Als storingstechnicus kijk je altijd eerst naar de zwakke punten van een systeem.
En dat zijn bij electromotoren wel de motoren met koolborstels.
In de tijd van de gelijkstroom, moesten deze wel zo gemaakt worden, omdat er geen andere techniek voorhanden was.
Eigenlijk zijn deze motoren niet echt geschikt voor wisselstroom, maar het grote voordeel van deze motor is dat, zowel het rotorveld, als het stator veld, in serie staan en daarmee een enorm aanloopkoppel hebben.
De aanloopstroom is hoog. Dus het koppel is dan hoog maal hoog, dat is dus hoog in het kwadraat.
Dit type motoren kwam je dus ook tegen in treinen en trams, voordat de vermogenselectronica een enorme vlucht kreeg.
Want je kon deze machines feilloos regelen in aanloop en toerental, iets dat voor de komst van de vermogenselectronica in de wisselstroommotoren onmogelijk was.
Want de gelijkstroommotoren met hun borstels, de rondzwervende geleidende koolstof en niet te vergeten de geleidende capaciteit van de collector vragen om veel onderhoud.
Want een borstelmachine heeft heel veel verzorging nodig, die hij in een huishouding echter nooit krijgt. Ook is de stand van de borstels heel belangrijk, zit dit niet goed, dan vonken ze. En vonken is slijtage.
En aan onderhoud daar mankeert het bij de witgoed sector volkomen aan. Over het algemeen wordt witgoed, buiten eens een natte lap rondom de de beplating, helemaal geen onderhoud gepleegd.
En komt er pas een monteur aan te pas, als hij defect is, of gaat, zonder ooit onderhoud gehad te hebben, naar de schroothoop.
Vaak staan de machines ook in weinig verzorgde en vochtige ruimtes. En dat vinden koolborstels en hun omgeving echt niet leuk. Dat is dan ook terug te zien in verhoogde slijtage van de borstels.
Het heeft lang geduurd voordat de moderne electronica ook bij de wasmachines hun intrede deed en de motoren borstelloos werden. Maar de prestaties van een frekwentiegestuurde draaistroommotor zal de prestaties van een seriemotor nooit evenaren. Maar ze zijn wel erg bedrijfszeker en je hebt er geen omkijken naar en ook geen vuiligheid.
Maar deze zaken, maken de motor wel weer wat duurder.