Observatorium in tuinvijver

Butterflies

  • #1
Hallo,
Ik wil een observatorium bouwen in mijn tuinvijver.
Dit moet een soort bak of kamertje worden dat grotendeels onder de waterspiegel ligt. Aan drie zijden moet men door een raam de vijver in kunnen kijken.

Ik heb zelf gedacht aan een soort betonnen constructie (ca 150 cm hoog, 250 cm lang en 150 cm breed) met aan drie zijden een gat van een anderhalve meter waar later glas tegen wordt geplaatst. Maar voordat ik in details ga, zou ik graag nog eens wat willen brainstormen. Ik hoop daarbij dat ik kan profiteren van de kennis aanwezig op dit forum.

Het belangrijkste knelpunt lijkt me de waterdichtheid van een betonnen constructie. Is dat te doen?
Een alternatief zou een kunststof of metalen bak zijn. Maar deze gaat vroeg of laat drijven. Is het mogelijk om zo'n bak te verankeren? Hoe kom ik aan zo'n bak. Kun je die ook laten maken wellicht, met de gaten er al in bijvoorbeeld?

Graag uw reacties?
Hartelijk dank,
Rob
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Een betonnen bak kan ook heel goed drijven.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Je wil door de vijver heen kunnen lopen? Maak even een schets van het idee.

Een betonnen bak waterdicht maken kan wel, maar is voor een leek niet makkelijk. Het is makkelijker dit met een ander materiaal te doen, maar dat kan ook op het beton (bv. polyester).

Je bedoeld niet zoiets?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Wow at ziet er leuk uit.
 

Butterflies

  • #5


Bij deze een schets. Hopelijk geeft dit een beter idee.
Graag een reaktie.
 

Millew

  • #6
Alles is natuurlijk te doen, maar bedenk wel waar je aan begint.
Een bak van die afmetingen heeft zonder wanddikte mee te rekenen al een waterverplaatsing van ca. 5,6 m3. Het gewicht van de bak zal dan minimaal 6000 kg moeten zijn op het niet te laten opdrijven. Verankeren zou kunnen, maar de ankers moeten dan wel door de vijverbodem heen.
Een betonnen bak zal bij de genoemde maten inwendig aangenomen ca. 22 cm dikke wanden en vloer moeten hebben om op eigen gewicht beneden te blijven. Dat is ruim 4 m3 beton.
Voor de sterkte zal je die dikte ook wel nodig hebben.

De vierkante vorm is niet ideaal. Voor zoiets is een ronde vorm beter geschikt. Dat is vanzelf al veel beter bestand tegen de waterdruk en biedt ook mogelijkheden om iets bruikbaars op de kop te tikken, bijvoorbeeld een opslagtank. Laat er een aantal 'patrijspoorten' in lassen en zet daar glas in.
Rechtop in de vijver met een paar kuub ballastzand of beton er in en je bent klaar.

Edit:
Had de schets nog niet gezien, want we warern tegelijkertijd aan het schrijven.
Bij nader inzien is die tank misschien niet zo'n goed idee. Om die te ballasten heb je ruim 1 meter hoog beton nodig, ongeacht de omtrek. Dan wordt de totaalhoogte ruim 2,5 m. Past waarschijnlijk niet in de vijver.
 

Butterflies

  • #7
Ik denk dat het met die druk van buiten best mee gaat vallen. De vijver is maar een meter diep en de 'ramen' zijn maar een halve meter (maximaal 75 cm) hoog en daarvan zit ook nog een deel in de lucht.

Desondanks begin ik me ook steeds meer te realiseren dat dit niet zomaar een projectje is. Ik begrijp intussen dat ik met 30 cm wanden moet gaan werken om de boel waterdicht te krijgen, bovendien met kimplaten en een redelijk professionele bewapening.

Daarom wil ik de alternatieven ook goed bekijken. Een opslagtank klinkt wel interessant. Hoe kom je aan zo'n ding? Over de diepte hoef je je geen zorgen te maken. De vijver heeft geen folie of polyester maar een natuurlijke bodem. De vijver wordt gevoed vanuit een beek die er dichtbij langs stroomt.

Ik zou alleen toch graag rechte ramen hebben, omdat ik er ook door wil kunnen fotograferen. Zijn er wellicht ook rechthoekige opslagtanks? Heb je misschien een tip waar ik zo'n tank zou kunnen zoeken. Bij wat voor soort bedrijf. Zodat ik hier in hongarije een beetje kan gaan zoeken. Enige andere tips zijn van harte welkom. Ik zit voorlopig nog in de brainstormfase.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Bij mij schoot een zeskant in het hoofd. Een zeskant gaat richting de ronde vorm. Je zou dat van heel heel dik glas kunnen maken.
Glas is goed te lijmen gezien in Blijdorp.
 

Geus

  • #9
Als je voor een goede fundering zorgt, waarbij het water niet onder de constructie kan komen (communicerende vaten), loop je ook niet het risico dat de boel kan gaan drijven en is ook niet de eerder genoemde massa nodig. (Afhankelijk bodem/ grondwaterniveau)

Misschien moet je het zoeken in de richting van damwandtechniek. Misschien kan je een damwandsysteem (laten) plaatsen tot vlak onder de onderkant van de ruiten. Daar bovenop dan een constructie met de ruiten. Dat is nog wel een uitdaging om dat waterdicht te krijgen, maar dan heb je alleen nog te maken met zijwaartse druk van 75 cm water, en niet meer van de opwaartse.
 

Millew

  • #10
@Geus:
De eerste oplossing die jij voorstelt is vrijwel niet uitvoerbaar en zal in de praktijk ook niet werken. Bij natuurlijk water zal de waterdruk ook dieper in de grond zitten. Die gaat op zijn beurt de constructie, die je er onder bouwt om het water tegen te houden, omhoog duwen.
Als het een vijver met vijverfolie was, zou je gelijk kunnen hebben, mits je de bak dan integreert in de vijverfolie. Dus de vijverfolie laten aansluiten op de bak i.p.v. de bak in de vijver zetten.

Het damwandprincipe zal alleen werken als je daar ook permanente bemaling in aanbrengt en het zodanig uitvoert dat het geen kwaad kan als de bemaling uitvalt. Dus daarbinnen geen bak of vloer maken die alsnog omhoog wordt gedrukt als er toch water onder de vloer komt.
Hoe groot de pompcapaciteit moet zijn, hangt o.a. af van de diepte van de damwand en de grondsoort van de bodem(lagen).
 

Millew

  • #11
Butterflies schreef:
Daarom wil ik de alternatieven ook goed bekijken. Een opslagtank klinkt wel interessant. Hoe kom je aan zo'n ding?
Hebben ze in Hongarije geen sites voor de verkoop van tweede hands spullen? In Nederland bieden landbouwers e.d. nog wel eens iets bruikbaars aan.
In een ronde wand lukt het ook wel om rechte ramen in te bouwen m.b.v. een soort kozijn. Je zal t.p.v. de raamopeningen de wand in ieder geval toch moeten versterken.

Met 1 m hoogteverschil tussen vloer en waterhoogte wordt het wel iets minder kolossaal. Maar als de bak rondom 1,5 hoog is, zul je daar toch het evenwicht op moeten baseren. Tenzij de waterstand altijd 0,5 meter onder de bovenrand blijft of dat je een beveiliging inbouwt dat de bak volloopt als de waterstand te hoog wordt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Geus schreef:
Als je voor een goede fundering zorgt, waarbij het water niet onder de constructie kan komen (communicerende vaten), loop je ook niet het risico dat de boel kan gaan drijven en is ook niet de eerder genoemde massa nodig. (Afhankelijk bodem/ grondwaterniveau)
Het gaat hier om een natuurlijke vijver, dus waterniveau vijver=grondwaterniveau.

Ik zie niet dat een leek dit voor elkaar gaat krijgen. Aannemers hebben vaak al grote moeite om kelders waterdicht te krijgen, laat staan het plaatsen van onderwaterbeglazing.

Als je dit wilt, kan je het beste een prefab kelderbak bestellen, groot genoeg om de trap volledig in te maken. Daar laat je vervolgens ruiten inzetten door een bedrijf die daar ervaring mee heeft (in een dierentuin bv.). Een constructeur moet dit alles uitrekenen aan de hand van de grondslag ter plekke.

Overigens hoe je het nu tekent, zit de trap veel te laag. Denk ook aan een pompput in de bak voor regenwater. En het kunnen schoonmaken van de ruiten.
 

Millew

  • #13
Bij een prefab kelderbak zal je de raamopeningen gelijk mee moeten
nemen i.v.m. de wapening.
Ook is het aan te raden om een stelframe voor het raam met een voldoende brede flens mee in te storten om zogenoemde achterloopsheid van water door het beton te voorkomen.

Overigens kan een zorgvuldige leek beter presteren dan een knoeiende aannemer.
 

Butterflies

  • #14
Ik zit nu te denken aan een vuilcontainer van zo'n twee meter hoog. Daar blijkt na wat googlen wel aan te komen hier. Ca 75 cm beton erin of grind of zand. Eerst even uitrekenen natuurlijk hoeveel er in moet. Resteert ruim een meter om ramen aan te brengen.

Korrosie voorkomen wordt dan wel een knelpunt. Lukt dat?
 

Butterflies

  • #15
Hallo,
Goed ik heb na lang denken, gebruik makend van alle adviezen op dit forum en op bouwinfo, besloten om met beton te gaan werken. Dit wil ik nu tot in de puntjes gaan uitwerken, ook weer hopend op kritiek van forumleden. Ik heb een schets bijgevoegd, zodat je weet wat ik wil.

Ik heb gekozen voor wanden van 30 cm, omdat men zegt dat beton bij deze dikte waterdicht is en omdat dit ook nodig is voor het gewicht. Het geheel wordt dus een bunker met een kruipruimte van 2 bij 1 bij 1,5 meter en wanden en vloer van 30 cm. 1 raam van 100 * 75 cm, 2 ramen van 125 * 50 cm.
Ik heb berekend dat dit geheel ca 7000 liter water gaat wegzetten ( ik heb een randje van 10 cm boven water!). En dat de betonen bak ca 8500 kilo weegt (een kleine 4 kub), voldoende dus om de waterdruk te compenseren.

Nu zou ik dus graag adviezen willen over hoe dit nu precies aan te pakken. Ik ga het uiteraard niet alleen doen, maar vraag een bevriende aannemer voor hulp. Toch wil ik me goed voorbereiden want deze aannemer heeft nog nooit een constructie voor onder water gemaakt.

Voorlopig heb ik de volgende vragen:
1 Wat voor soort bewapening heb ik nodig in de vloer en wanden?
2 Hoe maak ik de raamopeningen
3 hoe krijg ik het beton goed onder de raamopeningen
4 Wat kan dienen als kimplaten? Zijn die eigenlijk wel nodig, aangezien het water veel hoger staat dan de kimplaten.
5 Wat voor soort beton in de bodem en de wanden?
6 andere punten die van belang zijn???

Thanks,
rob
 

Millew

  • #16
Dit onderwerp overstijgt het niveau van een klusvraag, maar hier een poging om je op weg te helpen.

De hoofdvraag is natuurlijk, hoe ga je dit in het water bouwen? Kan je een bouwput maken, het water tijdelijk afdammen, omleiden o.i.d.. Anders moet je de 'bunker' in prefab gaan bouwen en op z'n plaats laten zetten. Dat verooraakt dan andere krachten op de constructie en zal in de berekening van de wapening moeten worden meegenomen. En dan komen we op punt 1: wapening zal je door een constructeur moeten laten berekenen.
2) raamopeningen mee nemen in de bekisting
3) 'onderdorpel van de raamkist als luik uitvoeren. Daar kan je het beton onder de ramen doorheen storten en als je op hoogte bent, wordt het luik dicht gemaakt.
4) kimplaat of stortnaadplaat is dun staalplaat, ca. 20 cm breed. Stortnaden voor het storten van de wanden goed schoonmaken (eventueel stralen) en aanbranden met cementpap.
5) betonsoort: sterkteklasse en milieuklasse wordt bepaald door de constructeur. Consistentie (vloeibaarheid) is o.a. afhankelijk van betonafmetingen en stortmethode en wordt doorgaans bepaald door de aannemer in overleg met de betoncentrale. Daarbij zijn de sterkteklasse en milieueklasse leidend.

Andere punten van belang. Mijn opmerking over een stelkozijn meestorten met een staalplaatrand die in de beton steekt. Dit om de lekweg langs de raamopening te vergroten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Technisch is het misschien wel te doen maar tot nu toe heb ik nog niets gelezen over bevriezen, dat lijkt me nog 1 van de grootste risico's tenzij u de boel gaat verwarmen.
 

Butterflies

  • #18
Het vijverwater bevriest niet. Dat komt van een beek nabij, en het beekwater heeft een constante temperatuur van ca twaalf graden (komt uit een vulkanische bron). De grondwaterspiegel zit hier van nature erg diep, met als gevolg dat er voortdurend water diep wegzakt in de bodem. Er is dus continue een aanvulling vanuit de 'warme' beek in de vijver.

Dit betekent ook dat als ik de inlaat dichtzet, het waterniveau zakt, zodat we kunnen graven in een niet al te natte bodem.

Maar wat nu als het eens wel zal bevriezen. Wat zijn dan de risico's?
 

Butterflies

  • #19
Millew schreef:
Andere punten van belang. Mijn opmerking over een stelkozijn meestorten met een staalplaatrand die in de beton steekt. Dit om de lekweg langs de raamopening te vergroten.
Dit snap ik niet. Kun je dit uitleggen aan een leek?
Ik heb inmiddels met een aannemer gesproken. Hij komt op 22 september langs en dan wil ik zoveel mogelijk punten van belang met hem doornemen.
 

Millew

  • #20
Ik bedoel zoiets:



Groen is een staalprofiel, dat als stelkozijn dient voor de rest van het raam. Rood is de staalplaat die waterdicht aan het stelkozijn is gelast.

Beton is een poreus materiaal. Bij waterdruk op het beton zal na verloop van tijd het beton geheel verzadigd zijn met water. De ogenschijnlijke waterdichtheid van beton komt doordat het water aan de droge kant sneller verdampt dan dat het aan de natte kant kan binnendringen.
Door de afstand, die het water moet afleggen, te verlengen hou je het ook rondom het raamkozijn droog.
In pincipe zal de breedte van de staalplaat dus de helft van de betondikte moeten zijn om bij het raamkozijn een vergelijkbare waterdichtheid te krijgen als bij de rest van de wand.

Met een waterdichte coating op het beton aan de natte kant rondom het raam zou je het ook kunnen opkossen, maar die staalplaat is betrouwbaarder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
5
Gerelateerde onderwerpen
Tuinvijver aanleggen

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu