Nigeriaanse reparaties aan whirlpool koelkast geen succes...

Jaapameele

  • #1
Dames en heren specialisten! gaarne jullie ideeën over het volgende:

ik heb een Whirlpool combi koelkast, 8564 826 01041 met bovengedeelte koelen, onder drie vriesladen. Na zes jaar heeft de compressor het begeven en die is vervangen door een nieuwe Danfoss compressor van 0.25 hp. De reparateur heeft vervolgens de leidingen niet echt goed gesoldeerd en na zes weken was het gas weer verdwenen en dan koelt hij echt niet meer.

Een nieuwe specialist (?) heeft het ding met R134 gevuld, beweerde dat er 6 kg in moest, maar in Nigeria waar ik woon is het niet ongebruikelijk om er dan 4 kilo in te stoppen en 6 af te rekenen.

Bij thuiskomst de koelkast 24 uur laten staan en vervolgens blijkt het ding niet naar behoren te functioneren:
1. met de koelkast op invriesstand komt de temperatuur in het koelgedeelte niet onder de 14 graden en is er een gedeelte onder de verdamper (in het koelvak) dat heet aanvoelt
2. met de koelkast niet op invriesstand komt de temperatuur in het koelgedeelte op 9 graden en voelt dat gedeelte handlauw.
3. aan de zuigkant van de compressor wordt een hoop ijs gevormd.

Wat denken jullie? Te weinig gas? Dat hele kleine buisje van de droger naar de compressor verstopt? Andere briljante ideeën zodat ik beslagen ten ijs kan komen om de reparateur te vertellen wat hij wel of niet moet doen?

met grote dank voor de tijd die jullie hieraan spenderen, jaap



Voor de goede orde: er brandt geen lampje in de koelkast!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Op het forum worden normaal geen uitspraken gedaan over uitgevoerde reparaties, dit staat ook in de forumregels.
Ik weet van kennissen in Kenia dat er niet al te nauwkeurig gewerkt wordt en er inderdaad vaak zaken op de rekening staan die niet of slechts ten dele uitgevoerd zijn, je moet goed beslagen ten ijs komen wil je verhaal kunnen halen.


In Kenia ligt het dus heel wat anders dan hier, wat mij betreft mag uw vraag gewoon beantwoordt worden door de beantwoorders.
 

Co de Witgoedman

  • #3
Ik ben geen stekmonteur ( bevoegd om in koelapparaten compressoren ed te vervangen en vullen), maar verwacht wel een te lage gasdruk, dus te weinig gas in het apparaat.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #4

Chathanky

  • #5
Al zou het 4 kg zijn dan kun je je bier koud houden in je woonkamer :mrgreen:

De vraag is of er r134 in hoort te zitten, een ander type koelmiddel werkt niet en geeft problemen. Is het een moderne europese koelkast dan is deze afgevuld met propaanggas. Om er achter te komen moet je bij de fabrikant zijn, mmischien dat een van onze witgoedmensen weet welk type toegepast wordt bij welk merk en jaar.

Het bevriezen van het expansieventiel kan duiden op een verstopping van het ventiel, een verkeerd koelmiddel of te weinig koelmiddel.

Als een installatie opnieuw gevuld wordt dienen de leidingen schoon en droog te zijn, het minste aan vervuiling kan leiden tot een verstopping van het expansieventiel. Leidingen worden normaal getest op lekdichtheid en daarna wordt er gevacuümeerd na enige tijd kan er gevuld worden en zijn de leidingen in iedergeval vrij van vocht.

Het is een precisieklus die weinig ruimte laat om te rommelen.
De gemiddelde nigeriaanse monteur ken ik niet maar waar weinig regelgeving is is een hoop ruimte voor...... :(

In iedergeval sterkte met je probleem mischien dat dit wat inzicht geeft als je de heren aan de gang ziet.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik denk dat er wat door alkaar gehaald worden wat betreft de hoeveelheid koelmidddel!

Hier enkele gegevens van deze koelkast 856482601041:
Code:
Freezing capacity   6 kg

Compressor
Type                NL 7F
Capacity (CECOMAF)  134 Watt

Refrigerant
Type                R134a
Quantity            130 g
6 kg slaat dus op de max. invriescapaciteit, de hoeveelheid koelmiddel is 130 gram... :mrgreen:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Je moet idd wel het juiste gas gebruiken.
Normaal spoel je je systeem eerst met stikstof hierdoor verdwijnt het lucht en vocht uit het systeem.
Vervolgens ga je vacumeren en controleer je daarna de luchtdichtheid door het vacuüm te meten, als deze constant blijft kan je gaan vullen.
Belangrijk is dat je de juiste gas en het juiste gewicht aan gas in voert.
Dit gas is gematched op het systeem dus een compressor voor r134 zal geen ander gas verdragen en een verdamper voor r104a zal ook niet werken met een ander gas.

Solderingen dienen gemaakt te worden onder doorstroming van stikstof 2l/min zodat je geen blakering van het koper krijgt aan de binnenzijde.
Doe je dit niet dan gaat je inspuitventurie/capilair verstopt zitten en kunnen kleppen blokeren en dan is het einde koelsysteem.
reinigen is eigenlijk niet te doen.
 

Jaapameele

  • #8
Heren, dames(?), dank voor deze ontluisterende mededelingen!

met name het feit dat ik betaal voor 6 kilo r134a en er (ik heb nog even het fameuze plaatje naast de groentela bekeken) 140 gram in gaat.

weer wat geleerd........morgen verhaal halen, dat levert altijd weer een onvergetelijke anecdote op.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
@ Ron, de omstandigheden zijn vergelijkbaar, ik was al benieuwd wie het zou zien :lol:
Er moet inderdaad Nigeria staan.
 

Jaapameele

  • #10
Laatste nieuws uit Nigeria: ik heb mijn geld teruggekregen, er zijn excuses aangeboden en het ding is ook nog gerepareerd zodat hij het nu wel goed doet. bedankt voor alle reakties!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu