezaagd natuurlijk niet mooi door de lijnen die dan niet meer kloppen...

Sorry, ik kan soms best lastig zijn...
 
In theorie zou je die vlonderplanken wel verstek kunnen zagen, zodat de groeven doorlopen. Zou mooi kunnen worden, hoe korter de plankjes, des te vloeiender de lijn. Maar dat wordt een megaklus en dan mag je eerst je wiskunde wel weer ophalen om de verschillende verstekhoeken te berekenen.

Misschien is het makkelijker het ovaal in delen uit stevig, watervast plaatmateriaal te zagen. Eventueel in twee lagen. Als je die lagen verspringend op elkaar vastzet, krijg je een stevig ovaal, dat ook nog kan helpen bij de stevigheid van de rest van de bak.
 
Joete schreef:
Kan ik dan het beste buigMP nemen, of kies ik beter voor meerdere lagen dunne WBP-MP?
BuigMP is in dit geval niet nodig. Dat is alleen nodig als je grote platen in vorm moet buigen en/of heel kleine buigstralen.
Smalle stroken multiplex 10 of 12 dik kan je wel in vorm buigen. De kleinste straal, die je moet buigen, is ca. 35 cm. Die delen kan je eventueel voorbuigen op een mal. In het midden vastklemmen en de uiteinden elke dag een stukje verder in model trekken met een spanband o.i.d..
Als je de stroken lekker nat maakt, gaat het buigen nog wat soepeler.
Alleen moet je dan weer lang wachten voordat het droog is, voordat je kan lijmen.
Buigen gaat ook makkelijker als je de stroken dwars uit de plaat zaagt. De buitenste laag fineer loopt dan dwars op de strook, dus is de strook minder stijf.
 
Geus schreef:
Maar dat wordt een megaklus en dan mag je eerst je wiskunde wel weer ophalen om de verschillende verstekhoeken te berekenen.
Of een CAD tekening maken. Dan haal je de hoeken er op 1/1000 ste graad nauwkeurig uit en kan je de planken ook optimaal verdelen.
 
Geus schreef:
In theorie zou je die vlonderplanken wel verstek kunnen zagen, zodat de groeven doorlopen.
Grappig om te lezen hoe ik in stramien denk als ik eenmaal iets in m'n hoofd heb zitten... Ik zat helemaal met de planken voor de rand haaks op de bak in m'n hoofd...maar zo kan het natuurlijk ook, is nog mooier ook!
Millew schreef:
Of een CAD tekening maken. Dan haal je de hoeken er op 1/1000 ste graad nauwkeurig uit en kan je de planken ook optimaal verdelen.
Geweldig idee! Heb de bak zelf al in ACAD staan, dus eigenlijk alleen maar een kwestie van rand tekenen en spin er in plaatsen voor de hoeken!
Geus schreef:
Misschien is het makkelijker het ovaal in delen uit stevig, watervast plaatmateriaal te zagen.
Had ik ook over nagedacht, maar dan moet ik die schilderen en wordt de kleur weer anders dan de rest van de bak...
 
Duurt nog wel ff hoor! Zit nog in de "denkfase" hè, binnenkort grondwerk en straten, daarna kalm aan de plantenbak maken :-)

Maar zal het tegen die tijd zeker doen, als het tenminste zo mooi wordt dat ik er trots op kan zijn, haha.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan