Kan gasmeterstanden niet op afstand uitlezen (gasmeter niet gekoppeld?)

Uilebal

  • #1
Goedenavond,

Ik heb een Kaifa MA105C elektra meter en een Itrón G4 RF1 e WL gasmeter. De elektra meter is een tijdje geleden verplaatst en was in het verleden aan een andere gasmeter gekoppeld. De gasmeter is een paar jaar geleden vervangen en hoewel de energie bedrijven hoog en laag volhouden dat ze de gasmeter kunnen uitlezen, ben ik vrij zeker van dat ze dat niet kunnen, voornamelijk omdat ik de gasmeter stand aldoor moet doorgeven en de gasmeter zelf ook niet op afstand kan uitlezen (ik heb een HomeWizard meter in m’n P1 poort van de slimme meter).

Tot zover ik weet zou de gasmeter de standen draadloos moeten doorspelen naar de elektrometer die dan het geheel (gas en elektra) op afstand toegankelijk maken, maar volgens mij staat de oude gasmeter nog in de elektrometer geregistreerd; de elektrometer geeft een registratiecode aan die nergens op de gasmeter staat vermeld.

Heeft iemand enig idee hoe ik de oude gasmeter uit de elektrometer kan verwijderen of hoe ik de gasmeter opnieuw kan koppelen aan de elektrometer?

Ik heb Essent en m’n energieleverancier allebei al tig keer aan de telefoon gehad, maar die hufters denken het allemaal beter te weten en geven geen serieus gehoor aan een serieuze klacht; “er is geen probleem meneer, we kunnen het prima uitlezen” of “misschien is er storing op het netwerk” of “daarvoor moet u bij <het andere bedrijf> zijn” etc etc.

Alle tips welkom!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Uilebal schreef:
...maar die hufters denken het allemaal beter te weten...
Als je dat soort taal ook naar je leveranciers hebt gebruikt, dan snap ik best dat ze je niet ter wille zijn.
 

Uilebal

  • #3
@Kees zulke taal gebruik ik normaalgesproken niet, maar ik heb ze nu al meer dan 30 keer aan de lijn hebt gehad over dit probleem en iedere keer vertelt één of andere onervaren telemuts me hetzelfde riedeltje als de vorige, zonder enige kritische gedachte—ze lezen letterlijk een dingetje van een blaadje… nou ja, dan irriteert dat wel lichtelijk. Ik heb dit probleem nu al langer dan twee jaar en blijkbaar hebben ze hun gegevens niet goed op orde of wordt er intern bij hen niets gecommuniceerd, want anders had iemand zich inmiddels toch wel achter het oor gekrabd en gedacht “hmmm, deze meneer heeft nu al tien keer over hetzelfde probleem gebeld en, ondanks het feit dat het systeem de meterstanden zegt uit te kunnen lezen, geeft meneer ze iedere keer toch weer door…”

In ieder geval, oplossingen/tips/ideeën zijn van harte welkom!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen, dat je de communicatie tussen gasmeter en 'slimme' elektriciteitsmeter zelf kunt beïnvloeden of de instellingen in die slimme meter kunt wijzigen. Uiteindelijk kom je toch weer terecht bij de netbeheerder, want die is verantwoordelijk voor de meetapparatuur, de energieleverancier heeft er in principe niets mee te maken.

Edit: Wel vond ik een onderwerp in 'veelgestelde vragen' van Stedin over het activeren van de gasmeter. Maar die methodes zul je vast ook al te horen gekregen hebben van je eigen netbeheerder.


Uilebal schreef:
...zulke taal gebruik ik normaalgesproken niet...
Dat kan zijn, maar waarom dan wel hier op dit forum gebruiken, waar geen van de leden er iets aan kan doen dat je problemen hebt met die leveranciers?

Zelf denk ik dat dit geen klusvraag is, meer een klacht. Maar daarvoor moet je niet op dit forum zijn.
 
Laatst bewerkt:

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #5
Dit is inderdaad geen klusvraag, want

Kees schreef:
Uiteindelijk kom je toch weer terecht bij de netbeheerder,
Daarom gaat dit topic op slot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu