Leek met verwarmingsproblemen

Lutgard

  • #1
Allereerst mijn excuses. Ik heb op dit forum al wel enkele antwoorden gevonden voor onze problemen, maar aangezien ik daar een echte leek in ben (maar wel een handige vrouw :) ) zou ik toch graag wat meer uitleg daarover willen hebben.

1) We hebben al van in het begin dat onze CV geïnstalleerd is (voorheen werd het huis verwarmd met kachels) 1 verwarming die heel hard tikt (vooral als ik er ooit wat was op hang), en soms is het getik net alsof er en helikopter begint op te stijgen. Als ik dan een millimeter de thermostatische kraan omdraai, warmer of kouder dan stopt het, maar een tiental minuten later begint het opnieuw.
Nu heb ik dus gevonden dat ik moet kijken of aanvoer en afvoer wel goed zitten. Dat zijn 2 alpexbuizen die vanonder uit de muur komen. Hoop dat ik het kan voelen.
Als die goed zitten, dan kan het zijn dat de thermostatische kraan niet goed zit, dat ze moet omgekeerd worden. Maar wat bedoel je met omkeren? Het is een kraan die rechts van de radiator zit en die horizontaal gericht is. Hoe kan die dan omgedraaid worden?

2) We hebben onze badkamer verbouwd en tijdens die verbouwingswerken zijn de radiator uit de badkamer en die uit de berging een tijdje uit het circuit genomen. Sinds vorige week zitten ze terug in het circuit en nu scheelt er iets met de radiators. Die voelen nu vanonder bijna allemaal lauw of zelfs koud aan terwijl ze vanboven warm zijn. Ik heb al geprobeerd om ze vanboven te ontluchten maar dat helpt niet, daar komt onmiddellijk water uit. Dan maar geprobeerd om ze vanonder te ontluchten (langs het kraantje van de radiator) en dat helpt tijdelijk. Er komt natuurlijk wel een hele hoop water uit, maar tegelijkertijd heb ik ook de indruk dat de lucht er ook een beetje uitkomt. Kan dat? Stijgt lucht normaal gezien niet altijd naar boven. Maar het probleem is dus, dat dat maar een tijdelijke oplossing is, en dat dat ondertussen precies op elke radiator in het huis het geval is.
De radiator van de badkamer en berging hangen op het gelijkvloers. De ketel staat ook op het gelijkvloers. Op de zolder dacht ik dat ontluchtingsbuizen (????) waren aangebracht, maar dat helpt in elk geval precies ook niet veel.

3) Hoe kan ik berekenen hoe groot een radiator moet zijn om een bepaalde ruimte te verwarmen. We hebben dus onze badkamer verbouwd (= groter gemaakt) en de oude radiator terug gehangen, maar 't is er nogal koud en ik twijfel of die radiator wel groot genoeg is om de ruimte te verwarmen. De kamer is 2m x 3m x 2,20m. De radiator die er nu hangt is geen 60cm breed, en ik denk 1m hoog, en 't zijn 2 platen, maar met maar langs 1 kant langs de binnenkant nog platen. Ja ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen, maar het zijn dus 2 platen (voor- en achterkant) maar langs de binnenkant zijn het niet langs 2 kanten van die die vierkante ribbelplaten, dat is enkel langs de voorkant). Ik heb gezegd dat ik een leek ben hé. :wink:

Zou iemand mij een beetje kunnen helpen ons problemen op te lossen?
Alvast heel hartelijk bedankt.
 

Vlasblom

  • #2
Ik ga proberen je probleem te verklaren.

De tikkende radiator heeft te maken met uitzetting materiaal van de radiator tijdens opwarmen of de aanvoer en retour op die radiator zijn omgewisseld.

Je kan dit eenvoudig controleren: zet de radiatorkraan dicht en wacht een uurtje of zo tot de radiator is afgekoeld.
Draai dan de radiatorkraan volledig open als de ketel in bedrijf is.
Als de bovenkant van de radiator warm wordt is alles goed.
Als de onderkant warm wordt zitten de aanvoer en de retour omgewisseld.

De oorzaak van het tikken in dat geval is dat de zitting in de radiatorkraan ( een zwevend plaatje ) tegen de werking van een veertje in gaat waardoor deze gaat trillen. Komt voor bij thermostatische kranen.


Als de leidingen fout zitten .................. CV aftappen en omwisselen als enige remedie.


Je geeft aan dat de radiatoren warm aan de bovenkant zijn en lauw aan de onderkant. Dit is echt normaal hoor. Zeker als je een hoog rendement ketel heb. Als de kamer in dat geval altijd te koud is dan is de doorstroming onvoldoende. Oplossing ... zet de pomp in een hoger toerental.

Ontluchten doe je als volgt .............. zet de cv uit en trek de stekker eruit want de pomp moet stoppen. Wacht een uur (de lucht kan dan naar de hoogste punten gaan) ontlucht daarna en zet de ketel weer in bedrijf.

De capaciteit welke er nodig is om een vertrek te verwarmen is afhankelijk van de isolatiewaarde van de woning.
Bij een goed geïsoleerde woning heb je 30 tot 40 Watt per M3 nodig (LxBxH) en bij een slecht geïsoleerde woning ca 40 tot 55 Watt per M3.

Goed de radiator................... 2 platen met daartussen noemen we een plaat/convector/plaat radiator oftewel een PCP.

Een enkele plaat is een P
Een dubbele plaat is een PP
Een enkele plaat met convector is een PC.
GEWOON VAKTAAL DUS.

Radiator van 90cm hoog en 60 cm breed geeft ongeveer af bij 20 graden ruimtetemperatuur 1000 Watt.

Even terug rekenen .... ruimte 2x3x2,20 is 13 m3 maal bv. 40 Watt/M3 is nodig 520 Watt. De radiator is dus groot genoeg.

Ik hoop dat je iets wijzer bent geworden.

Groet,
Henk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu