Kopshout verbinden

Koole122

  • #1
Hallo,
Ik wil een bank maken van merbou maar de planken die ik heb zijn niet lang genoeg en bovendien wil ik er een flauwe knik in maken.
Het mooiste lijkt me zwaluwstaart, maar is dat geschikt voor kops op kops verbinding ?
Weet iemand misschien een videofilmpje te vinden over zwaluwstaart frezen ? Ik heb hier nul ervaring mee.

Alvast bedankt !
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #2
Doorgaans doe je dit met een bovenfrais en een speciale mal.
Indien je ff googled op zwaluwstaart verbinding kom je e.e.a tegen.
Er is een fabrikant van bovenfraizen die er ook een filmpje over heeft, maar dat kan ik ff niet vinden
 

Koole122

  • #3
Hoi, dank voor de reactie, maar zo ver was ik al.
Het filmpje heb ik gezien, maar de mal is niet goed te zien.
Misschien zijn er nog andere tips ?
 

Kortman

  • #4
Misschien een lipverbinding of schuin afzagen en een koekie.

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Een vingerlas is heel sterk maar dat kunt u zelf niet, dat zal bij een timmerfabriek moeten gebeuren.

 

Koole122

  • #6
Goh, wat aardig allemaal, die reacties.
Ik wil niet ondankbaar zijn, maar ik ben echt op zoek naar hoe je een zwaluwstaartverbinding maakt en daarbij meteen de vraag of die wel geschikt is voor de kops kopshout verbinding.
Ik heb een zwaluwstaartfreesje, maar heb er nooit mee gewerkt.
Hoe zorg ik dat de boel exact past en is dat wel een goede keuze ?

Ik vraag dit vooral, omdat ik het een heel mooie verbinding vind om te zien.

Nogmaals dank voor alle antwoorden!

Groet,
Pieter.
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #7
Indien je daadwerkelijk een zwaluwstaart verbinding wenst te maken hiervoor heb je hoe dan ook een mal nodig (eventueel zelf maken)

Maar het is niet DE oplossing voor het verlengen van hout.(zwak)

Ideaal is vingerlassen (zie Jan)

Naast de hierboven vermelde, kun je ook nog met deuvel verbinding of domino verbinding werken
 

Koole122

  • #8
Klusjesmanbert schreef:
Misschien heb je hier wat aan

fes114-zwaluwstaart.pdf
Dáár heb ik inderdaad iets aan.
Heel erg bedankt allemaal !
Leuk forum trouwens.
 

H@ns

  • #9
Een gangbare Zwaluwstaartverbinding is niet geschikt voor kops op kops. dit heeft te maken met de oriëntatie van de houtdraad.
De hoekjes van de "nesten" worden te zwak (de puntjes van de staarten eveneens maar die hebben er minder last van als de verbinding in elkaar zit)
Bij zijwaartse kracht zal de staart de hoek van het nest makkelijk uitbreken

Je kunt de hoek van de zwaluwstaart iets flauwer maken om dit deels op te lossen. (de helft van de normale schuinte, dus 1 op 8 i.p.v. 1 op 6 oftewel 12 graden i.p.v. 16 graden)

Maar het is niet de ideale verbinding voor dit doel! een liplas is veel beter
 

Koole122

  • #10
Oké, dan verwerk ik de zwaluwstaart op plaatsen waar deze wel geschikt voor is. Ik vind het namelijk een erg mooi uiterlijk hebben.
Kunt u uitleggen ( of misschien een plaatje ) wat een liplas is ?
Opnieuw bedankt !
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #11
Een liplas staat op de foto van Kortman hierboven. Het is de onderste van de twee verbindingen.
 

Kortman

  • #12
Koole122,
Heb je iets van een tekening van wat je wilt gaan maken ?
Misschien hoeft je verbinding niet zo sterk te zijn.
Het kan zo zijn,dat je het kan opvangen met de constructie/ontwerp.
Dat misschien de verbinding op de helft van een staander/poot valt.
 

Koole122

  • #13
Nou, ik heb niet echt een tekening, maar stel je voor dat je een plank doorzaagt, dus gewoon loodrecht doorzagen.
Daarna maak je aan beide kopse kanten een hoek, zodat als je de planken weer aan elkaar maakt, de aanvankelijk rechtdoorgaande plank nu een knik vertoont.
Jeetje, wat lastig om met woorden uit te leggen.
Het gaat om het zit-gedeelte van een bank (tuinstel). Je zit dus gewoon op de plank aan tafel.
De tafel is echter een ellipsvorm, dus degene die aan het einde van de bank zit, zit te ver van de tafel af. Ik wil dus een kopsverbinding maken, zodanig dat er horizontaal gezien een knik in de zitting van de bank zit. De bank moet dus mee de bocht om.

Verder heb ik nog een vraag over hout buigen.
Kan ik daarmee ook op dit forum terecht ?

Heel erg bedankt allemaal voor de vriendelijke reacties.
Pieter.
 

Kortman

  • #14
Buigen ?
Dat wordt frezen !
Pak potlood en papier ! Denk na hoe jij het zal doen...
We kunnen alleen maar gissen,dat helpt niet.

Kortom,wat wil je maken !?
 

Koole122

  • #15
Dat wordt zeker frezen. Dat wist ik al.
Het gaat om een tuintafel in de vorm van een ellips. Dikte 40 mm, lengte 2050 mm en breedte 1000 mm.
Het is op elkaar gelijmd multiplex, strak gevernist en ziet er heel erg mooi uit.
Nu de zijkanten nog.
Hier wil ik een lijst omheen buigen van hard hout (kom ik zo op terug).
Ik zal dus een gleuf van 40 mm uit het hardhout moeten frezen, zodat ie mooi om de tafel heen klemt.
Nu de bochten nog.
Ik zou er op terugkomen :
Ik beschik over een groot aantal palen van merbouw hout ( paaltjes die de Gemeente vroeger gebruikte ), waar ik planken van kan zagen, zeg maar 6 , 7, 8 cm breed.
Nu is de vraag natuurlijk, hoe dik moet ik ze maken om ze nog fatsoenlijk te kunnen buigen en hoe kan ik dat buigen het beste doen ?
Ik weet dat ze in een stoomoven zouden moeten, maar die heb ik niet.
Wel is er iets te bedenken met een fluitketel en een slang of buis waar ik de stoom doorheen blaas, , maar hoe lang moet dat en hoe snel moet ik buigen, hoe lang moet ik de boel in z'n vorm klemmen ..............
Kortom : Ik zit stijfvol met vragen hierover en zou het erg waarderen als daar een goed en uitgebreid antwoord op komt.
Bij deze is beloofd, dat ik een foto van het eindresultaat zal plaatsen.

Hartstikke bedankt maar weer,
Pieter.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #16
Google eens op hout en buigen.
Ik denk dat voor jou de beste methode is zoals ze dat al in de middeleeuwen deden. Hout nat maken en onder buig spanning boven een vuurtje hangen.
 

Koole122

  • #17
Boven een vuurtje hangen ? Met tafel en al ?
Dat is'm niet in ieder geval. De tafel is al gelakt.
Een mal maken ?
Oké, ik zal (morgen) googelen en kijken wat ik vind.
Heel erg bedankt voor de reactie.

Groetjes,
Pieter.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #18
Koole122 schreef:
:
Ik beschik over een groot aantal palen van merbouw hout ( paaltjes die de Gemeente vroeger gebruikte ), waar ik planken van kan zagen, zeg maar 6 , 7, 8 cm breed.
Nu is de vraag natuurlijk, hoe dik moet ik ze maken om ze nog fatsoenlijk te kunnen buigen en hoe kan ik dat buigen het beste doen ?
Laat ik nou denken dat je planken wil buigen en niet je tafel.
Of lees ik het niet goed?
 

H@ns

  • #19
1- maak even een schets in bovenaanzicht van de situatie, dat helpt bij het antwoorden.

2- ik begrijp dat je een massieve lijst om een ovale triplex tafel wilt buigen. Als de paaltjes die je hiervoor gaat gebruiken niet te kort zijn kan dat, alleen de korte kant wordt lastig vanwege de scherpe bocht.

Een ketel kun je zelf eenvoudig maken als je er een, zeg 100 a 150,- voor over hebt.
Kachelpijp, afdekdoppen en vuurtje of gasbrander (let op: merbau kan grijs worden door metaal en water)
Een lange (plastic planten)bak vullen met heet water en de latten een 24 uur laten weken wil ook lukken.
Je klemt ze dan met spanband om de tafel en laat ze helemaal drogen.
Daarna kun je ze lijmen.
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #20
Merbau nat maken en stomen zal zeker problemen geven.
In merbau zit een roodachtige vulstuf die zeker naar buiten zal komen met alle smerige plekken tot gevolg.
Daarnaast leent merbau zich ook qua constructie niet om dit te buigen.

Ik zou van het merbau allemaal latjes ter dikte van ca 7mm zagen (hangt van de te maken buiging af)
Deze latjes op de zijkant van het tafelblad lijmen en schroeven en vervolgens de volgende laag lijmen en schroeven tot je de gewenste dikte hebt.
De laatste laag enkel lijmen, het geheel kun je met een spanband vasthouden tot alles uitgehard is.
Laat de laten onder aan het blad doorsteken, zodat je er later aan de binnenzijde ook nog een lat kunt lijmen die de dikte van het bladsmaller is.
Zo krijg je gelijk een soort sponning en de rand wordt dikker aan de onderzijde.
Nadat het geheel uitgehard is, de bovenzijde gelijkschuren met het blad oppervlak en de onderzijde ook vlakschuren.
Daarna met eventueel een bovenfrais de kantjes afronden.
Gebruik voor deze verlijming een goede industrie timmerlijm en niet de gewone witte lijm die je in elke dhz zaak kunt kopen.
Let er ook op dat het wel een lijm is die goed tegen vochtinwerking kan als je deze tafel buiten gaat zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu