Ik twijfel ook wel eens. Ik ben geen trouwe bezoeker, alleen als ik ergens mee zit en ik een topic heb geplaats, kijk ik naar andere topics, ook in andere rubrieken. En dan wil ik schrijven: ga naar leverancier X en koop merk Y, type Z. Waarom? Omdat ik daar goede ervaringen mee heb (gehad). Maar misschien is leverancier A, merk B, Type C wel beter. Leveranciers en dealers gaan dan absoluut, al dan niet geannonimiseerd, deze site massaal gebruiken
Als je leveranciers en merknamen ga vrijgeven, dan vervalt deze site tot een consumenten"voorlichtings"forum terwijl de kracht van dit forum juist ligt in
het helpen van hen die al een keuze hebben gemaakt om een klus te doen en daarbij ondersteuning nodig hebben of zij die een probleem zelf willen oplossen met een reeds aangeschaft(e) apparaat/dienst. Voorlichting is een indirecte doelstelling, ondersteuning een directe en door veel ondersteuning licht je ook voor.
De voorbeelden die worden aangehaald:
- 1. tweakers.net. Als je doorgewinterd ben in de ICT (en dat ben ik al 25 jaar) of gepassionneerd ben in internet en computers: fantastische site, maar voor een doorsnee klusser met ook een PC en internet gaat die dynamiek een tandje te ver. Ik heb het niet over techniek, maar over de methodiek die Tweakers hanteert. Naar mijn idee nog niet rijp voor klusidee.nl Misschien over 3 jaar.
2. Kieskeurig.nl. Kieskeurig is een consumentenvoorlichtingssite. Zij helpen je niet bij het oplossen van een probleem in merk Y, type Z van lev. X. En hoe onafhankelijk zijn zij? Wie bepaalt daar welke merken fietsen populair zijn en welke merken fietsen te zien zijn op Kieskeurig en wie controleert die onafhankelijkheid?
Kortom, Klusidee.nl, blijf gewoon wie je ben en laat je niet (teveel) verleiden door adverteerders, want ook jullie doen aan advertenties en zijn daardoor niet geheel onafhankelijk. Kritiek op het vrijstellen van het noemen van merken en leveranciers hou je dan niet lang vol. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.... Wees alert daarop!