Juiste positie EPDM en DPC in funderingsdetail...

Woodmann

  • #1
In het bijgevoegde detail is door de aannemer in overleg gekozen voor foamglas als koudebrugonderbreking én vochtbarriere. Volgens Foamglas is dit de juiste positie in het detail... blijft de vraag of de EPDM en de DPC correct geplaatst zijn. Ik heb vragen gehad over het detail, waarbij het mogelijk wegdrukken van de betonblokken benoemd wordt (nu heb ik zelf ook deze twijfel...) het buitenmetselwerk staat volledig op de EPDM. Ik begrijp dat de stabiliteit door het gewicht van de totale muur en de verbindingen... spouwankers en hoeken in het metselwerk ontstaat. Optie: De EPDM zou bijvoorbeeld enkel 2 cm onder de betonblokken gezet kunnen worden, waarbij de functie van het afvoeren van het water in de spouw gewaarborgd blijft. De DPC is niet doorgezet. De aannemer geeft aan dat deze strook enkel (condens) water naar beneden geleid tot de voet waar de EPDM over gelijmd zit. De DPC is volgens hem minder makkelijk vormbaar (o.a. hoeken muur - overlappingen) en er bestaat kans op scheuren in de toekomst. Daarbij geeft hij aan dat het laten doorlopen van de DPC in het buitenmetselwerk géén extra waarde heeft bij dit detail... hij gaat ervan uit dat bij een goed 'trasraam' (betonblokken - waterdicht metselwerk en eventueel enkele lagen klinkers of een juiste drainage bij de overgang van het metselwerk ter hoogte van het maaiveld er géén mos-algenvorming en/of witte vlekken zullen ontstaan. In het detail staat wel een strook aangegeven welke optioneel is!

Vraag: Klopt het detail of zijn er toch wel wat punten waar nog eens goed naar gekeken moet worden?

 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Detail is niet zichtbaar. Svp plaatsen via de upload functie van het forum.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Waar ik me over verbaas dat we hele muren op een strookje plastic zetten waar cement niet echt aan hecht.
 

Woodmann

  • #4
Dat vond een oud metselaar ook... hij gaf aan dat vroeger een trasraam werd uitgevoerd met een steen welke weinig water opnam, en dat de cementmortel werd aangemaakt met een goede cement en zand (verhouding 1-3, klasse M1 - M3) en voor de overgang tussen het maaiveld een harde klinker werd gebruikt. Kijk ik zo om me heen naar de woningen welke hierzo al 40- 60 jaar staan lijkt dat voor weinig problemen gezorgd te hebben!
Nu zal een deel van deze woningen ook geen hoog isolatieniveau hebben en voldoende ventilatie ; )
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
S.v.p. Gelukkig wordt hier het quoten niet gewaardeerd. Het antwoord staat erboven.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Is dat stukje plastic de waterkering in het buitenblad een gebruikelijke manier van werken.
 

Woodmann

  • #7
@Wgb: Klopt, stukje plastic is DPC strook of EPDM welke tussen een mortellaag in het metselwerk vlak boven het maaiveld wordt opgenomen. Dit is bedoeld als vocht barrière voor het opgaand metselwerk zodat hier géén algengroei en/of witte uitslag op de metselsteen ontstaat.

Zoals de (oud) metselaar hier ook vertelde... vroeger werden hiervoor klinkers gebruikt welke veel minder vocht opnemen dan de metselsteen. Voordeel van deze oude methode is dat je géén 'onderbreking' had van de mortellaag.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
In principe beoordelen we hier geen uitbesteed werk. De aannemer moet garantie op het werk geven, dus daar hebben wij niets van te vinden.

Ik geef één tip mee: de luchtspouw is vrij krap. Er staat 150 a 160. Zorg voor een luchtspouw (voor de isolatie) van minimaal 4cm. Anders is er geen plek voor speciebaarden.
 

Woodmann

  • #10
@Ijkenhout: Ik snap wat u zegt... de aannemer-metselaar voert slechts en deel uit. Ik ben niet zo snel met metselen, dus dat deel doet de metselaar. Overige werkzaamheden zoals fundering, wapening, isolatie, riolering, elektra, dak, doe ik weer zelf. En dan gaat even de dakdekker aan de slag. Soms moet je gewoon iets niet meer zelf proberen en begrijpen (accepteren) dat iemand anders er gewoon beter en sneller in is : )

Over de luchtspouw: Goede opmerking, zie dat dat niet correct in de tekening staat... de isolatie wordt 120 mm PIR en de luchtspouw wordt 40 mm... vandaar de 150/160 : )
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Dank voor het duidelijk verhaal van DPC. De schuifkrachten worden aangehaald. Kan me niet voorstellen dat EPDM die fietsenband schuifkrachten kan opnemen.
Daarbij zou ik persoonlijk dusdanig bouwen dat het binnenblad absoluut niets te maken kan krijgen met water.
Bij DPC krijg je altijd ergens in de strook een kopse verbinding en deze is niet waterdicht.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #12
Als het overlappend aangebracht wordt zul je hooguit een klein beetje capillair vocht hebben. Meeste komt dan onder in de spouw terecht. Echter in verticale richting is het transport van vocht door de poreuze steen wel onderbroken.
 

Woodmann

  • #13
@Wgb: De horizontale strook dpc welke in het binnenspouwblad geplaatst wordt moet danook hoger geplaatst zijn dan het maaiveld en aflopend tussen de isolatie en het binnenspouwblad geplaatst worden. Ik heb begrepen dat hier ook gekozen kan worden voor een knelprofiel waarbij de dpc tegen het binnenblad gekneld word. Het knelprofiel wordt geschroefd en kan aan de bovenzijde afgekit worden.

@Walker: Capillair vocht... dat dacht ik inderdaad ook. Door de lengte van het verticale deel van de strook DPC verwacht ik dat capillair vocht weinig invloed zal hebben.
Het artikel over de toepassing van DPC had ik al een keer gezien, thanks : )

Wat ik overigens ook las over het toepassen van DPC, is dat het steeds minder wordt toegepast doordat toch blijkt dat het materiaal scheuren gaat vertonen veelal door het (onzorgvuldig) vastzetten (nieten- spijkeren bij kozijnaansluitingen) en het vouwen (hoeken) voor problemen in de spouw kan zorgen. EPDM en SBS (zelfklevend) zorgen daarentegen voor een volledige luchtdichte elastische waterkerende afdichting... EPDM en SBS zijn helaas gladder dan DPC...
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Toch heb ik het idee dat die strook DPC in het buitenblad hier nauwelijks wordt toegepast. Geen reactie.

Knelprofielen enz. is een utopie.

Advies in het artikel betreft aanbrengen daktrim. Prima advies.
Echter dat deze juist wordt aangebracht krijg je never nooit voor elkaar. Klats tegen de gevel dat zit zo ingebakken.
Tenzij je die trim zelf gaat aanbrengen. Dan zeg ik doen, kan je vertellen dat het 10x keer netter staat als de trim wel op de juiste manier wordt aangebracht. Heeft met schaduw te maken.
De afstand muur trim moet ook niet te groot zijn.
Multiplex strook iets terug leggen, kan te zien zijn als het hout erg licht is of rood van de menie. :(

Zelf zou ik nooit zonder kruipruimte bouwen. Waarom zonder? Is het verschil in prijs zo groot.
 

Woodmann

  • #16
@Wgb: Helaas heeft u waarschijnlijk slechts een klein deel van het artikel gelezen, danwel nu benoemd. In het artikel wordt duidelijk aangegeven waar in een gevel de vochtbelasting optreedt... en per (constructie) deel hierover gesproken!

Onder de tekstkop "Optrekkend vocht: trasraam of waterkering?' wordt daarbij duidelijk benoemd dat... indien het ontwerp echter zo is dat de gevelsteen (normaal of sterk zuigend) tot in het maaiveld wordt doorgezet, het dan noodzakelijk is om een trasraamvoorziening aan te brengen. Deze voorziening kan bestaan uit het aanbrengen van een waterkering in de eerste lintvoeg boven het maaiveld. Deze waterkering kan bijvoorbeeld een strook DPC, PVC of EPDM zijn...

Uw uitleg betreffende het plaatsen van de daktrim kan ik volledig mee instemmen : )

Wel of géén kruipruimte... Kostentechnisch is dat bij de uitbreiding van de betreffende woonruimte eenvoudiger. Er zijn géén funderingsstroken aan beide zijden aanwezig voor het opleggen van een (systeem) vloer. Circa tweederde van de uitbreiding wordt gerealiseerd aan de bestaande buitenschil van de woonruimte, waardoor de oude spouwmuren - binnenmuren worden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu