Oude siemens vaatwasser gaat niet meer aan.

SamD

  • #1
Ik heb een superoude Siemens vaatwas, modelnummer SF54T554EU. Een paar jaar terug hebben jullie me al eens geholpen. Dat bleek toen het uitstroomventiel te zijn. Ondertussen zijn we 5 jaar verder en doet hij het nog steeds goed. Tot vorige week :cry:

Het probleem is dat hij simpelweg niet meer aangaat. Alsof de stekker niet zou inzitten. Ik heb een ander stopcontact geprobeerd. Ik heb ook het deurcontact getest, dat lijkt te werken. Als ik op de voeding die op printplaat binnenkomt, meet, dan zie ik 20V (AC) bij het aansteken van de drukknop en 3V bij het uitzetten van de drukknop. Het is een drukknop, geen schakelaar.

Wie kan mij verder helpen om dit te 'debuggen'? Hieronder enkele foto's:

Alvast bedankt!

IMG_4493.jpg


IMG_4513.jpg


IMG_4514.jpg
 

SamD

  • #2
Een update over de 'drukknop'. Die heeft 3 paar contacten waarvan 2 paar doorverbinden en als schakelaar werken. 1 paar werkt als drukknop.
 

SamD

  • #3
Nog een update voor de voedingskabels. Na de schakelaar meet ik 220V, daarvan gaat de voeding terug naar onderen (wit-rode kabel), passeert het een systeempje (zie foto) en komt het als rode kabel terug naar boven waar ik maar 20V op meet. Ik ga er vanuit dat dit 'systeempje' wel eens het probleem zou kunnen zijn. Maar wat is dit? De groene kabel (minder dik) komt van het deurcontact (dat ik voor de zekerheid toch eens overbrugd heb)

IMG_4515.jpg
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Hier is overduidelijk het (voor ingewijden) bekende probleem aan de hand:
Het voedings-IC LNK304GN heeft het begeven, daardoor kortsluiting veroorzaakt en daardoor de beveiligingsweerstand laten ploffen.
Zie de door mij bewerkte afbeelding:

IMG_4514.jpg


Bij de rode pijl het voedings-IC. Als ik me niet vergis is het typenummer daarvan LNK304GN. Bij de punt van de pijl is het opschrift weggevallen, daar is waarschijnlijk een schilfertje afgesprongen. De weerstand zit bij de gele pijl. Die is heel duidelijk verbrand. Waarde is zeer waarschijnlijk 100 Ohm, (3 watt, veiligheidsweersstand) geweest.

Dergelijke componenten zijn aak als setje te koop voor weinig geld, zo zoeken brengt al een en ander.
Het probleem is vaak, dat voor het solderen van zo'n IC, dat in SMD-techniek is uitgevoerd, ervaring nodig is om deze uit- en de nieuwe weer in te solderen.

Wat is het FD-nummer van het apparaat?
 

SamD

  • #5
Bedankt, het is inderdaad de LNK304GN. Hier nog een close up foto.

Het was even zoeken naar het FD-nummer maar die is FD 9007. Als ik het goed begrijp is die uit 2011. Dat valt nog mee, ik had ze ouder verwacht.

IMG_4530.jpg
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
SamD schreef:
FD-nummer maar die is FD 9007.
Dat betekent dat dit model in juli 2010 gefabriceerd is.
Een van de laatste met een doorstroomelement en dit soort besturingsprint achter het bedieningspaneel. Nieuwere modellen (eigenlijk al vanaf ca. 2008) hebben allemaal een hittepomp en een besturing onderin de machine.
 

SamD

  • #7
Super bedankt alvast. Ik bestel de componentjes. De SMD component lijkt mij nog net groot genoeg om met de hand te solderen.

Met de nieuwe foto, denk je dat de weerstand 100 Ohm is? De kleuren lijken me eerder bruin/wit/oranje (19k) maar dat lijkt me zo'n vreemde waarde.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Die kleuren zijn zo geworden doordat de weerstand verbrand is. Maar de eerste ring is bruin en dan is de meest voorkomende waarde 100 Ohm. Een andere veel voorkomende waarde is 47 Ohm, maar dan is de eerste ring geel.

Het grootste probleem bij de SMD component is het lossolderen. Vaak worden de banen zo heet als je hem er in één keer uit wilt halen, dat ze onherstelbaar beschadigd worden. In een ander forum werd zoiets in het verleden beschreven, zie:


Suggesties hoe je het wel zou kunnen doen vind je hier:

De link die daar vermeld staat, heb ik even via Google translate laten lopen, zie hier (klik).
 

SamD

  • #9
Ok,

Goed om te weten. Ik vraag ook even raad bij mijn pa, die kent wel wat van SMD solderen.

Groeten,
Sam
 

SamD

  • #10
De nieuwe componenten zitten er in en de vaatwas draait op volle toeren!

De SMD-component heb ik kunnen verwijderen door de pootjes los te knippen en ze er dan af te solderen.

@Kees Super bedankt!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
Dat is een heel goed bericht.
Altijd mooi om oude apparatuur nog een aantal jaar bruikbaar te maken en helemaal als je de reparatie zelf hebt kunnen uitvoeren!
Bedankt voor de terugmelding! :prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu