Nieuwe woning: Houten vloer isoleren + evt. vloerverwarming

Marlou92

  • #1
Hallo!

Wij krijgen in januari de sleutel van ons nieuwe huis. Het is een oud huis ui 1890 en in een groot deel van de woning is de vloer niet geïsoleerd. Het is een houten balkenconstructie.
We zijn bezig met verschillende opties (schuimbeton, fermacell platen et cetera), maar we twijfelen wat het beste idee is. De kruipruimte is helaas te laag om vanaf onder te isoleren. Het liefst plaatsen we ook direct vloerverwarming, maar dit is geen noodzaak.

Heeft iemand nog een goed idee?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #2
Als de vloer slecht is (verrot verzakt oid) alles eruit isolatie en beton erin.
Als de vloer nog goed is en u kunt iets de hoogte in een droogbouw vloerverwarming met een extra pir isolatieplaat eronder
 

mart3223

  • #3
Ik heb een maand geleden in onze woning 67m3 schuimbeton laten pompen in mijn woning. Prachtig proces, mooi resultaat. Laagdikte van 40cm over het algemeen in de woning, vloerverwarming er op en de dekvloer. Goed denken om mantelbuizen in de hoeken, want je raakt je kruipruimte kwijt. Ook leuke subsidies beschikbaar! (Ook volgend jaar nog wel in de SEEH / ISDE denk ik).

Dus ik zou zeggen schuimbeton. Werkt fijn en snel, isoleert goed. En zeker niet duur. Vloerverwarming op een houten vloer had ik niet gedaan. Perfect geïsoleerd krijg je het het niet je hebt voor vloerverwarming toch minimaal een R van 3 nodig.

Schermafbeelding 2020-12-11 om 20.25.22.png


Schermafbeelding 2020-12-11 om 20.25.10.png
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #4
Met een houten vloer kun je tegenwoordig niet veel meer
schuimbeton met daarop vloerverwarming is toch de uitkomst
ook kun je de geïsoleerde versie nemen die de isolatiewaarde verhogen
ook onder de vloerverwarming isolatie aanbrengen zodat zoveel mogelijk de cementdekvloer warm word
Neem wel minimaal 5 mm dekking op de leiding met de dekvloer
scheelt stukken energie
 

In gedachten

Specialist Vloerverwarming
  • #5
Wanneer de vloeren nog in goede staat zijn, zou ik een droogbouw-vloerverwarming adviseren.
Bedenk voordat je met andere oplossingen begint ook dat het verwijderen en opnieuw opbouwen van de bestaande vloer ook flink in de papieren kan lopen.
Een goed droogbouw vloerverwarmingssysteem is licht in gewicht, reageert snel op een warmtevraag en is dus energiezuinig.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
mart3223 schreef:
Dus ik zou zeggen schuimbeton. Werkt fijn en snel, isoleert goed.
Net zo goed als ?????
 

mart3223

  • #7
Wgb schreef:
Net zo goed als ?????
Geen idee Wat bedoel je? De verwerking zoals ik het heb gedaan was prima, qua aanbrengen gewoon een aanrader.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Isoleerd!
 

Franc1234

  • #9
Volgens mij zijn er in deze 2 opties;
1. Vloer eruit, betonvloer er in. Je hebt tegenwoordig ook lichtgewicht stalen vloerbalken, en kun je met een hogere rd waarde isoleren. die kun je overigens ook met droogbouw uitvoeren.

2. vloerdelen verwijderen, van bovenaf tussen de balken isoleren, nieuwe vloer van 18mm underlayment. Zo zou je ook eenvoudig kabels en leidingen nog omleggen als dat nodig is.

Schuimbeton ben ik zelf niet van gecharmeerd. Je kunt echt nergens meer bij. Ik zou bv altijdbij mijn riool willen komen. Je moet vooraf ook goed nadenken over toekomstige wensen of uitbreidingen.

e.e.a. Gaat ook met een aantal vragen;
1. Wat is de staat van de vloer, is er balkenrot ja of nee.
2. Welke vloerafwerking neem je? Vaak kiest men pvc, verlijmd. Als je houten balken blijven, wat is dan je vlakheid? Moet je dat nog uitvullen of uitlijnen.
3. Met vloerverwarming op je houten vloer zal je vermoedelijk fermacell platen moeten leggen met leidingsleuven of tackerplaat. Je gaat dus de hoogte in. Dit ga je merken bij je 1e traptrede, pothoogte, eventueel en suite deuren inkorten etc.

kortom genoeg om over na te denken.
 
  • Like
Waarderingen: In gedachten

In gedachten

Specialist Vloerverwarming
  • #10
Je kunt ook droogbouw vloerverwarming tussen de houten balken plaatsen (+ daaronder isolatie) Deze methode wordt steeds vaker toegepast.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #11
Schuimbeton is voor de liefhebbers. 40 centimeter heeft een Rc van ongeveer 4, maar je moet de vloer verplicht 24 uur per dag stoken omdat het schuimbeton meeverwarmd moet worden en bijdraagt aan de traagheid van de vloerverwarming.

Als @Marlou92 nog geen oplossing heeft dan zou ik ook voor droogbouw vloerverwarming gaan.
 
  • Like
Waarderingen: In gedachten

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #12
Een traag systeem is een goede basis voor een (toekomstige) warmtepomp.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #13
Maar bij een oud huis uit 1890 waar de vraagsteller het over heeft zou ik niet direct richting warmtepomp willen denken. Dan moet je hele sprongen vooruit in isolatie en ventilatie om het met een warmtepomp comfortabel te krijgen.
 

In gedachten

Specialist Vloerverwarming
  • #14
Walker schreef:
Een traag systeem is een goede basis voor een (toekomstige) warmtepomp.
Traag kost meer energie en dat willen we in de toekomst juist niet

Dit is een opbouwmethoden voor vloerverwarming tussen de balken. Vergt wel een stukje werk, maar bespaart je veel gebreek en kosten.
Voordeel is ook dat je niet omhoog komt en hierover ook weer een houten of laminaat vloer kunt leggen (of als je anders wenst met bijv. een Fermacell tussenlaag: PVC materialen of tegels)
Reageert snel op de warmtevraag, dus is ook energiebesparend
tussenbalken15.jpg
 

Franc1234

  • #15
Interessant systeem, maar hoe zit dat met warmteverlies? Ik zie hier nog geen hoogwaardige isolatie?
En hoe leg je dan je strengen aan? Normaliter heb je te maken met groepindeling. Je zal de bintvakken toch ergens moeten betreden en onderling oversteken
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Het is totaal overbodig een quote plaatsen als de tekst er net boven staat.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #17
Kruipruimte uitgraven of leegzuigen en "gewoon" van onderaf isoleren.
 

In gedachten

Specialist Vloerverwarming
  • #18
Francois_03 schreef:
Interessant systeem, maar hoe zit dat met warmteverlies? Ik zie hier nog geen hoogwaardige isolatie?
En hoe leg je dan je strengen aan? Normaliter heb je te maken met groepindeling. Je zal de bintvakken toch ergens moeten betreden en onderling oversteken
Onder het droogbouwsysteem is veelal best nog wel plaats voor het aanbrengen van extra isolatie: daarvoor zijn diverse methoden beschikbaar.
Je kunt de groepen prima leggen in de droogbouwplaten met aluminium warmtegeleiders. Je zult zeker ruimte moeten maken om 16 mm buizen op enkele punten door te kunnen voeren. Het vergt inderdaad wel enige creativiteit en extra werk, maar inmiddels is bewezen dat dit een bruikbare methode is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu