Ketelvermogen Intergas

Beste alle,

We hebben een integas 28/24 A. We hebben elf radiatoren in huis waarvan er 4 een thermostaatkraan hebben op Eclipse Heimeier.
Bij alle radiatoren open zouden we ongeveer 16kw nodig hebben. We behouden nog steeds last van flinke ruis geluid.
Het tikken dat we eerder hebben gehad is voor een heel groot deel opgelost door rubber achter de beugels te plaatsen.

De ruis is voor een groot gedeelte weg te krijgen door de pompsnelheid veel lager te zetten. De radiatoren zijn eerder ingeregeld op gelijke aanvoer en retour.
Nu hebben we minder ruis maar wel een soort van fluittoon in het systeem. De radiatoren waar een thermostaatkraan op zit staan vaak minimaal open of zelfs dicht.
Is het beter een lager ketelvermogen te kiezen of het toch zo te laten staan omdat het toch wel eens gebruikt wordt?

Verder is tijdens opstart altijd een korte tijd een iets hogere pompsnelheid hoorbaar en daarna naar een lagere snelhied. Heeft dit met parameter F starttoerental cv te maken?
zie https://www.intergas-verwarming.nl/...tievoorschrift-Kombi-Kompakt-HRE-88557803.pdf
 
  • Waarschuwing
    Klusidee
    Waarschuwing
  • Het vermogen wel iets terug omdat de kranen met thermostaat vaak sneller dichtlopen?

    Hoe krijgen we het fluitgeluid ook nog minder bij lage pompsnelheid. Geen idee waar het nog vanaf komt.
     
    met inregelen word er vaak te veel geknepen om de delta t van 20 te halen, is er nog een radiator waarvan de kraan of voetventiel volledig openstaat? en dus niet geknepen is met inregelen
     
    Inregelen met een deel dynamische ventielen en een ander deel zonder is nooit handig.
    Daarbij is het toerental van de pomp gekoppeld aan het ingesteld vermogen, hoger vermogen, hoger toerental.
     
    Het zijn alke dynamische alleen zitten op sommige gewoon vaste knoppen. Alle Eclipse. Excuses niet handig omschreven.
    Er zijn twee radiatoren die geheel open staan. Deze staan het verste weg.

    Kan het vermogen lager als er enkele radiatoren maar heel af en toe meedoen?
    Dit zal wellicht niet het fluit geluid
     
    We hebben nog een vraag aan de specialisten hier. We hebben geprobeerd alle kranen op de radiator open te zetten. Dus nog niets ingeregeld, echt alles open. Zonder dat de ketels aanstaat, maar wel de pomp laten draaien is het geluid nog steeds aanwezig. We hebben dacht ik zo totaal geen weerstand.
    Meer ruis dat wel maar dat zou na inregelen minder moeten zijn.
    Maar het geluid verder is evengoed aanwezig. Waar kunnen we dit nog in zoeken. Het is een vervelend geluid.
     
    Je moet het benodigd vermogen per radiator bepalen, daarna bepalen wat het totaalvermogen is
    van de hele installatie. Dan bepaal je de debieten per radiator afhankelijk van het vermogen en de
    delta-T waar je mee gaat werken. Dan stel je alle dynamische ventielen in volgens de handleiding,
    en dan stel je evt. het ketelvermogen en/of de pompstand bij.
     
    Zo hebben we dat in het begin gedaan maar veel geluid. Delta t was oo de radiatoren die het verste weg stonden niet in de buurt van de 20 te krijgen. Veel hogere delta t. Er is daar besloten eclipse kranen van 300 liter te plaatsen en alleen naar delta t te kijken om het gelijk te krijgen aan de rest.
    Er zitten namelijk meer radiatoren op een 15 leiding.
    Moet ik radiatoren die bijna niet gebruikt worden of waarvan de thermostaatkraan amper open staat evengoed het volle vermogen tellen voor het totaal?
     
    Op dit moment een delta van 20°C creeren is vragen om geluid.
    Doordat er te weinig afkoeling is zal het op dit moment misschien maar een graad of 4 a5 zijn.
    Dus 20 graden is alleen bij een buiten temperatuur van -10°C echt goed instelbaar en haalbaar.
    Door een radiator van bv 1 kW hoort ca 43 liter water per uur te stromen om die 1 kW af te geven, je zal bij -10 buiten dan ook een temperatuur verschil van die ca 20° C gewoon zien verschijnen.

    Alles te maken met natuurkunde dat kun je niet veranderen.
    Als een installatie geruis (waterstromingsgeluiden weergeeft) dan zijn dat vaak bramen van het afsnijden van de buizen de buizen te dun waardoor die hoge snelheid van het water ontstaat met gevolg geruis er zijn best wel wat oorzaken aan te wijzen en een hel omdat uit te zoeken

    Vr Gr
     
    Inregelen doe je altijd met alle kranen volledig opengedraaid, dus als je nu gaat inregelen
    dan de thermostaat op maximaal, ramen en deuren open en dan inregelen.
    Maar dat is hier eigenlijk niet nodig, tenminste als je de dynamische ventielen zelf hebt aangeschaft.
    Dynamische ventielen gebruik je als je weet wat de vermogens zijn en bij welk temperatuurtraject
    je wil gaan werken.
    Als je alles zover je weet goed hebt ingesteld en je krijgt het niet overal zoals het hoort dan moet je
    je zorgen gaan maken over het leidingwerk. Aanleggen van wat leidingen en ventielen is niet zo
    moeilijk maar als je niet weet wat je doet, zonder voorkennis, zonder berekeningen dan gaat het mis.
    Helaas ben jij niet de enige, en nog erger is dat die kennis bij vele installateurs ook ontbreekt.
     
    Het zou hier inderdaad aan het leidingwerk kunnen liggen. @Ronny Als alle leidingwerk normaal zou zijn dan zou ik gewoon de handleiding van eclipse kranen kunnen volgen voor het debiet. Klopt.
    Je schrijft met welke temperatuur werken b.v. het zijn 90/70 radiatoren. Oud zeg maar. Is er ergens een tabel waar ik b.v. de vermogens per radiator kan uitlezen?
    90 graden aanvoer haal ik eigenlijk nooit.
    moet je in de apo dan toch kiezen voor 90/70?
    @Cvolieboy het inregelen is eerder inderdaad gebeurt met een lagere buitentemperatuur. Wat gebeurt er trouwens als delta t groter dan 20 zou zijn.
    Gaat de kerel dan terug moduleren?
     
    We hebben nog een vraag over radiatoren.
    Sommige vooral dichtbij de ketel blijven hetzelfde ruisgeluid maken als de ketel uit staat. Er zit geen lucht in de radiator. Wat zou hier de oorzaak kunnen zijn?
     
    ...als de ketel uit staat.
    Bedoel je daarmee: als de ketel geen warmte produceert, dus hij staat elektrisch gezien wel aan, maar het verwarmings- of heetwatersysteem is niet in werking? In dat geval kan het heel logisch zijn dat er ruis te horen is, omdat de pomp van de ketel nog een flinke tijd nadraait om de warmte in het systeem goed te verdelen.

    Of bedoel je ermee, dat je de hoofdschakelaar van de ketel hebt uitgezet (of de stekker eruit hebt getrokken), de ketel dus geen spanning meer krijgt. In dat geval krijgt de pomp in de ketel ook geen spanning en is het blijven ruisen naar mijn idee wat vreemd. Tenzij de ruis op één of andere manier ontstaat door het nog draaien van een pomp in een vloerverwarmingscircuit.

    Ik ben echter geen verwarmingsmonteur, het viel me alleen op dat 'de ketel staat uit' op twee manieren uit te leggen is, waarvan eentje voor wat betreft een ruis heel verklaarbaar is.
     
    Elektrisch gezien wel aan was de juiste uitleg. Dit was echter mijn eigen fout. Had de pomp nog op continue draaien na een test. Vergeten uit te zetten.

    Wel nog even een vraag. Alles is dus vorig jaar waterzijdig ingeregeld op gelijke aanvoer- en retourtemperatuur. Toch ruist de radiator het dichtst bij de ketel harder dan de rest. Toch iets minder water er doorheen laten gaan?
     
    Wat het inregelen betreft dat hebben we op verschillende manieren gedaan.
    1) eerste keer aan de hand van Heimeier app en zo het debiet ingestel op de kranen.
    2) gemeten op Delta t. Heel andere instelling als onder 1.

    Beide blijven veel geluid/ruis geven.

    Als we pompsnelheid nog meer verminderen dan meer fluitgeluid.
    Het is bijna het een if het ander.

    Als in de avond de geweste temperatuur bereikt is en deze even later iets zakt. Het systeem moet dan een paar tiende erbij stoken. Het gaat gepaard met veel ruis.
     
    inregelen op delta t heeft geen zin, deze situatie bereik je pas bij maximale warmtevraag en -10 buiten.
    U kunt de grootste of de radiator die het verste weg zit van de ketel volledig openzetten en dan hiervan de retourtemperatuur meten en de rest van de radiatoren gelijk stellen aan deze retour temperatuur, er zal dan iig 1 radiator volledig open staan en de rest word naar deze radiator bijgesteld.
    Het klinkt mij alsof u de radiatoren nu veel te veel afgeknepen hebt waardoor er een hoge pompdruk benodigd is om het water rond te krijgen.
     
    Ik wil wel zeggen dat dit vorige winter zo gedaan was toen het kouder was. Geen min 10 maar wel gelijke temperaturen. Hier staan de twee radiatoren die het verste weg staan op het systeem helemaal open. De rest wad inderdaad daarvan afgeleid.
    De pomp staat max. Op 45 procent.

    Wil ook nog aangeven toen we eerder een test hadden gedaan met alle kranen open er ook enorm veel geluid was.

    Wat zou retour dan moeten zij en bij welke pompsnelheid?
     
    Laatst bewerkt:
    Is het trouwens normaal dat wanneer een ketel een graad moet bijverwarming de radiator niet in zijn geheel warm wordt?
    Moet erbij zeggen dat onze thermostaat 6 keer per uur schakelt. De radiatoren blijven onderin vrij koud. Alleen bij een groter verschil van b.v. vraag temperatuur 3 graden hoger dan worden ze wel warm onderin.
     
    Onze thermostaat staat ingesteld op 6 keer schakelen per uur.
    Is het dan normaal dat deze echt iedere 10 min. aanspringt om te verwarmen. Dit gebeurt ook als de thermostaat de gevraagde temperatuur al heeft.

    Graag jullie mening
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
    or Log in via
    Back
    Bovenaan Onderaan