Kortsluiting bij sommige wasprogramma’s

EvadePeva

  • #1
Wie o wie kan dit raadsel meehelpen oplossen.

Het gaat om een Miele WM14E170NL/18 FD 8811 600289

Probleem:
- Kortsluiting tijdens meeste wasprogramma’s behalve bij een koude was, afpompen, centrifuge, spoelen.
- Ondanks dat er geen kortsluiting onstaat bij de koude was, blijft er wel water staan in de trommel. Dat terwijl de pomp het afzonderlijk wel gewoon doet.

Gepoogde oplossingen:
- verwarmingselement doorgemeten - ik meet een weerstand van 26 ohm. Dus lijkt goed
- koolborstels vervangen. Probleem blijft aanhouden

Terwijl ik bezig was in de wasmachine zag ik dat de draden van de pomp roestig waren. Zou hier het probleem kunnen zitten? De pomp doet het afzonderlijk wel… (maar niet bij de koude was dus)..

Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
 
Laatst bewerkt:

EvadePeva

  • #2
Ik bedoel Siemens ipv Miele
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
kortsluiting met vonken, rook of brandlucht? of alleen een doorgeslagen aardlek schakelaar?
ik denk eigenlijk dat laaste

de oorzaak is dan meestal vocht.
 

EvadePeva

  • #4
Alleen een doorgeslagen aardlek.

Er was wel een klein beetje vocht in de trommel eerder, ook te zien aan de kalk onderkant van de wasmachine. Niet veel.

Ik heb de rubbere leidingen goed gecheckt, daar niks kunnen vinden.

Het blijft vreemd dat het koude wasprogramma wel gewoon werkt, toch?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
Dan heeft het verwarmingselement invloed.
misschien dat er alleen dan condens optreedt waardoor er wat stroom kan weglekken.

er komen straks vast antwoorden van mensen met meer verstand van dit soort dingen
 

EvadePeva

  • #6
Dank voor het meedenken! Ik wacht het even af.

Hieronder nog een foto van de pomp (en de roest).

91C671D8-8314-4C1F-A0E2-6004012E8E9A.jpeg
 

EvadePeva

  • #7
Ha, ik ben een stap verder.

Toch maar even het verwarmingselement losgekoppeld, vervolgens verschillende wasprogramma's gedraaid, en... niks aan het handje (de aardschakelaar slaat dus niet door)!

Het is dus iets met het verwarming element.

Vervolgens heb ik het verwarmingselement en de NTC sensor weer doorgemeten, respectievelijk: 26 ohm en 4900 ohm. Lijkt me goed.

Hoe kom ik erachter waar de aardlek zit? Ik ben bang dat als ik een nieuw verwarmingselement er in hang, het probleem niet verholpen wordt...

Iemand?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
De meting die je hebt gedaan op het verwarmingselement met als resultaat 26 Ohm, zegt op zich dat de weerstand van de gloei'spiraal' in dat element correct is. Het zegt echter niets over een eventule lekstroom vanaf dat gloeispiraal naar de buitenkant toe. En dat is ongetwijfeld wat er aan de hand is, blijkt uit het gegeven dat de aardlekschakelaar er niet meer uit gaat als je het element hebt afgekoppeld.

Je zou het verwarmingselement er even uit kunnen halem en bekijken, dat doe je ongeveer zo:
- Draai de moer waarmee het element vast zit los, maar haal hem er niet af. Draai hem zover los, dat ie gelijk zit met het uiteinde van de bout waar hij op zit.
- Neem een kunststof hamer en tik die bout inclusief moer naar binnen toe, tot de moer tegen het element aan zit.
- Nu kun je met wat heen en weer wrikken het verwarmingselement eruit halen.
Zou je het element willen testen op een aardlek, dan heb je daar een speciaal meetinstrument voor nodig: een isolatietester. Die werkt met een hoge spanning (vanaf zo'n 500 Volt!), dus je moet eigenlijk wel weten wat je doet.

Je zou ook een test kunnen doen met een normale ohmmeter in de hoogste stand (MegaOhm bereik). Geeft die een weerstand van bijv. 1 MegaOhm, dan weet je dat het element stuk is. Maar meet je daarmee niets (oneindig eigenlijk) dan is het niet gezegd dat het element geen aardlek heeft. Want een universeelmeter meet weerstandswaardes met een batterijtje van hoogstens 9 Volt en dat is wel wat anders dan de ca 325 V piekspanning die er normaal op komt te staan.

Je zou het element ook mee kunnen nemen naar een onderdelenwinkel voor witgoed en vragen of ze daar een meting kunnen doen.
 

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #9
Je kunt over het algemeen een aardlsuiting ook gewoon meten door te kijken of er een weerstand minder dan oneindig is naar aarde tussen de aansluiting van de + of - naar massa. Zo doe ik dat eigenlijk altijd. Tuurlijk een megger doet het beter maar is meestal niet noodzakelijk, eigenlijk alleen als er sprake is van een element dat pas doorslaat als hij belast wordt of warm wordt en uitzet. Ohmse weerstand naar massa is vaak al <15 megOhm en dat zegt genoeg.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Alleen hebben de eenvoudigere universeelmeters meestal geen bereik waarmee je dat kunt meten. Ik heb zowel een professionele universeelmeter als een eenvoudige model. Daar waar het professionele instrument een hoogste bereik van boven de 25 MOhm heeft, komt het eenvoudige model niet boven de 2000kOhm (2 MOhm). En dat zal vaak niet voldoende zijn om een aardlek mee te traceren.

Maar ik had dat van die MOhm stand dus ook al vermeld in mij beschrijving in bijdrage #8. :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu