Moduleren van een ketel. Te voorkomen?

Jeroen68

  • #1
Wij hebben een ATAG 55kW ketel (blauwe Engel). En die doet stevig zijn best de delta van aanvoer en retour temperatuur op maximaal 20graden te houden. Dat werkt perfect als het niet zo koud is, maar nu duurt het extreem lang op alles op temperatuur te krijgen.

Is er een manier om dit te 'overrulen'? We gebruiken een normale thermostaat. Van mij mag hij direct 85graden water door de radiatoren sturen.
 

StefanD

  • #2
Het probleem is niet dat de ketel moduleert, maar dat hij een te lage aanvoertemperatuur hanteert. (Ook bij een aanvoertemperatuur van 85 graden kan de ketel gaan moduleren)
Je moet dus de aanvoertemperatuur anders instellen. Dit doe je op de ketel en/of de thermostaat.
Beste oplossing is overigens het installeren van grotere radiatoren die bij een lagere watertemperatuur toch voldoende warmte afgeven.
 

Jeroen68

  • #3
Dank je! Ik kan alleen de MAX aanvoer temperatuur instellen. Dat helpt niet natuurlijk. Is er een manier om te zorgen dat hij gelijk naar max gaat?
 

Bernhard

  • #4
Een regeling werkt optimaal bij een goed gedimensioneerde installatie.
Het aanpassen van de regeling op een installatie die niet in balans is zal nooit optimaal werken. Beter is de fout/afwijking in de installatie te verhelpen en dan zal de werking mbh van de regeling optimaal zijn.
Het controleren/meten en inregelen van de waterstroming/waterhoeveelheden van elke warmteafnemer is de methode voor een gecontroleerd systeem. Indien een installatie met de bestaande inregelventielen niet afdoende ingesteld kan worden moet eea angepast worden. Verkeerd geselecteerde en niet inregelbare thermostaat
ventielen zij vaak oorzaak van een afwijking in Cv-installaties.
De CV-installatie is de basis voor een goede regeling.mvgr Bernhard.
 

StefanD

  • #5
Je schrijft dat je een "normale" thermostaat hebt. Is dat een aan-uit thermostaat, of een Atag Brain?
Staat het "type installatie" op de ketel op "1"?
 

Jeroen68

  • #6
Het is een goed punt Bernhard. De installatie was goed ingeregeld door de vorige bewoner. Alleen resulteerde dat in 950eur energiekosten per maand..... Nu staan gewoon veel radiatoren uit. En is de situatie verre van ideaal.

StefanD, de thermostaat is een gewone aan/uit. En wat er vanochtend gebeurde is dat ik een radiator boven heb aangesloten (was 1 graad IN de slaapkamer) waardoor de ketel afsloeg omdat de druk te laag was (logisch!). Ik zat beneden te werken en de temperatuur in huis daalde in een uur van 18 naar 13 graden. Water bijgevuld. Ketel door ontluchtingsprogramma laten gaan en toen duurde het een uur om het water op 80graden te krijgen door de 20graden delta. Vraag is dus eigenlijk hoe ik dat kan overrulen.

950eur per maand haal je niet zo maar (daar moet je wel wat voor doen)... Er zat nog een tweede 55kw Blauwe engel in huis. Ook daar wat mee ge-experimenteerd. Daar ooit een bypass kraantje gemaakt om warm water van de aanvoer bij de ketel te mengen met het retourwater. Daardoor werd dit warmer en 'dacht' de ketel dat de retour warmer was en voerde de temperatuur van de aanvoer op. Dat werkte. Maar nogmaals, er moet een andere manier zijn.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #7
Met een normaale aan/uit thermostaat gaat hij moduleren op basis van
de aanvoer en retourtemp., zodra hij constateerd dat de retour snel
warm word, gaat hij direct terugmoduleren omdat hij dan weet dat het
een snelle installatie betreft, maar hanteerd dan wel een delta T van
20 graden, dus het lijkt alleen maar dat hij sneller warm word.
Ook geef je aan dat binnen 1 uur de temp van 18 gr. naar 13 gr. kelderd
en ook dat het 1 graden kan worden in een kamer.
Dat geeft al aan dat er een enorme warmteverlies is in huis, logisch dat
het gas er doorheen vliegt, het enige wat ik nergens lees, is of de radiatoren
daadwerkelijk heet worden, dus haalt hij wel bv de 80 graden aanvoer?
 

StefanD

  • #8
Klinkt alsof je bepaald geen doorsnee installatie hebt. Met twee ketels van 55kW kun je een landhuis verwarmen.

Je schrijft dat je een radiator hebt aangesloten en dat daardoor de druk daalde. Dat kan alleen als de radiator voor het aansluiten geen water bevatte, wat heel vreemd is: normaal zijn alle radiatoren aangesloten en bevatten ze water. Als je de radiator niet wilt gebruiken draai je de kraan dicht, je laat hem dan zeker niet leeglopen.

Weet je hoe de installatie er uit ziet? Er zijn twee ketels, werken die elk op een eigen circuit? Is er vloerverwarming? Hoeveel vermogen aan radiatoren is er aanwezig? Hoeveel m3 moet er verwarmd worden?
Zijn de radiatoren voorzien van thermostatische kranen?
 

Jeroen68

  • #9
Dexter, Stefan, dank voor de hulp!! Even snel wat antwoorden:

Klopt dat ie keurig moduleert op basis van de retourtemperatuur. Is ook een super systeem. Alleen, het gaat om een 100+ jaar oud, vrijstaand huis. Dus inderdaad slecht geïsoleerd. We laten 's nachts de temperatuur naar 12 graden zakken (is natuurlijk ook iets over te zeggen). Muren zijn dus ook steenkoud 's ochtends. Ook daardoor koelde het zo snel af.

Radiatoren worden wel heet zoals gevraagd. Dat ziet er prima uit.

Inderdaad geen doorsneehuis. 1600m3.

Radiatoraansluiten en druk daalde: radiator was inderdaad leeg. Dit was voor een verdieping waar verbouwd wordt en nog een oude radiator stond. Was niet gepland ooit nog gebruikt te worden.

Installatie zelf: is in tweeen verdeeld. een ketel doet 9 kamers, andere de andere 9. Van die kamers staan er heel veel radiatoren uit. Daar komen we niet. Het gaat nu over de ketel die de woonkamer doet en daarbij ook een werkkamer (vingers....). Vloerverwarming is slechts aanwezig in de badkamer. Daar door het 'klusidee pricipe': af laten koelen door grote radiator en via RTL de vloer in. Werkt helemaal prima. Verder alleen gewone radiatoren met gewone kranen in de woonkamer en werkkamer en thermostaat kranen daarbuiten.

Verder zijn er 13 verschillende zones voorbereid met electrische afsluiters op verdelers. Dit om straks goed gecontroleerd te kunnen sturen. Eerste tests gedaan en dat werkt vrij goed. Nu weer gewoon op een aan/uit thermostaat. Volgende winter op een controle systeem wat wij zelf verkopen aan kerncentrales.

Hoop dat deze achtergrond info helpt. Vragen welkom!! Is natuurlijk een bizarre situatie. En het enige wat me zorgen baart is die delta T. Die wil ik kunnen overrulen.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #10
Hallo.
Werd er in de oude situatie ook in cascade gestookt.
Zo ja is er toen een open verdeler geplaatst is een groot rechthoekigge cubus net voor de exstra pomp.
Ik heb namelijk een vergelijkbaar systeem met 80 kw in cascade 2200m3.
Die open verdeler als die er zit kan heel goed de boosdoener zijn.
 

Jeroen68

  • #11
Rene, ik ziet hier met een grijns! Mooi te horen dat jij in cascade stookt.

Ik heb een open verdeler gekocht maar niet aangesloten. Ketels zijn niet in cascade. Maar het verhaal was dat je zelfs bij 55kw een open verdeler moest hebben. Niet aangesloten omdat je dan een tweede pomp nodig hebt. Mocht iemand een open verdeler nodig hebben....
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #12
Die cascade regeling bij mij werkt perfect.
ketels aangesloten op open verdeler met exstra pomp.
twee ketels doen het bij mij perfect.
stook de hele toko warm met 80 kw
verbruik 700 m3 gas
aanvoer temp 63 graden retour 45 graden.
Als er in de cascaderegeling meer warmte vraag komt springt tweede ketel bij.
oud kerkgebouw 2200m3 inhoud dag en nacht 20 graden.
het verbruik ex het warm water en de ketels van de appartementen en het woonhuis.
stook in geheel 30000 m3 perjaar incl koken
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #13
Een atag blauwe engel van 55 kw of meer moet op een openverdeler! Sowiso voor de garantie!
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #14
Hoeft niet bij mij werkt een selfstandig perfect op een gewone aan uit thermostaat.
aangesloten door instalateur.
draait al 10 jaar storings vrij
 

Jeroen68

  • #15
Wat een project Rene!! Mooi!! Je laat het 's nachts even warm als overdag. Ik slaap bij 1 graad tegenwoordig en de koelkast is al een week niet meer aangeslagen.... Zet de melk er maar gewoon naast. Maar nog steeds niet zeker of het goedkoper is om op temp te houden.


Maar voor de ATAG kenners: kan je de 'boost' functie gebruiken met een aan/uit thermostaat. Dat zou het probleem volgens mij oplossen.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #16
Met die boost functie fluit bij mij de gasmeter
 

Jeroen68

  • #17
Rene de klusser schreef:
Met die boost functie fluit bij mij de gasmeter
Heb je ook een ATAG? Werkt de boost ook zonder 'brain'? Misschien was dat eigenlijk mijn orginele vraag.
 

Jeroen68

  • #18
Rene de klusser schreef:
Met die boost functie fluit bij mij de gasmeter
Heb je ook een ATAG? Werkt de boost ook zonder 'brain'?
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #19
Dat zou ik even mijn instalateur moeten vragen.
dat hij werkt met aanuit thermostaat.( volgens mij niet)
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #20
Het is een kwestie is van te weinig flow over de ketel.'
Je moet het zodanig inregelen dat de ketel zijn 55kw kwijt kan op dat temperatuurverschil van 20 graden. oftewel er moet meer water door de ketel om zijn vermogen kwijt te kunnen.

Die open verdeler zorgt hier voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu