Minimale drukkracht op boor

Sjarel

  • #1
Met de komolomboor zie ik mooie spanen.Ik doe er steeds een beetje olie bij voor het snijden.
Ik ben bezig met wieltjes onder de compressor te plaatsen.Een zwaar ding;oud maar wel 380V,2 koppen en stil.
Die ene staat in panne(zuigen/persen) de andere in de kelder ook(isolatie rot tot aan de wikkeling met hws kortsluiting).
Maar in deze oude compressor heb ik maar 1 gat kunnen boren 9 mm.20 boren zijn bot geworden.Je ligt op je rug met de handboor en maar stompen.Zelf voorboren faalt.
Ik denk dat ik te weinig druk op de boor zet zodat ze bot wordt.
Nog 7 gaten te gaan.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #2
Waarschijnlijk is het toerental van de boormachine (veel) te hoog, waardoor de boor verbrandt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Een ruim gesorteerde set boortjes uit de 5 € bak. :wink:
Ik neem aan dat je in gewoon staal aan het boren bent en dat je de kreet HSS kent.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
9 mm in staal boor ik nooit in één keer.

Trapsgewijze boren gaat veel makkelijker en levert ook nog eens mooiere gaten op.

Dus eerst met bijv. 4 mm boren, dat opboren naar 6 mm, dan pas 9 mm (Of zelfs nog 7,5 mm ertussen). Bij de laatste handeling een heel klein stukje schuurlinnnen tussen boor en oppervlak voorkomt dat de boor gaat zwabberen.

Daarbij het toerental aanpassen: 4 mm bij hoger toerental, 6 met wat minder, 9 bij laag toerental.

En inderdaad uitsluitend HSS boren gebruiken, die gele boren die in sets zitten zijn vaak niets waard en dus zó bot...

Druk op de boor zetten: beter niet teveel, want dan breekt de boor en met pech springt het afgebroken stuk in je ogen. De boor moet het werk zelf kunnen doen.
 

Tiho

  • #5
Cobaltboren HSS zijn ook geel Kees. Wel veel beter. Het schuurlinnen kun je ook vervangen voor een stukje poetsdoek. Hoewel ik bij een boormaat onder de 30 mm de toegevoegde waarde niet zie.

Wat is het materiaal TS?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik had erbij moeten zetten: goedkope sets... :wink:
 

@rie

Specialist Elektra
  • #7
Trapsgewijs opboren heeft geen zin.
Het eerste gat met 4mm voorboren en dan gelijk je 9mm boor er achter aan.
Met snij olie smeren, redelijke druk op je boor zetten en niet te snel laten draaien. Dan moet het lukken.
 

Poster

  • #8
Als je van 7,5 naar 9 mm gaat, ben je zeker van "zwabberen", en 3x opboren is zinloos.
Zoals gezegd, even voorboren 4/5 mm, en dan 9 erin,
Als je hem goed voor "centerd", kan je zonder voorboren 9 gebruiken, zo bijzonder groot is dat gaatje niet, al helemaal niet voor een kolomboormachine.

Suc6
 

Sjarel

  • #9
Ik vertrouw het te boren materiaal niet. 8 mm dik ,mooi glad,rechthoekig met nauwkeurige hoeken.Zo is plat ijzer nooit.Het is wel geschilderd maar toch.
Te hoge toeren zit er zeker wel bij.Maar ik heb ooit eens in een volle smeedstalen poort met HSS boren.Je voelt die boor meteen bot worden.
Ik kan nog eens proberen om de snelheid te begrenzen met het kleine knopje.Anders wordt het lassen.
 

Poster

  • #10
Die volle smeedstalen poort, is waarschijnlijk gietstaal geweest, en de boren daarvoor,moeten iets anders geslepen worden.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #11
Probeer het eens met een accuschroefmachine. Toerental ligt veel lager, en kracht ben je toch niet nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
7

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu