Montageinstructie dakdoorvoer bitumen plat dak lastig te vinden

GGroen

  • #1
Geachte/Beste klussers,
Ik sta reeds geruime tijd in de wachtrij bij een dakdekker. Anderen reageren niet, hebben het te druk in de grote steden. Dus misschien moet ik zelf doen als het te lang gaat duren. Ik wil de Anjo 3000 60mm doorvoer voor transport van 1 enkele 3-aderige 4mm2 neopreen stroomkabel (voor AC/wisselstroomtransport afkomstig van micro-omvormers zonnepanelen op het dak) naar de onderliggende verdieping brengen. De doorvoer komt aan de zijkant van het dak van de houtskeletbouw verdieping. Op de draagbalken zit het houtendakbeschot, 7cm isolatieplaten bedekt met bitumen dakrollen. Geen electrakabels of leidingen tussen plafond en dakbeschot aldaar. Ik hoop op een paar vragen antwood te krijgen:

1. Ik moet dus door ongeveer 9 a 10cm kunnen met een gatenboor. Gebruik je daarvoor een speciale gatenboor, want mijn standaard gatenboor komt niet verder dan, zeg 5 a 6 cm? Suggestie?

2. Als ik eenmaal een gat met juiste diameter voor mekaar heb, dan kan die dakafvoer in het gat geschoven worden (nadat ik het bitumen rondom goed droog, schoon, stofvrij, en opgeruwd heb). Om de plakplaat te plakken kan ik standaard bitumen primer en bitumen lijm gebruiken om de aluminium roset op het bitumen dak te plakken. Correct?

3. Na drogen, kan ik nog een manchet van bitumen (zo'n ronde met een gat in het midden diameter 30 cm) over die dakafvoer schuiven en eveneens, met het zelfde plakmateriaal over aluminium plakplaat plakken (met zo'n kleine harde verfroller, totdat wat kit aan de randen verschijnt). Correct?

4. Ik laat het geheel drogen, en kit dan alle buitenranden nog even na. Correct?.

Zelfs op youtube alleen maar een video over die specifiek dakdoorvoer, maar er wordt niet gerept over hoe je dat zelf kan doen. Met het installeren van de zonnepanelen en de electra, daarover is genoeg informatie. Hierover dus niet en ik doe niks voordat ik weet hoe het in theorie moet gaan. Lukt het verkrijgen van kennis niet, dan zeg ik de dakdekeer af en ga ik zelf gewoon buitenom via een buis aan de achtergevel en daarna, vlakbij, door een geboord gat (beneden naar boven boren, en afkappinghuisje erop schroeven) in het kozijn van het kamerraam aan de achterkant van de woning. Kan ik vanaf terras goed bij. Ik hoop wat tips te verzamelen in geval ik het zelf moet doen als er over 2 weken nog niemand komt opdraven.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het beste is een PVC buis van 60 mm vanaf onderzijde plafond tot onder de dakbedekking aan te brengen.
In die buis steek je de Anjo.
In een laag bitumen is het heel lastig een gat te boren/zagen. Zaag komt vol met bitumen te zitten. Stanley mes gaat beter. Vervolgens verder boren/zagen of een scherpe beitel voor het isolatiemateriaal in de dakvloer.
Het gat in de dakvloer misschien 2 cm groter zodat je die ruimte met PUR kan afdichten.
Een en ander zou eigenlijk dampdicht uitgevoerd moeten worden.
Wat voor ruimte is het, veel vocht.
Ergens kan een dampremmer zijn aangebracht en deze zou je aan de PVC buis moeten aansluiten/afdichten.
GGroen schreef:
3. Na drogen, kan ik nog een manchet van bitumen (zo'n ronde met een gat in het midden diameter 30 cm) over die dakafvoer schuiven en eveneens, met het zelfde plakmateriaal over aluminium plakplaat plakken (met zo'n kleine harde verfroller, totdat wat kit aan de randen verschijnt). Correct?
Deze [
] handeling [/url] doe je ook maar dan met een manchet van bitumen. Het gaat om de kraag die krijgt als je de manchet om de buis van de doorvoer trekt. De aansluiting aluminium bitumen komt uit het water.

Pas op met een brander er zijn isolatie materialen die ontzettend gemakkelijk in brand vliegen. Blusser bij de hand.
Neem aan dat je nu begrijpt dat ze niet staan te dringen.
 

GGroen

  • #3
Bedankt voor het advies en de video. Vanaf de plafondkant werken gaat niet echt want er zit een gesloten gestuct plafond tegen de dakbalken. Tussen dat plafond en het houten dakbeschot zit zo'n 20-22 cm open ruimte. op het dakbeschot zit inderdaad een dampfolie en daarop de isolatieplaten en daarop weer het bitumen dak. Mocht ik het doen, ja, eerst gat op diameter uitsniijden met stanleymes, bedankt voor de tip! Ik kreeg net van Wolcraft al advies over het type gatenboor dan ik het beste kan gebruiken. Ik zal wel in twee etappes moeten boren omdat de lengte van de gatenboor die 10cm niet in een keer kan overbruggen. Da's alweer goede informatie m.b.t. gereedschap.

Vanaf onderkant werken is niet zo wenselijk want dan moet ik eerst door een gestuct plafond heen, 40 cm vanuit de wand in de kamer, da's niet netjes te herstellen later.

Ik moet dus van bovenaf werken, en ja, een pvc buis inbrengen is een goed idee, maar dan moet ik voor een 60mm pvc-buis wel een wat ruimere diameter kiezen voor het gat. Mogelik dat dat ook verklaard waarom in de "handleiding" (= 8 tekeningetjes) staat dat er een gat van 80mm geboord moet worden voor de Anjo 60mm-versie. Zou ook kunnen dat dit voor verzinken van de verbreding van de plastic Anjo binnenbuis nodig is, alvorens het aluminium rozet plat kan aansluiten op de bituumlaag op het dak. Er wordt inderdaad ook aangegeven dat de Anjo in een pvc binnenbuis kan worden geschoven (vandaar die drie dunne plastic ringen aan de onderkant van de plastic buis van de Anjo. Vooraf zal ik dan even kijken of die Anjo inderdaad gemakkelijk in een PVC verlengbuis kan schuiven. Maar ja, als de onderkant 60mm is dan lukt het niet om die in een PVC buis met binnenmaat 60mm te schuiven. Die zou ietsepietsj wijder moeten zijn. Ga het wel even opmeten in de bouwmarkt met een micrometer of dat inschuiven allemaal wel zo makkelijk gaat. Eerst maar ven op het droge oefenen voordat ik mijn dak ga torperderen.

Ik zag ook op de Anjo tekeningen dat er nog een bitumen plakplaat over de aluminium manchet moet worden geschoven en geplakt of gebrand op de dakbituumlaag. bitumen plakplaat overlapt de rand van de aluminium plakplaat met zo'n 10cm, schat ik. Moet die nou gebrand worden of kan-ie geplakt worden op het bestaande bitumen. Branden ga ik maar niet doen. Ik in plaats van die bijgeleverde bitumen plakplaat immers ook uitwijken naar een vaatje Bison Seal en een aantal lagen aanbrengen over die aluminium roset (eerst primeren) met textiel tussen de lagen. (zie youtube video over dit produkt).

Bedankt ook voor de opmerking over de dampfolie. Ik zie niet zo snel hoe dat op te lossen is. Als het gat netjes is gedaan zal ook die folie netjes doorboord zijn. Als er dan een strakaansluitende PVC buis van bovenaf ingeschoven wordt tot, zeg 2 cm, in die 20cm ruimte tussen plafond en dakbeschot, dan zou het toch o.k. moeten gaan? Dank voor de tips en aandachtspunten.

Ik stop even een plaatje erbij. De dakdoorvoer moet voor die 3 standpijpen komen of tussen de 3de pijp en de CV pijp. Die 3 pijpen passen precies tussen 2 draagbalken. In de kamer eronder is een omkasting getimmerd en met een gipsplatenwandje bekleed, onderkant open gehouden zodat ik er nog eens in kan kijken/werken.
20230118_165711.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
De dakdekker mag het uitzoeken.

GGroen schreef:
Maar ja, als de onderkant 60mm is dan lukt het niet om die in een PVC buis met binnenmaat 60mm te schuiven. Die zou ietsepietsj wijder moeten zijn. Ga het wel even opmeten in de bouwmarkt met een micrometer of dat inschuiven allemaal wel zo makkelijk gaat. Eerst maar ven op het droge oefenen voordat ik mijn dak ga torperderen.
Door de kunststof ribbels zal die doorvoer op haast alle buizen passen en afdichten.
Zoek of meet ook op wat de diameter van de onderkant van het conische gedeelte van de doorvoer is.
Geef de Anjo wat ruimte en zet deze wat verder af van de andere doorvoeren. Ruimte om te kunnen werken is voor de waterdichtheid wel zo prettig.
GGroen schreef:
Ik zag ook op de Anjo tekeningen dat er nog een bitumen plakplaat over de aluminium manchet moet worden geschoven en geplakt of gebrand op de dakbituumlaag. bitumen plakplaat overlapt de rand van de aluminium plakplaat met zo'n 10cm, schat ik. Moet die nou gebrand worden of kan-ie geplakt worden op het bestaande bitumen. Branden ga ik maar niet doen. Ik in plaats van die bijgeleverde bitumen plakplaat immers ook uitwijken naar een vaatje Bison Seal en een aantal lagen aanbrengen over die aluminium roset (eerst primeren) met textiel tussen de lagen. (zie youtube video over dit produkt).
Waarom denk je dat Anjo zo'n advies geeft.
Let op er is verschil tussen een bestaande dakdoorvoer opnieuw waterdicht maken of een nieuwe met die meuk aanbrengen.
De opstaande rand of de opgetrompte kraag van de manchet is het toverwoord.
 

GGroen

  • #5
Nou bedankt maar weer. Mijn voorkeur is natuurlijk de bijgeleverde, ik vermoed, bitumen plakplaat die over dat aluminium schuift en daarop vast geplakt moet worden, alsmede over het bitumen dak. Alleen is me uit de handleiding helemaal niet duidelijk of die plaat nou vastgebrand moet worden of met plakkit vastgezet kan worden. Ik zag echter wel al dat "mensen" bij de Anjo "vaak" een bepaalde kit bijbestellen. Als dat de kit is die ik kan gebruiken doe ik dat natuurlijk (wel alle ondergrond, alu en bitumen, eerst schoonmaken, wat opruwen, schoonmaken, en primeren).

Sorry, maar wat bedoel je precies met dat de opgetrompte kraag het toverwoord is? Weer bedankt!!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
GGroen schreef:
Mijn voorkeur is natuurlijk de bijgeleverde, ik vermoed, bitumen plakplaat die over dat aluminium schuift en daarop vast geplakt moet worden, alsmede over het bitumen dak
Die doorvoer bestaat volgens mij uit slechts twee delen. De kap deel zwart en de doorvoer van aluminium. Heb je een geisoleerde uitvoering?
De doorvoer zet je met een laag kit onder de plakplaat op het dak. De kit geeft ook een extra afdichting.
Maak het dak eerst schoon met een staalborstel. Behandel de plakplaat met een primer en brand de manchet op de plakplaat en de dakbedekking.
GGroen schreef:
Sorry, maar wat bedoel je precies met dat de opgetrompte kraag het toverwoord is? Weer bedankt!!
Op 32 seconden in het filmpje van structasael zie je de opgetrompte kraag in de manchet ontstaan.

Al gravende op het internet kwam ik deze methode. tegen.
Ik neem aan dat die kit voldoende op de bitumen zal hechten. Het lijkt mij de methode om zonder openvuur die doorvoer netjes en waterdicht in te werken.
 

GGroen

  • #7
Ik wil je nogmaals hartelijk danken voor de reflecties en adviezen. Als er niet zo'n bitumen ronde manchet in de doos zit, koop ik er eentje bij de bouwmarkt hier (heb ze al zien liggen), mits die dop op de anjo eraf gedraaid/gehaald kan worden zodat het centrale gat in die manchet over die aluminium roset/plakplaat geschoven kan worden en worden vastgeplakt op het alu en, onder de buitenrand, op het bitumen dak. Moet het gat dan misschien iets groter uitsnijden, maar dat lukt wel. Als ik besluit het te doen, dan koop ik natuurlijk eerst alle materialen en de juiste gatenboor, en maak ik, als amateur, een stappenplan en check dat nog even goed alvorens te beginnen bij en periode met droog weer.

Ik hou wel van een beetje uitdaging maar met je dak moet je wel zeker weten wat je doet, want als ik het verpest moet ik alsnog met hangende pootjes naar een dakdekker...Die lacht zich dan dood met zijn maten met een biertje erbij.

Als die dekkers binnen 2 weken, zo gaf ik aan (wel netter dan ik hier doe), niet van zich laten horen met een datum voor de afspraak, duidelijke specificatie van de werkzaamheden, en garantie op papier, dan blaas ik gewoon de opdracht af. Ze moeten, zeggen ze, een "gaatje" in de planning vinden om het "tussendoor" even te doen. Als ze dat nu niet kunnen zeggen dan springt natuurlijk mijn stoplicht al snel op rood. Beter dus om alvast alternatieve trajekten te verkennen, met hulp (waarvoor dank aan dit forum/u), zoals nu.

Een tussendoortje voor 425 euro, inclusief btw..... Er zijn mensen die voor dat bedrag bereid zijn meerdere tussendoortjes voor me te doen.
 

GGroen

  • #8
M.b.t video nog even. Die had ik ook gezien, maar ben wat huiverig voor het doorboren van het alu. Was/Ben ook onzeker omdat het een oplossing voor EPDM is. Maar dat zou misschien niks uitmaken als je ander, voor bitumen geschikt, schoonmaak, primer en kit gebruikt.

Eigenlijjk maak ik me nog het meest "zorgen" over de onderkant. Een PVC buis invoeren in het zaaggat, en als dat niet lukt, of je dan nog achteraf met pur de boel weer wat dicht kunt maken. Om de door tevoeren kabel schuif ik een flexibele kunstof mantel, dus een soort extra binnenpijp waar de kabel soepel door kan lopen. Buiten die kunstof mantel, kan wat pur geen kwaad, en die flexibele draadbuis zit metteen vocht en waterdicht. Dat er wat uitgezette pur in de holte tussen plafond en dakbeschot komt lijkt me geen probleem, toch?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
GGroen schreef:
Een tussendoortje voor 425 euro, inclusief btw..... Er zijn mensen die voor dat bedrag bereid zijn meerdere tussendoortjes voor me te doen.
Hoe lang mag jij bij je baas voor dat bedrag aan het werk zijn en ook nog wat reistijd meetellen en een bakkie koffie drinken. :wink:
GGroen schreef:
Die had ik ook gezien, maar ben wat huiverig voor het doorboren van het alu.
Die doorvoer zou je ook met die kit die ze in naad spuiten vast kunnen kleven en dichten aan het dak. Zelf geen ervaring maar weer een product minder om de klus te klaren.
GGroen schreef:
Eigenlijjk maak ik me nog het meest "zorgen" over de onderkant. Een PVC buis invoeren in het zaaggat, en als dat niet lukt, of je dan nog achteraf met pur de boel weer wat dicht kunt maken.
Ik ook, dat is het lastige. De ruimte van de PVC buis en de dakvloer moet je met PUR kunnen dichten dan ben je behoorlijk dampdicht. Zorg dat het gat in de dakvloer/isolatie wat groter is waardoor de tuit van de PUR tussen de buis en de vloer kan ronddraaien.
GGroen schreef:
Om de door tevoeren kabel schuif ik een flexibele kunstof mantel, dus een soort extra binnenpijp waar de kabel soepel door kan lopen. Buiten die kunstof mantel, kan wat pur geen kwaad, en die flexibele draadbuis zit metteen vocht en waterdicht.
Zou ik niet doen.
Door de PVC buis duw je alles wat er door moet en dan prop ik als alles op zijn plaats ligt aan de kant van het plafond PE vershoudfolie in zodat het tochtdicht is.
Ozo gemakkelijk als je er nog een bij moet zijn.
 

GGroen

  • #10
Nou, hiermee moet ik het kunnen doen. Overigens ben je dhz-er ook geld aan materialen kwijt dus ik vind de prijs wel o.k. maar niet ja we kunnen het doen voor zoveel maar we weten niet wanneer. U hoort nog van ons.Mijn garage doet dat niet als ik iets wil laten repareren. Maar goed we gaan het zien. Mooie suggestie met die folie aan de onderkant. Groeten en bedankt.
 

GGroen

  • #11
Nog een kleine toevoeging. Ik las dat Aquaplan Roofix vezelversterkte koudlijm als alternatief voor branden van zo'n rond bitumen manchet kan worden gebruikt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Het is juist de bedoeling dat je probeert die manchet op te trompen waardoor je uit het water komt. Een kraag krijgt van een 1 cm of liever iets hoger dan het dakvlak.
Als die meuk echt beter zou zijn had ik hier geen moeite gedaan en dat advies gegeven.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu