Ontluchten CV installatie

Senna

  • #1
Tijdens het opwarmen van het CV systeem, bijvoorbeeld naar 20 Graden, begint de ketel, en dus het hele systeem, naarmate de watertemperatuur stijgt, te borrelen en te sissen. Wanneer de gewenste temperatuur eenmaal is bereikt en de ketel vanaf dat moment deze op peil houdt, is er niets meer aan de hand. Op de ketel zit een automatische ontluchter en alle radiatoren staan open en zijn ontlucht. Ook het expansievat is ontlucht en de manometer geeft een constante waarde aan van 1,3. Wat kan er aan de hand zijn?
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #2
Wij hebben dit een keer gehad. Bleek kalkafzetting in de ketel te zijn. Wonen jullie in een gebied met hard water?
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #3
Merk en type ketel en soort installatie kan helpen bij het probleem.

probeer heea zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
 

Senna

  • #4
Het gaat om een Wolf ketel , VR typ GG (zonder warmwatervoorziening) De ketel is 8 jaar oud en het probleem speelt al jaren. Kan het iets te maken hebben met het feit dat de ketel tegelijk het hoogste punt is? (vroeger zag je naast de ketel ook wel ontluchtingspijpjes er bovenuit steken die dan het hoogste punt vormden)
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #5
Helaas met het merk wolf ben ik niet bekend,,

wat je zou kunnen proberen mbt kalk is het systeem drukloos maken [niet helemaal leeg] en dan op het hoogste punt in het toestel,,[meestal een ontluchter] na het voorzichtig iets verder leeg laten lopen er een fles natuurazijn in laten lopen,,

het systeem weer op druk brengen en de driewegklep handmatig op warmwater zetten en de ketel flink opstoken.

de evt kalkafzetting laat dan los.

maar als dit probleem al jaren speelt ben ik bang dat er een structueel probleem is,
hetzij niet ingeregeld op cv vermogen of verkalking in een tapspiraal [WW] .

je zal zelf moeten beoordelen of het de evt investering waard is mits je er zelf niet uitkomt om een installateur [met ervaring in het merk,,vraag hier specifiek naar! ] heea na te laten kijken.
 

LoMax

  • #6
Ik lees dat de topicstarter het expansievat 'ontlucht' heeft. Terwijl er in dat vat juist wel een bal lucht moet zitten, om de uitzetting op te vangen. Ik zie namelijk geen andere mogelijkheid om dit vat te ontluchten, dan via het ventieltje onderaan. En dat is nu net niet de bedoeling, hiermee zet je het vat op druk. Of mis ik iets?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Dat zie je goed Lomax.
Om dit probleem op te lossen: systeem leeg laten lopen (in ieder geval tot onder het nivo van het expansievat. Expansievat losdraaien. Let op kan vol met water zitten en dus zwaar zijn en een waterballet veroorzaken.
Met expansievat naar het tankstation en met de bandenpomp de op het vat aangegeven druk op het ventiel zetten en vullen. Aan de aansluitzijde moet nu een gedeelte van de rubber menbraam zichtbaar / voelbaar zijn en blijven gedurende enige tijd (anders is hij lek en moet je hem sowieso vervangen).
Eigenlijk moet het vat gevuld worden met stikstof, maar dat zal wel een brug te ver zijn...
Vat terugplaatsen en systeem vullen.

Die truc met azijn heb ik ook eens gedaan en helpt inderdaad tegen fluitende ketels.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #8
en de manometer geeft een constante waarde aan van 1,3
Als het expansievat leeg zou zijn zou de manometer niet constant op zo'n waarde staan. Een overdruk ventiel in een CV installatie gaat meestal pas open bij 3 bar. Met een leeggelopen expansievat zou bij opwarming het water snel in druk stijgen tot 3 bar en vervolgens uit dat overdrukventiel druppelen, niet borrelen of sissen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu