Nefit Topline Aquapower HRC: driewegklep schakelt vaak, zonder warmwatervraag

Marco du Cato

  • #1
Sinds een tijdje hoor ik de driewegklep van de Nefit combiketel schakelen zonder dat er warm water gevraagd wordt. Ook is de CV niet in bedrijf. Al een installateur bij gehad, maar die vond geen oorzaak. Hopelijk heeft iemand hier een antwoord. De situatie:
  • Geen tapwatervraag
  • Geen warmtevraag
  • Voorverwarmen tapwater staat op “Eco”, dus geen voorverwarmen
  • Heel onregelmatig patroon van schakelen driewegklep: variërend van 8x per uur tot zelfs een keer 6x in 2 minuten
  • Ketel slaat ook aan: er is gasverbruik
  • Sinds een jaar een Remeha warmtepomp. Maar dit probleem is er sinds een maand of vier.
ik hoop echt dat iemand een oplossing kan aangeven, het is een erg storend geluid.
 
  • Waarschuwing
    Klusidee
    Waarschuwing
  • AvDijk

    Vaste Beantwoorder
    • #2
    Misschien verandering in druk in de waterleiding, en ergens lucht in de warmwaterleiding?
    Kun je de inlaatcombinatie eens dicht draaien en kijken of het dan over is?
     

    Mn22

    Vaste beantwoorder
    • #3
    De topline aquapower heeft een tapboiler en als deze op de eco stand staat, zal deze niet direct aanslaan bij het tappen van warmwater.

    Wel zal de ketel af en toe aanslaan om de boiler op temperatuur te houden, maar dat is zeker geen 8 keer per uur. Je zou hier kunnen denken aan een lekkende driewegklep, een boilersensor die is verlopen of bijvoorbeeld een lekkage in je warmwatersysteem, waardoor je ongemerkt warmwater verliest.
     

    AvDijk

    Vaste Beantwoorder
    • #4
    @Mn22 heeft gelijk, ik had niet (goed) naar het type ketel gekeken.:oops:
     

    Cvolieboy

    Specialist Verwarming
    • #5
    Laptop op de ketel aansluiten, kan je logggen en zien wat er is gebeurd.
    Op die manier kun je er vaak achter komen wat de reden van ketel acties zijn.

    Vr Gr
     

    Marco du Cato

    • #6
    Dank jullie wel voor de antwoorden! Ik heb alles al eens gecontroleerd op lekkage, maar kan nergens sporen van water vinden. En gezien het willekeurige patroon van aanslaan, lijkt me dat niet de meest voor de hand liggende oorzaak. Of zien jullie dat anders?
    @Mn22: hoe test ik de boilersensor? Weerstand bij koude en warme toestand meten? Is er een referentietable o.i.d. voor?
    @Cvolieboy: hoe kan ik dat uitlezen? heb ik daar een speciale app voor nodig?
     

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #7
    Je hebt een goede monteur nodig, concentreer je liever op het zoeken naar een goed bedrijf.
     

    Cvolieboy

    Specialist Verwarming
    • #8
    Een bedrijf wat gespecialiseerd is in Nefit ketels die hebben die mogelijkheid en de apparatuur om langdurig te kunnen te loggen, dat kun je zelf niet.

    Vr Gr
     

    Marco du Cato

    • #9
    @Ronny , @Cvolieboy Ik zou niets liever willen dan een vakkundige installateur vinden :shock:, maar is niet eenvoudig. Voor tips in de regio Heerenveen/Friesland houd ik me aanbevolen!
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu