Mechanische ventilatie verleggen

Sandersmit

  • #1
Hallo,

Ik wil de mechanische ventilatie bij ons op zolder verleggen ivm de onhandige plaats. Nu heb ik de volgende vragen waar de leverancier niet echt duidelijk over is (JE Stork type CMF 14):

1. Is het nodige om spiralo/plaatstalen buizen te gebruiken, of kan ik ook gewoon (als dan niet flexibele) kunststofbuizen gebruiken

2. In de documentatie staat: zo min mogelijk flexibele leidingen gebruiken. Waarom is dit en wat is nog acceptabel?

3. In mijn huidige installatie zijn alle bochten haaks (3 voor de unit en 3 na de unit). Is dit nodig, of kan ik ook een scherpere hoek maken? (60 graden)

4. Wat is de maximale afstand van unit tot dak. Er staat in de documentatie minimaal 90 cm, maar wat is het maximum? Is 6 meter een probleem?

5. Ik zag hier op de site staan dat een flexibele buis de trillingen verminderd. Hoe lang dient dit stuk te zijn. Zijn er verder nog restricties mbt het soort flexibele buis (type, lengte e.d.)?

Alvast hartelijk bedankt voor een reactie!

Met vriendelijke groet,
Sander Smit
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #2
1. Kunststof kan ook, bijv. rioleringspijp van 125mm. Liever zo min mogelijk flexibel
2. Geeft meer weerstand en geluid en vuildeeltjes hechten zich makkelijker.
3. Bochten het liefst zo ruim mogelijk, liever 2x45 graden dan 1x90. Maar 90 graden gaat ook goed. 60 graden is trouwens minder scherp dan 90 graden :mrgreen:
4. Ik dacht niet dat daar een maximum aan is, maar weet dit niet zeker. 6 meter is trouwens nogal wat. Ga je hem in de kruipruimte monteren? :mrgreen:
5. Dat klopt inderdaad. Zoals ik het gedaan heb: alle pijpen vast uitgevoerd tot een klein stukje (zeg 20 cm)voor de ventilatieunit. Het laatste stukje uitgevoerd in flexibele buis zodat trillingen van de ventilatieunit niet worden doorgegeven aan de buizen. Ik heb dan ook nog weer geïsoleerde flexibele buis (dus niet die gewone geribbelde) gebruikt tegen eventuele herrie.
 

Sandersmit

  • #3
Hoi Cyruse,

Bedankt voor je reactie!

Met de 60 graden bocht bedoelde ik vanaf de zijkant gezien. Maar is dus eigenlijk een bocht van 90 graden plus nog 1 van 30 graden. Maar om dat nou 120 graden te noemen ging me ook weer wat ver... :roll:

De ventilatie box komt/blijft op zolder, het is nu ook al een flink stuk, zeker als je alle haakse bochten (qua weerstand) meetelt. Dat is ook de reden dat ik het wil verbeteren, omdat die pijpen en box in de weg hangen (op hoofdhoogte onder een schuin dak, achter het trapgat, waardoor ik een heel stuk van de zolder niet goed kan gebruiken)

Een alternatief zou zijn om de uitvoer gelijk aan het begin te doen, ongeveer waar de pijp naar boven komt, maar dan moet ik het dak op en dat doe ik liever niet zelf. Is wel beter qua afzuiging natuurlijk. Moet je hiervoor bij een dakdekker zijn, of wordt dit ook door ventilatie-installateurs gedaan?

Cyruse, wat bedoel je precies met geïsoleerde flexibele buis? Is dat zo'n slang met spiraalvormig staaldraad er in, waar aluminium in verwerkt is? En ik neem aan dat je achter de unit dit niet hoeft te doen, toch?

Bedankt alvast !
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik zou toch wel kiezen om de afvoer zo snel mogelijk door het dak door te voeren ipv eerst nog een heel kanalenstelsel in elkaar te schroeven. Scheelt weerstand, ruimte en risico op condens.

Als het een pannendak is, is het verder simpel. Kwestie van gat in dakschot maken (let op aansluiting van evt. dampscherm..) en dakpan vervangen voor juiste type doorvoer pan die bij de ventilatiedakdoorvoer hoort.

Dit is de gewone buis:


En dit de geïsoleerde variant (noemen ze ook wel sonoconnect):


Ik zou alle aansluitingen, aanvoer en afvoer, voorzien van een klein stukje flexibele pijp als overgang naar de vaste pijp. Voordeel is dus dat je geen overdracht van herrie hebt maar ook dat de plaatsing van de unit niet op de mm precies hoeft te zijn (erg lastig met een dakdoorvoer). Ook het later vervangen van de unit is dan makkelijker.
 

Sandersmit

  • #5
Bedankt!


Zo te lezen op internet kan ik gelijk mijn eigen growshop beginnen... :cool:
 

Elmertje

  • #6
****** heef ook flexibele kunststof leidingen in het programma die WEL hygienisch zijn. Die zijn speciaal voor luchtverdeling en aan de binnenzijde geheel glad en gecoat. Ze noemen het comfotube. Je kan de afvoer wel 6 meter maken maar waarom? Dit gaat wel ten koste van je opbrengst/afzuig capaciteit.
PVC is niet aan te raden omdat vuil en stof hier zeer snel aan hecht doordat het statisch wordt door de lucht die er langs blaast.

Succes


Merknaam verwijderd, lees de forumregels, mod.
 

Sandersmit

  • #7
Bedankt. Ik heb me inmiddels bedacht. Ik ga een nieuwe dakdoor aan de voorkant van het huis maken. Dit is wel wat duurder, maar scheelt een hoop goede met buizen e.d.

Ben er alleen nog niet uit of ik dit kan combineren met de rioolontluchtingdakpan. Scheelt weer een gat in het dak lijkt me, maar ben er nog niet achter of het technisch mogelijk is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu